DAF in Action
Další příběhy
Od nápadu až po příslušenství
Modely DAF XD, XF, XG a XG+ stanovují nový standard v odvětví nákladních vozidel. Je samozřejmé, že příslušenství pro „vozidla DAF nové generace“ musí mít stejně vysokou kvalitu. Jak tedy společnost DAF vyvíjí své příslušenství? Rychlý pohled do zákulisí.
Na návrhu, výrobě, testování a ladění příslušenství pro nové modely XF, XG, XG+ a zbrusu nové modely XD se podílelo mnoho specialistů. Bylo nutné, aby manažeři a konstruktéři produktů ve společnosti DAF úzce spolupracovali. Například noční zámek DAF Night Lock, samostatná klimatizace DAF Cool Ultimate a světelná rampa DAF se vyvíjely mnoho let, protože zcela nové kabiny a různé příslušenství musely být dokonale sladěné.
Špičkový vzhled
Ředitel designu společnosti DAF Bart van Lotringen vysvětluje celý proces: „Vzhled, který dáváme našim novým vozidlům, lze shrnout jedním slovem: ‚prémiový‘. Totéž platí samozřejmě i pro příslušenství DAF, které může majitel nebo řidič doplnit a ještě více si přizpůsobit své vozidlo. Vozidlo je důležitou vizitkou pro mnoho našich zákazníků a je součástí jejich identity Používají ho k tomu, aby vynikli. To my chápeme lépe než kdokoli jiný.“
„Než začneme vyvíjet nové příslušenství, vypracujeme seznam požadavků a možností“
Jop Kerkhof,
generální ředitel společnosti PACCAR Parts Europe
Funkční a kvalitní
Než začneme vyvíjet nové příslušenství, vypracujeme seznam požadavků a možností,“ pokračuje Jop Kerkhof, produktový manažer společnosti PACCAR Parts. „Co naši zákazníci potřebují a co očekávají naši servisní dealeři? Vezměte si novou střešní světelnou rampu. Musí to být funkční i dekorativní prvek vozidla, ale roli hrají i další faktory. Například, jaká je rozumná cena, z jakých materiálů si můžeme vybrat a jak můžeme zaručit konstantní, prémiovou kvalitu? Teprve tehdy, když máme odpovědi na všechny tyto otázky, sestavíme seznam specifikací, na kterých může tým návrhářů začít pracovat.“
Od papíru po prototyp
Dodavatelé poté obdrží podrobné CAD výkresy, které slouží jako základ pro počáteční prototyp na papíře a poté jako pracovní prototyp. Kerkhof: „Testujeme doslova všechno pomocí pracovního modelu. Podíváme se například na to, jak snadné je sestavení, zda je konstrukce držáku vodotěsná, jak vše vypadá a jaký je „pocit“ z horní části kabiny. Bezpečnost je samozřejmě také důležitým aspektem. Střešní tyč musí zůstat připevněna ke kabině za všech podmínek a známe extrémní podmínky, za kterých naše nákladní vozidla někdy musí pracovat.” Van Lotringen pokračuje: “Když říkáme, že je pevná, to opravdu znamená pevná. V našich testovacích programech jsme skutečně pečliví, protože vývoj příslušenství bereme stejně vážně jako vývoj nákladních vozidel. Prostě musíme být beze zbytku spokojeni s kvalitou a bezpečností našich produktů. Klademe také přísné požadavky na „vzhled“, protože styl a funkčnost jdou ruku v ruce. Teprve potom dáme projektu zelenou, abychom mohli začít vyrábět finální prototyp.“
Přizpůsobení pro výrobu
Jak vysvětluje Kerkhof, může trvat několik měsíců a dokonce i let, než se nové příslušenství DAF nakonec objeví na trhu. „Dodavatelé musí zakoupit materiály, vytvořit svařovací přípravky, navrhnout ohýbací systémy a někdy dokonce nastavit celé výrobní linky. Všichni tomu věnujeme spoustu úsilí, od počátečního nápadu až po finální podobu příslušenství. Občas na té cestě čelíme překážkám, objížďkám a nečekaným zastávkám. To vše je však ospravedlněno naším konečným společným cílem – vše musí být prostě dokonalé. Vždy.
5 nejlepších příslušenství DAF
1. DAF Cool Ultimate, samostatná klimatizace
2. Noční zámek DAF Night Lock
3. Textilní a pryžové rohože DAF
4. Světelná rampa DAF
5. Mikrovlnná trouba DAF
Žádná obyčejná žlutá
Vozidla DAF nové generace s novými modely XD, XF, XG a XG+ jsou největším konstrukčním a vývojovým projektem v historii společnosti DAF. Takže předvedení nových vozidel v jiskřivé, nápadné a moderní „toskánské žluté“ je více než přiměřené.
„Barva prvních vozidel uváděných na trh je mnohem víc než jen barva – je to komunikační nástroj,“ vysvětluje designér společnosti DAF Bart van Lotringen. „Chcete stimulovat zájem o svůj nový produkt a umožnit, aby kvalita vynikla v každé brožuře a v každém jednotlivém propagačním videu. Zákazníci si od nás samozřejmě mohou objednat svá vozidla v libovolné barvě. Můžeme je nabídnout ve 3 000 různých barvách, takže prakticky každý provozovatel přepravy bude schopen najít barvy vlastní společnosti. Přibližně 70 % našich vozidel je však ve skutečnosti objednáváno v bílé barvě. Ale víme, že když lidé vidí naše nová vozidla poprvé, je barva uvedení na trh důležitá. Čím výraznější je barva, tím více pozornosti se vozidlu dostává.“
Společnost DAF hledala jasnou, vysoce kvalitní barvu pro uvedení vozidel nové generace na trh
Jakou roli hrají barvy
Společnost DAF používá lak vyvinutý společností Axalta Coating Systems ve Wuppertalu. Elke Dirks pracuje pro tuto firmu jako designérka barev OEM od roku 1995. „Lidé podceňují roli, kterou barvy hrají,“ říká. „Nezapomeňte, že když vidíme nový produkt, první věc, které si všimneme, je jeho barva. To se děje v zlomku sekundy, nejen s vozidly, ale prakticky se vším. Teprve poté si všimneme tvaru, materiálu, z něhož je produkt vyroben, jeho provedení a funkce. Dobře zvolená barva má tak silnou emoční rezonanci, že barva ovlivňuje 80 procent rozhodnutí lidí o koupi."
Trendy
„Když nás Bart van Lotringen oslovil, vysvětlil nám, že hledá jasnou, vysoce kvalitní barvu pro uvedení modelu DAF nové generace,“ vzpomíná Martin Steinmüller, manažer poptávky barev ve společnosti Axalta. „V té době jsem neměl na mysli konkrétní barvu,“ říká Bart. „Proto jsme pracovali se stávajícími barvami, abychom viděli, co by bylo esteticky a technicky proveditelné. Naštěstí jsme měli Elke Dirks, která nám pomohla, a ta toho ví o trendech průmyslových barev opravdu hodně. To nám umožnilo rychle snížit počet barev a zúžit naše pátrání.“
Martin Steinmüller,
manažer poptávky barev ve společnosti Axalta.
Emoce
Elke Dirks: „Preference lidí ohledně barvy vozidel se neustále mění, takže je musíte pečlivě sledovat. Hodně záleží na duchu doby a na skupině zákazníků, ale nové pigmenty mají také značný vliv. V minulosti by zákazníci řekli něco jako „jen mi dejte slunnou žlutou“. V současnosti zákazníci kladou větší důraz na svůj pocit, pokud jde o barvu nebo konkrétní emoce. Což je vlastně to, co udělal i Bart. Barva budoucího produktu uváděného na trh společností DAF musela vyjadřovat pozitivitu, kvalitu, dynamiku a sílu. To je důvod, proč jsme zpočátku neměli jednu, ale spíše několik odvážných, jasných barev, na kterých jsme mohli pracovat.“
Preference jasných barev
„Ve společnosti DAF dáváme přednost jasným propagačním barvám,“ dodává Bart van Lotringen. „Důvodem je, že kabina nákladního vozidla má velké svislé plochy. Světlo se od těchto povrchů odráží velmi odlišně například ve srovnání s vodorovnými povrchy osobního automobilu. Pro vozidla DAF nové generace jsme chtěli výjimečně jasnou barvu. Právě tady přichází ke slovu Martin Steinmüller, protože není snadné míchat jasnou barvu a získat tu pravou sytost. Martin nakonec namíchal tucet barev, ze kterých jsme vybírali. Nastříkali jsme barvami několik modelových vozidel, abychom přesně viděli, která z nich plně předvedou obrysy naší nové řady.“
Žádná obyčejná žlutá
„Barevný design automobilů, to nejsou jen různé odstíny. Musíte vyvážit souhru efektu, jasu a použitých pigmentů, které se používají,“ vysvětluje Elke Dirks. „Nákladní vozidla DAF jsou působivá díky skvělé aerodynamice a výrazným křivkám. Tyto tvary mají také vliv na barvu. Pokud si vyberete barvu správně, design ještě lépe vynikne.“ Pro ilustraci tohoto bodu ohne ocelový plech, který byl nastříkán toskánskou žlutou. „Vidíte, jak se barva mění, když ji ohnu? V odstínu toskánské žluté se skrývá celé spektrum žlutých odstínů. Má nádherný přechod ze světlých do tmavých a vysoce akcentovaných světlých míst. Je to mnohem víc než jen žlutá barva!“
„Barevný design automobilů, to nejsou jen různé odstíny. Musíte vyvážit souhru efektu, jasu a použitých pigmentů“
Elke Dirks,
designérka barev OEM
Bezchybná
Výběr barvy pro vozidlo je jedna věc, ale jak se ujistíte, že bude barva vypadat stejně všude, kde se použije? Pro Barta van Lotringena to byla skutečná výzva. „Každý případ je třeba řešit individuálně. Samozřejmě, že začínáme u samotného vozidla, a tam byla barva úplně přesná. Výzvou pak je zajistit, aby naše toskánská žlutá vypadala stejně všude – ve videích, na fotografiích a v brožuře. Musí také vypadat stejně na výstavě, jako je veletrh vozidel IAA Commercial Vehicles Show 2022, kde jsou naše cenné kousky vystaveny pod dokonalým osvětlením. Při konečné volbě propagační barvy jsme zvažovali všechny tyto faktory. Jsem na naši volbu velmi hrdý.“
Trendy
Barevné trendy pro nákladní vozidla se často liší od barevných trendů pro osobní automobily. „V posledních několika letech byl trend hlavně pro jeden z „padesáti odstínů šedi“ říká Elke Dirks. „Žlutá je však zjevně stále populárnější a je slibnou barvou pro budoucnost.“ Bart van Lotringen také vidí něco podobného děje s nákladními vozidly. „Když jsme loni uvedli na trh naše vozidla nové generace v toskánské žluté, viděli jsme, jak tato úžasná barva upoutala představivost provozovatelů přepravy Od té doby jsme zaznamenali zdvojnásobení počtu objednávek žlutých nákladních vozidel.“
„Barva prvních vozidel uváděných na trh je mnohem víc než jen barva – je to komunikační nástroj“
Bart van Lotringen:
ředitel designu
Co přesně je toskánská žlutá?
Ve skutečnosti není možné reprodukovat toskánskou žlutou barvu použitou pro uvedení vozidel DAF nové generace na trh na papíře. Tato barva se však nachází na škále Pantone (škála PMS) používané tiskárnami po celém světě. Na barevné mapě Pantone se tato jasná barva vaječného žloutku nazývá „toskánské slunce“. Toskánská žlutá použitá na nových vozidlech DAF je však mnohem víc než jen jediný odstín. V závislosti na tom, jak světlo padá na vozidlo, je to neustále se měnící, živá symfonie barev odrážející světlo.
„Když jsem poprvé viděl vzorek toskánské žluté barvy, připomněla mi chromovaný kovový povrch,“ vzpomíná Bart van Lotringen. „ta barva mě opravdu nadchla, je skutečně stimulující. Barva je ryzí emoce. Nicméně jsem nebyl schopen tento efekt popsat, když jsem původně vysvětloval, co hledám. V tomto smyslu skutečně předčila moje očekávání.“
Společnost DAF potvrzuje svou vedoucí pozici v čisté bezemisní dopravě pomocí modelů XD a XF Electric
Společnost DAF Trucks zahájí výrobu prvních elektrických verzí svých modelů DAF XD a XF nové generace na začátku roku 2023. Společnost DAF nabízí provozovatelům přepravy možnost výběru zcela nové řady s modulárními hnacími soustavami, které se mohou pochlubit výkony od 170 kW do 350 kW. Vozidla zvládnou dojezd přesahující 500 km v závislosti na akumulátoru, a to vše na jedno nabití.
Autor: Bert Roozendaal
Společnost DAF Trucks opět potvrdila svou pozici lídra v oblasti čisté silniční dopravy „s nulovými emisemi“. V roce 2018 byla společnost DAF prvním výrobcem nákladních vozidel v Evropě, který nabídl plně elektrické distribuční vozidlo. Společnost posléze prodala desítky svých elektrických jednotek tahačů BEV CF Electric a skříňových vozidel provozovatelům přepravy, kteří se chtějí připojit k společnosti DAF a stát se lídrem v přepravě s nulovými emisemi.
Posun elektrické přepravy na vyšší úroveň
Společnost DAF přibližuje plně elektrickou silniční přepravu o krok blíže díky své nejnovější generaci vozidel BEV. Provozovatelé přepravy si mohou vybrat z mnoha možností, protože společnost DAF nyní pokrývá jejich přepravní potřeby dvěma zcela novými elektrickými motory a pěti různými třídami výkonu, které nabízejí dojezd 200 až více než 500 kilometrů bez nutnosti dobíjení.
To znamená, že každý provozovatel přepravy může přesně nakonfigurovat své vozidlo BEV tak, aby optimálně vyhovovalo konkrétnímu použití. Nový program elektrických vozidel DAF začíná modelem XD Electric 170e nové generace, který je vybaven novým elektrickým motorem PACCAR EX-D1 s permanentním magnetem a výkonem 170 kW (230 k). Čerpá energii z akumulátoru, který standardně obsahuje dva články poskytující celkový výkon 210 kWh a dojezd 200 kilometrů „s nulovými emisemi“. Díky tomu je model XD 170e ideální pro městskou distribuci a svoz odpadu na krátké a střední vzdálenosti, zejména pokud je řidič schopen dobíjet během přestávky nebo při nakládání nebo vykládání zboží.
Elektrický motor PACCAR EX-D1 je k dispozici také pro model DAF XD s výkony 220 kW (300 k) a 270 kW (370 k) v kombinaci s akumulátorem obsahujícím skupinu tří článků, které poskytují dojezd 300 kilometrů „s nulovými emisemi“. Provozovatelé přepravy si mohou také zvolit pětičlánkový akumulátor a užívat si maximální dojezd přesahující 500 kilometrů – to vše na jedno nabití.
Pro náročnější práci bude společnost DAF od roku 2023 dodávat modely XD a XF s novou napájecí jednotkou PACCAR EX-D2. Tento elektrický motor poskytuje ještě vyšší výkon: 270 kW (370 k), 310 kW (420 k) a dokonce 350 kW (480 k). Nejvýkonnější verze se standardně dodávají se čtyřmi články akumulátoru, které vozidlu zajišťují dojezd s „nulovými emisemi“ více než 400 kilometrů v závislosti na podmínkách a způsobu použití. Akumulátor s pěti články je také k dispozici jako volitelná možnost.
Nová vozidla DAF XD a XF se dodávají se širokou škálou elektrických motorů a akumulátorů. Díky nim se plně elektrické dojezdy od 200 kilometrů až do více než 500 kilometrů stávají skutečností a umožňují společnosti DAF poskytovat řešení pro každou aplikaci „s nulovými emisemi“
Celosvětové
Kromě toho, že je k dispozici největší sada akumulátorů, umožňuje výkonnější elektrický motor PACCAR EX-D2 v závislosti na podmínkách také dojezd přesahující 500 kilometrů na jedno nabití. Na jedno plné nabití je možné provozovat mezinárodní, plně elektrickou silniční přepravu. Chytré plánování a dobíjení umožňují denně ujet více než 1 000 plně elektrických kilometrů. To je více než dostačující, protože žádný řidič není schopen pokrýt více než 10 hodin zákonného jízdního limitu.
Bleskově rychlé nabíjení
Společnost DAF také realizovala další vylepšení v oblasti nabíjení a dobíjení modelů XD a XF Electric nové generace pomocí technologie rychlého nabíjení střídavým proudem (AC). To umožňuje například nabití vybité tříčlánkového akumulátoru až na 80 % v rozmezí 45 minut. To znamená, že provozovatelé přepravy nyní mohou nabízet plně elektrické služby mezi regiony. Mimochodem, model DAF Electric lze také nabíjet pomocí stejnosměrného proudu o výkonu 22 kW, což je volitelný doplněk, který poskytuje větší flexibilitu v oblastech, kde není k dispozici infrastruktura rychlého nabíjení.
Všestrannost v oblasti nástaveb
Všichni výrobci nákladních vozidel čelí výzvě, kam umístit akumulátory, aniž by překážely nástavbě vozidla. Odpovědí společnosti DAF je inteligentní využití dostupného prostoru. U vozidel DAF nové generace je možné propojit akumulátory v modulech, které umožňují různé konfigurace uspořádání. V důsledku toho jsou nové modely XF a XF Electric stejně všestranné, pokud jde o nástavby, jako stávající modely řady DAF nové generace. Mají také prostor pro nástavbu bočního nakladače a opěrné nohy a k dispozici je rovněž elektricky poháněné PTO.
Jemné odlišení
Elektrické verze modelů DAF XD a XF mají samozřejmě stejně atraktivní design exteriéru jako verze se vznětovým motorem. Nicméně jsou tu určité nenápadné rozdíly, takže ihned poznáte, že se díváte na vozidlo se zcela nulovými emisemi. Například vozidla BEV nové generace mají jemné modré detaily na mřížce a světlometech a mírně odlišnou konfiguraci digitální přístrojové desky. To řidiči umožňuje sledovat spotřebu vozidla v kW a zbývající dojezd. Volitelný navigační systém modelů XD a XF Electric dokonce zobrazuje umístění veřejných nabíjecích stanic.
Společnost DAF poskytuje infrastrukturu pro nabíjení
Jedním ze způsobů, kterými společnost DAF jasně vyniká, je poskytování kompletní řady řešení nabíjení pro provozovatele přepravy, včetně široké řady mobilních a pevných nabíjecích stanic PACCAR, které byly speciálně přizpůsobeny novým modelům XD a XF. Tyto nabíjecí stanice lze také použít pro současné elektrické modely vozidel CF a LF, dodávkové vozy a dokonce i osobní automobily. V závislosti na konkrétní instalaci mohou stanice PACCAR dodávat výkon až 350 kW pro mimořádně rychlé nabíjení. Společnost DAF také podporuje své zákazníky poskytováním přizpůsobeného prodejního poradenství s využitím pokročilých modelů simulace tras, aby mohli zákazníci bez problémů přejít na elektrická nákladní vozidla s nulovými emisemi.
Lze objednat už nyní
Chcete-li příští rok začít řídit nové modely XD nebo XF Electric, můžete je objednat už nyní. Vozidla lze objednat také s různými konfiguracemi náprav a variantami kabiny. Je zřejmé, že s novými vozidly DAF XD a XF Electric si společnost DAF nadále upevňuje svou vedoucí pozici v silniční přepravě s nulovými emisemi.
Zůstává to v rodině
Ted Hughes je ředitelem společnosti Hugcor, což je dopravce se sídlem v Jihoafrické republice. Nedávno si koupil svůj první vůz DAF, model XF 480 Space Cab, který mu a jeho dceři Siobhan vrátil vzpomínky na osmdesátá léta.
Pan Hughes založil svou vlastní přepravní firmu ve Velké Británii v roce 1968 s jedinou sklápěčkou. Jeho podnikání se skvěle rozběhlo a během krátké doby provozoval deset návěsů po celé Evropě. Když v roce 1980 emigroval do Jihoafrické republiky, pracoval tři a půl roku jako řidič ve společnosti Swift Transport v sousedním Zimbabwe. „Byla to ohromně poučná zkušenost,“ popisuje. „Také jsem ji potřeboval, protože rozdíl mezi silniční dopravou v Jihoafrické republice a Evropě byl a stále je obrovský.“
Specializovaný
Poté, co Ted Hughes pracoval pro různé jiné dopravce, znovu založil vlastní firmu v lednu 2008. Jeho společnosti Hugcor se dařilo a stala se úspěšnou středně velkou přepravní firmou, která se specializuje na dálkovou přepravu. I když je mu nyní více než 75 let, stále se intenzivně podílí na každodenním chodu rodinné firmy. Vlastně má tolik elánu, že i nadále pracuje šest dní v týdnu. „Toto odvětví se neobejde bez nadšení,“ říká. „Bez nadšení se daleko nedostanete.“
Siobhan se také aktivně podílí na chodu společnosti a nákladní vozidla miluje od svých deseti let
Paní Hughesová
„Rodinná firma“ je fráze, se kterou se setkáváme velmi často. Úspěch společnosti Hugcor lze do značné míry přičíst paní Hughesové, která je provozní manažerkou firmy. „Ruth je hnací silou naší společnosti,“ říká Ted s viditelnou hrdostí. „Pracuje neuvěřitelně tvrdě na získávání objednávek a zajišťuje, že veškeré zboží našich zákazníků dorazí bezpečně a včas.“
Dcera
Jejich dcera Siobhan se také aktivně podílí na společnosti a nákladní vozidla miluje od svých deseti let. „Během školních prázdnin se mnou jezdila na cesty,“ vysvětluje Ted. „Seděla na sedadle spolujezdce s knihou nebo ležela za mnou v posteli a četla. Dělala mi také kávu a občerstvení, když jsem byl za volantem. Pro někoho, kdo strávil tak málo času doma, zůstávají ty dny na cestě s dcerou vzácnou vzpomínkou na Ted.
Studie
Když Siobhan dokončila školu, rozhodla se také pracovat ve společnosti Hugcor. Nyní stará o účty, lidské zdroje a protokolování spotřeby nafty. „Už si ve světě přepravy rozhodně získala uznání,“ říká Ted Hughes. Když se v sídle společnosti Hugcor objevil nový DAF, jeho dcera okamžitě vylezla za volant a vrátily se vzpomínky na dobu před 25 lety, kdy se vykláněla z okna starého tatínkova DAFu
Když se v sídle společnosti Hugcor objevil nový DAF, jeho dcera okamžitě vylezla za volant a vrátily se vzpomínky na dobu před 25 lety, kdy se vykláněla z okna starého tatínkova DAFu
Točivý moment
Hughes řídí vozidla DAF od roku 1985 a výkon těchto nizozemských vozidel na něj vždy zapůsobil. Točivý moment u předchozího modelu DAF 95 s výkonem 430 koní (který tehdy nebyl nijak pomalý) se samozřejmě nemůže srovnávat s jeho novým vozidlem DAF. „Tehdy se mi stále dařilo předjet mnoho svých konkurentů, dokonce i když jsem vyjížděl do strmého průsmyku Van Reenen,“ vzpomíná. „Také s plně naloženým návěsem o hmotnosti 50 tun za sebou. Můj nový DAF je samozřejmě mnohem působivější.“
Do kopce
„Přestože v Jihoafrické republice není povoleno jezdit více než 80 kilometrů za hodinu, můžete bezpečně nabrat rychlost do kopce a zpomalit na druhé straně,“ vysvětluje Hughes. „Starší nákladní vozidla často nedokážou do kopce jet více než 10–15 kilometrů za hodinu, ale v tomto novém vozidle jsme rychlost snadno vytáhli na 50 km/h. To znamená, že naše průměrná rychlost se zvýší a to šetří čas.“
Spokojený
Kromě výkonu a spotřeby paliva svého nového vozidla DAF je Ted velmi spokojený se servisem, který pro své vozidlo obdrží od dovozce, společnosti Babcock. „Spolu se společností DAF poskytují kompletní služby. Mohu s klidem říci, že budeme kupovat v budoucnosti více vozidel DAF.“
Kdy uvidíme novou generaci přepravních kontejnerů?
Programový manažer v přístavu Rotterdam Erwin Rademaker ví, že přibližně 85 % veškerého nákladu se přepravuje v kontejnerech. Díky tomu je přepravní kontejner jedním z nejstandardizovanějších prvků globálního logistického řetězce. Ale máme rok 2022. Copak není nějaký způsob, jak udělat kontejner trochu chytřejší? Správa přístavu Rotterdam to hodlá zjistit.
Autor: Bert Roozendaal
Vynález přepravního kontejneru v roce 1955, jehož autorem je Malcolm P. McLean a téměř současné zavedení mechanismu otočného zámku, které zařídil Keith Tantlinger ve Fruehaufu: tito dva muži zažehli opravdovou revoluci ve světě přepravy. V současné době kolem světa cirkuluje kolem 30 milionů kontejnerů, a toto číslo se má jen zvyšovat.
Gigantický
Přepravní kontejner nabízí obrovské zisky ve smyslu efektivity, ale po 65 letech jeho lesk začíná trochu blednout. Navzdory všem chytrým technologiím, které logistický sektor v dnešní době využívá, je tento úžasný vodotěsný kontejner se standardizovanými rozměry stále tím nejzákladnějším článkem celého řetězce.
Odesílání přepravního kontejneru po celém světě nám umožňuje shromažďovat data
Ohlušující ticho
Zatímco roste schopnost dopravců a přepravních firem sledovat zařízení a zásilky přepravované přívěsem, zatímco jsou na cestách, často se setkávají s ohlušujícím mlčením ze samotných kontejnerů. Když je cíl nákladu někde ve vnitrozemí Číny nebo Jižní Ameriky, pak se dozvíme, zda je všechno stále neporušené, zda zboží přežilo cestu, zda s ním bylo po cestě neoprávněně manipulováno nebo k němu bylo něco přidáno, až teprve poté, co dosáhne svého cíle. Kontejner musí být i nadále doprovázen značnou papírovou administrativou, elektronickou nebo jinou dokumentací, protože kontejner během své cesty přechází od jednoho odesílatele ke druhému a každý z nich účtují své náklady zvlášť.
Chytřejší
Rademakerovy nápady, jak učinit kontejnery chytřejší, mají něco společného s vlastní ambicí správy přístavu stát se „chytřejší“. „Očekáváme, že první bezpilotní obchodní lodě zakotví v našich přístavištích během příštích několika let. To bude znamenat, že kontejnerové náklady na těchto lodích budou mít také sofistikovanější IT systémy.” Je to proto, že samotný kontejner může přispět k tomu, jak se s ním nakládá. „Kontejner může například předem nahlásit obsah a stav tohoto obsahu. Co když by v blízké budoucnosti měl kontejner typ e-peněženky, která mu umožnila okamžitě uhradit všechny své vlastní náklady na manipulaci? Mohl by informovat nakládající společnost a příjemce, že je přemístěn na vlak, že někde čeká nebo dokonce že byl nelegálně otevřen. Možné je prakticky všechno.“
Přibližně 85 % veškerého nákladu se přepravuje v kontejnerech
Kontejner 42
Rademaker již svou vizi uvedl do praxe ve svém projektu „Kontejner 42“. Tento přepravní kontejner je vybaven přístroji, snímači a sledovacími systémy pro výzkumné účely a jeho dveře jsou opatřeny odolnými zadlabávacími zámky. Obsahuje také „náklad“. „Odesíláním kontejneru po celém světě se můžeme dozvědět o kontinuitě cesty. Umožňuje nám shromažďovat údaje například o teplotě, vlhkosti, otřesech, úhlu náklonu kontejneru a ještě mnohem více. Chceme také zjistit, jak přístroje snášejí přepravu a jaké požadavky budou muset splnit.“
Odpověď je 42
Číslo „42“ neodkazuje na velikost kontejneru, ale spíše na sci-fi knihu od Douglase Adamse, ve které počítač předpovídá, po 7,5 milionu let, že univerzální odpověď na všechno je 42. „Nechceme, aby to trvalo tak dlouho, samozřejmě,“ směje se Rademaker, „náš kontejner není univerzální odpovědí na všechno. Ale myslím si, že s upgradem, který bude stát kolem 1 000 eur na jednotku, budou moci v nadcházejících letech přepravní kontejnery hrát mnohem chytřejší roli v dopravě. To může znít jako obrovská částka, když si vezmeme 30 milionů kontejnerů, ale v globálním měřítku jsou to drobné. A ani všechno nemusí být provedeno najednou. Již máme globální přepravní jednotku. Teď už nám jen zbývá dostat ji na úroveň 2.0.“
„Na prvním místě v našem seznamu přání“
Společnost STL Logistik AG se sídlem v německém Haigeru je přední evropská společnost pro těžkou a speciální dopravu. V loňském roce zakoupila tři tahače DAF XG + „aniž by je zahlédla“. Společnost STL s nimi byla natolik spokojená, že okamžitě zadala objednávku na dalších šest.
Text: Oliver Willms
Fotografie: Steffen Löffler
Majitel a generální ředitel Jörg Reichmann ví vše o extrémně těžkých a nadměrně velkých zatíženích a o tom, jak se chovají během přepravy. Jeho společnost má v německém Hesensku solidní pověst, a má to své důvody. V posledních 28 letech je totiž první instancí, na kterou se obrací zavedený uhelný a ocelářský průmysl a všichni dodavatelé, kteří zde sídlí. Kdykoli potřebují přepravit velké, těžké, vysoké nebo široké břemeno, obrací se tuto společnost. Klientela pana Reichmanna zahrnuje výrobce kotlů a sil, specializované firmy na lisování kovů a výrobce obrovských ocelových prstenců. Tyto typy produktů mají často průměry přes pět metrů a nelze je snadno naložit na standardní návěs.
Lídr v oblasti přepravy nakloněných břemen
Pan Reichmann se sešel s místními odborníky na přívěsy s cílem vyvinou speciální nízký nakladač pro přepravu nadrozměrných a nakloněných součástí s použitím hydraulických mechanismů. Takto je společnost STL schopna přepravovat mnoho komponent pro velké instalace a zajistit, aby vnější rozměry zůstaly v rámci zákonných limitů. „Naše inovativní technologie nám umožňuje nabídnout zákazníkům přepravní technologie budoucnosti již dnes,“ říká Reichmann, který potvrzuje vedoucí postavení své společnosti v oboru. Ačkoli konkurenti nesedí s rukama v klíně a také začali přepravovat nakloněné náklady, evropský průmysl stále považuje společnost STL za špičkového specialistu, pokud jde o přepravu těchto druhů mimořádných nákladů.
Deset let se značkou DAF
Kromě plochých nakladačů se třemi hydraulickými nakládacími stoly, které lze naklonit do diagonální polohy, provozuje společnost STL také vozidla s plachtovými boky, která lze prodloužit až na 28 metrů, a různé nízké nakladače s délkami od 8 do 27 metrů. Také nasazuje valníkové návěsy a přívěsy s teleskopickými valníky, které lze prodloužit až na 29 metrů. Pro ten „obyčejnější provoz“ používá společnost STL mega přívěsy a také vozidla s vyztuženými plachtovými boky a valníkové přívěsy. Společnost STL provozuje přibližně 140 jednotek přívěsů, které se připojují k jednotkám tahačů, počínaje řadou standardních tahačů s výkonem 480 koní v konfiguraci 4x2. Některé z nich používají konfiguraci se sníženou podlahou. Pro náročnou práci používá společnost STL výkonnější vozidla v konfiguracích 6x2, 6x4 a 8x4, a většina z nich jsou vozidla DAF. Pan Reichmann je pravidelným zákazníkem společnosti DAF již více než 10 let, a to prostřednictvím svého místního servisního dealera DAF v Siegebu. Polovina nákladních vozidel v pečlivě udržovaném vozovém parku společnosti STL má značku DAF. Žádný ze 105 tahačů není starší než čtyři roky a většina vozidel DAF je nejvyšší verzí tahačů XF. Loni v říjnu uvedla společnost STL do provozu 50. vozidlo DAF – model XF FTG 6x2 s výkonem 530 k – se vší nezbytnou slávou.
„Vytvořili jsme naši vlastní akademii řidičů“
Jörg Reichmann,
majitel / generální ředitel STL Logistik AG
Nové obzory
Toto vozidlo bylo na několik měsíců ukázkovým kouskem ve vozovém parku společnosti, ale pro tři řidiče ve společnosti STL se od té doby laťka ještě zvýšila, pokud jde o prostor, luxus, pohodlí a bezpečnost. Důvodem je to, že před několika měsíci se k vozovému parku společnosti STL přidaly tři tahače DAF XG+. Pan Reichmann nešetřil na volitelných doplňcích. Kromě mnoha standardních funkcí, z nichž se řidičům zaručeně rozbuší srdce, byla nová vozidla rovněž vybavena volitelnými doplňky, jako je samostatná klimatizace, otočné sedadlo řidiče a elektricky nastavitelné relaxační lůžko. Ve skutečnosti udělala vozidla DAF nové generace na společnost STL takový dojem, že si rovnou objednala dalších šest.
Brožura
„První DAF XG+ jsme objednali jen na základě brožury,“ prozradil manažer vozového parku Thomas Schubert-Wirth. „Nikdo v Nizozemsku ani neviděl vozidla DAF nové generace zblízka, natož aby je řídil. Ale nám se ohromně líbil design a důsledná implementace nejnovější směrnice EU pro nové kabiny nákladních vozidel a rozměry vozidel.“
„Model DAF XG+ je nejen velký hit u řidičů díky vysoké střeše a unikátním 12,5 metrům krychlovým pracovního a obytného prostoru – je to vítěz ve všech oblastech“
Thomas Schubert-Wirth,
manažer vozového parku
Odvážný krok
Byl to odvážný krok, ale nakonec se vyplatil Společnost STL Logistik byla jednou z prvních společností v Německu, která provozovala vozidla DAF XG+ ve svých barvách. „Zpočátku jsme se obávali, zda hmotnost tak velké kabiny bez zatížení nebude mít negativní vliv na celkovou nosnost vozidla v porovnání s předchozím modelem XF. Ve skutečnosti se však opak byl pravdou. I když je kabina o 49 centimetrů delší a má vyšší střechu a větší rozvor, ve skutečnosti váží o 150 kg méně! Byli jsme tím tak ohromeni, že jsme okamžitě objednali více vozidel XG+.“ Kromě nižších provozních nákladů vidí společnost STL také šanci získat srdce a mysl svých řidičů. „Všichni jsou do nového vozidla DAF zbláznění,“ říká Schubert-Wirth. „Model XG+ je nejen velký hit u řidičů díky vysoké střeše a unikátním 12,5 metrům krychlovým pracovního a obytného prostoru – je to vítěz ve všech oblastech.“
„Vozidla DAF byla vždy dobrá, ale nový DAF XG+ posouvá věci na jinou úroveň“
Jan Halmann,
řidič STL
„Jednoduše velkolepý!“
Řidič společnosti STL Jan Halmann je v každém případě přesvědčen: „Vozidla DAF byla vždy dobrá, ale nový DAF XG+ posouvá věci na jinou úroveň”. 36letý řidič byl mezi prvními, kdo si mohl vyzkoušet vlajkovou loď z Nizozemska, a je z tohoto modelu naprosto nadšený. „Je extrémně prostorný, nic jiného se k němu neblíží.“ Podle Jana: „To řidiči nikdy neměli tak dobré. Myslím, že je to prostě nádherné! Digitální přístrojová deska předběhla svého předchůdce o celé světelné roky. Jedna věc však zůstala stejná. Vše je stále intuitivní a velmi snadné a bezpečné.“ Jan Halmann je také nadšen tím, jak se jeho nové nákladní vozidlo řídí. „Lze ho stejně dobře ovládat na každém povrchu vozovky a zatáčení je hedvábně plynulé. Je ještě tišší než předchozí model,“ říká, a nemůže si vynachválit ‚svůj DAF‘. „80cm, elektricky nastavitelné, vícepolohové relaxační lůžko se širokou matrací je pohodlnější než moje postel doma. Další věc, kterou oceňuji, je nový systém Corner Eye. Kamera poskytuje neuvěřitelně jasný a široký výhled na to, co se děje na přední a boční straně vozidla. Díky tomu je moje práce mnohem bezpečnější.“
Využitelnost vozidla
Stejně jako většina jeho kolegů, Jan Halmann ´jezdí nejen po celém Německu, ale také ve Francii, Španělsku, Dánsku, Polsku a na Slovensku. Navzdory tomu najezdí u společnosti ST v průměru 120 000 kilometrů za rok, což není výjimečně vysoké číslo. Vzhledem k tomu, že společnost STL přikládá vysokou hodnotu maximální provozuschopnosti ze svých vozidel, má smlouvy o poskytování kompletních servisních služeb, které pokrývají veškerou údržbu a opravy vozidel po celou dobu jejich životnosti. Dílna společnosti STL se stará především o údržbu přívěsů a drobné opravy nákladních vozidel, ale společnost se domnívá, že nejlepší je nechat si provést servis vozidla u autorizovaného servisního dealera DAF.
Řidiči jsou naší budoucností
Kromě toho se společnost STL, která je součástí odvětví silniční přepravy, rovněž potýká s velkým nedostatkem řidičů. „Proto jsme vytvořili naši vlastní akademii řidičů a nabízíme granty k náboru a udržení zaměstnanců“, vysvětluje majitel Reichmann. „Ale musíte jim také nabídnout něco jiného. Právě zde bude nový DAF XG + hrát důležitou roli, protože jsem si jist, že je na prvním místě seznamu přání mnoha řidičů.“
„Stanovení standardu pro mezinárodní přepravu“
Nové vozidlo DAF XG+ se během 2 500 km dlouhé zkušební jízdy z Malagy do Eindhovenu osvědčilo jako oprávněný držitel titulu International Truck of the Year 2022.
Text: Oliver Willms
Fotografie: Andreas Techel
Už uplynulo hodně času od doby, kdy jsme naposledy viděli tak inovativní nákladní vozidlo, jako je nový DAF XF/XG/XG+. Společnost DAF je první – a zatím také jediný – výrobce nákladních vozidel, který aplikoval nové předpisy EU týkající se rozměrů a hmotností. To bylo velké rozhodnutí, které bylo znát i během prvních prezentací. Kromě designu společnost DAF také vylepšila technologii na nejvyšší úroveň a kvalita interiéru patří mezi nejlepší v segmentu prémiových vozidel.
Mezník
To je všechno skvělé, ale ještě jsme se nepodívali na samotné vozidlo. Chceme jej řídit, vyzkoušet, žít v něm a vidět, jak funguje v reálných podmínkách. Společnost DAF nám chce se svým novým vlajkovým modelem ukázat cestu do budoucnosti. Proto říkáme „jen do toho“, ale nejraději bychom se obešli bez srovnávacích údajů, testovacích schémat a specifikací točivého momentu. Chceme tomu „nováčkovi“ dát co proto a vyzkoušet meze jeho schopností. Jaká trasa by mohla být vhodnější než dokonalý test výdrže z Malagy do Eindhovenu? Vede napříč Evropou, s horskými etapami v Sierra Nevada a belgických Ardenách, kličkuje dopravními špičkami v Madridu, Paříži a Bruselu, svižně pádí po vedlejších silnicích na březích Atlantského oceánu a vine se téměř nepředstavitelným bludištěm antverpských doků. Toto vozidlo je jiné. Představuje mezník a okamžitě to na něm poznáte. V momentě, kdy vkročíte do kabiny, ten pocit ještě zesílí.
„Pozdě odpoledne se vozidlo DAF prostřednictvím sání konečně nadechlo skutečného mořského vzduchu Atlantického oceánu“Oliver Willms je nezávislý novinář, který píše pro různé německé obchodní časopisy. Je také členem poroty „International Truck of the Year“, kde zastupuje Německo.
Malinký dům
Nový model DAF XG+ můžete úhledně shrnout slovy: Velký! Nejen, že vozidlo vypadá působivě zvenčí, ale kabina nového špičkového modelu společnosti DAF je ve skutečnosti větší než kabina Super Space Cab. Tato kabina bývala evropským šampiónem, pokud jde o využitelný vnitřní prostor, ale model XG+ nyní ukazuje, že je možné mít ještě více prostoru. Už nemáte dojem, že jste na pracovišti – přesunuli jste se do obývacího pokoje. Kabina sama o sobě je téměř malinký dům, nebo možná dokonce prestižní obytný vůz pro mezinárodní přepravu. Prostornější kabinu nenajdete! Má kapacitu dvanáct krychlových metrů, což z ní činí dosud největší kabinu společnosti DAF.
Místo k sezení je tak pohodlné, jako byste si hověli doma v oblíbeném křesle. Máte na dosah všechno, co potřebujete k řízení. Neuvěřitelně široké čelní sklo je nejen úhledně zaoblené kolem A-sloupků a má nízký koeficient aerodynamického odporu, ale také nízká linie pásu oken poskytuje mimořádně dobrý výhled na silnici před vámi. Navzdory obrovským pozorovacím úhlům poskytuje design také dostatečné soukromí od zvědavých pohledů jiných řidičů nákladních vozidel. O pozornost ostatních řidičů jsme na silnici rozhodně neměli nouzi. Pohodlně silný volant obšitý kůží lze díky širokým úhlům nastavení snadno nastavit tak, aby vyhovoval jakékoli velikosti těla, včetně toho mého. Takže jsme rychle otočili klíčkem zapalování a vyrazili jsme na cestu do budoucnosti. První věc, které si všímáme je, že motor přede stejně měkce a jemně jako motor autokaru. Ale motor autokaru je namontován dobrých 12 metrů za řidičem, v motorovém prostoru.
Tlačítka na volantu vám při jízdě ušetří stopy po mastných otiscích prstů na dotykovém displeji
Motorový prostor
Motor našeho vozidla DAF je pod podlahou, ale z motorového prostoru je vidět jen o málo více než zvýšená středová část podlahy, která je jen pět centimetrů vysoká. Šestiválcový motor MX-13 o výkonu 480 koní poskytuje točivý moment 2 500 Nm a slibuje více než dostatečný tažný výkon. Právě tuto vlastnost mohl tento krásný stroj předvést v Sierra Nevadě, kde je španělská vyhlášená častými dlouhými, strmými stoupáními, které občas stáhly i rychlost našeho silného XG+ pod 60 km/h. Ale to není žádná ostuda, když jsme vezli celkovou hmotnost 40 tun. Také proto, že motor zvládá stoupání s jistotou a prediktivní tempomat pracoval v dokonalé harmonii s automatizovanou převodovkou TraXon s 12 převodovými stupni.
Uhlazenost
To vše znamená, že se můžeme plně soustředit na skutečný důvod, proč jsme za volantem: můžeme se soustředit na silnici před sebou a dostat se k vlastnímu řízení, a přitom si vychutnávat úžasnou horskou krajinu španělské Sierra Nevady, která je nakonec první z mnoha nezapomenutelných okamžiků. Tento DAF je vozidlo, které si zamilujete. Plně hydraulický posilovač řízení plynule a přesně navádí 40tunové nákladní vozidlo přes andaluské svahy. Na volant není potřeba aplikovat více síly než na elektrohydraulický systém. Je dokonale přesný.
Malebné parkovací místo vedle historického skladu v přístavu v Antverpách
Výkonná motorová brzda
Totéž platí pro novou motorovou brzdu MX Engine Brake. Tu jsme bezpochyby důkladně vyzkoušeli, protože strmá španělská stoupání plynule přecházejí do stejně strmých klesání. Když zasáhne působivá brzdná síla 500 koní od společnosti DAF, cítíme, že motorová brzda zvládá sjíždění ze svahu snadno. U tohoto vozidla DAF není potřeba retardér. Tažná síla ve stoupání a brzdná síla při klesání promění naši cestu horským podhůřím jižního Španělska v opravdovou lahůdku. Dobře je to vidět v kontrastu s tím, když vidíme, jak ostatní řidiči nákladních vozidel nezřídka bojují, aby s námi udrželi krok. Jsou schopni jen ukázat zvednutý palec na znamení nadšení. Mnohem více palců nahoře vidíme, i když jedeme do kopce a bez námahy předjíždíme jiná nákladní vozidla, což je příjemný pohled. Je to však trochu nezasloužené, protože pocta od našich kolegů řidičů tomuto mistrovskému dílu na kolech bezvýhradně patří konstruktérům ve společnosti DAF.
Široké možnosti nastavení
Model XG+ je také útulným pracovištěm pro vyšší nebo i rozložitější řidiče. Sedadlo je možné posunout tak dozadu, že se zdá být uprostřed přívěsu. Nový sloupek řízení můžete nastavit téměř do libovolné polohy, od té vodorovné, jako je například v autobusu Routemaster, až po svislou polohu à la Ferrari. Ovládací páčka stěračů čelního skla a motorové brzdy jsou tam, kde byste je očekávali, a tlačítka na volantu vám při jízdě ušetří stopy po mastných otiscích prstů na dotykovém displeji. Takové pracoviště je v podstatě snem každého řidiče. Díky panoramatickému čelnímu sklu máte pocit, že sedíte v kině, a jako řidič DAF máte vždycky to nejlepší místo. Nádherný stříbrný displej!
Digitální zrcátka
Vzhledem k tomu, že vše na vnější straně modelu XG+ je soustředěno na zachování konzistentní aerodynamiky, digitální zrcátka jsou nezbytná. Kamerový systém prošel křest ohněm v horách s rychlými přechody ze sluncem zalitých dálnic do horských tunelů. Rozhodně nezklamou. Právě naopak! Na tenkých displejích zapuštěných do A-sloupku vidíme, že se systém pohotově přizpůsobuje přechodům ze světle do tmy během zlomku sekundy. Pohled dozadu v často spoře osvětlených tunelech je jednoznačně jedním z nejlepších na trhu. S těmito kamerovými zrcátky uvidíte mnohem více než s běžnými vnějšími zpětnými zrcátky, protože elektronika obraz krásně vylepšuje. To platí i za soumraku, a dokonce i v případě, že je venku černočerná tma: displeje fungují stejně jako běžné zrcátko.
Housle
Nyní je spousta tunelů skrze horské podhůří za zády našeho expresního vlaku v toskánské žluté, a v dálce se objevují neostrá světla Madridu, která nás zavedou k první zastávce. Je pozdě a slunce klesá pod obzor. Výkonné paprsky nových světlometů LED jsou cenným doplňkem k naší bezpečnosti na silnici. Zaparkujeme kolem půlnoci, abychom si mohli na pár hodin odpočinout na nových lůžkách DAF. Když se ze svého lůžka podívám nahoru, vidím oblohu nejméně 220 cm nad podlahou. Téměř očekávám, že v tom obrovském prostoru zaslechnu ozvěnu houslí. To se samozřejmě nestane, ale je jasné, že úložný prostor kabiny XG+, stejně jako jejího předchůdce, Super Space Cab, je něco jako bezedná jáma. Zavazadla, zásoby a vše ostatní, co s sebou dva řidiči táhnou na dlouhou cestu – to vše bez námahy zmizí do jedné z mnoha úložných přihrádek na palubě. Když k tomu přidáte otočná sedadla a proslulý stolek, který se vysouvá z přístrojové desky, pak má tato prostorná kabina téměř stejnou úroveň pohodlí, jakou byste našli v bytě. Už chybí jen sprchový kout.
Jako vlastní boty
I když si v noci na 15 centimetrů silné komfortní matraci dobře odpočinu a oceňuji osvěžující samostatnou klimatizaci, ráno je tu dříve, než bych rád, a musíme pokračovat v cestě. Náš plán je velmi nabitý a kromě hodiny návštěv ostatních řidičů na různých odpočívkách pro nákladní vozidla musíme také zařídit fotografování a natočit video. Je pozdě odpoledne, když se vozidlo DAF prostřednictvím sání konečně nadechne skutečného mořského vzduchu Atlantického oceánu. Pak následuje test ovládání na několika kilometrech úzkých pobřežních silnic v blízkosti baskického surfovacího střediska. Jak zážitek z kabiny, tak hnací soustava si vedou znamenitě, a když dojedeme na konec klikaté silnice s výhledem na moře, podělíme se o zkušenosti u kávy s několika kolegy řidiči. Mahmud už léta nedá dopustit na svůj DAF XF a zná trasu z jižního Španělska do regionu Beneluxu jako své boty. Ale ať nám říká jakékoli tipy, vidíme, že jeho oči vždy zabloudí k našemu novému vozidlu DAF. Poté, co mu poskytneme prohlídku s průvodcem, víme jistě, že tento francouzský řidič bude brzy mít naléhavý rozhovor se svým správcem vozového parku.
Test podvozku
Po této napínavé exkurzi po úzké pobřežní silnici se vracíme zpět na dálnici a dále míříme k francouzské hranici. Žalostný stav povrchu vozovky nám příhodně umožňuje otestovat konfiguraci podvozku. Přesně jak jsme očekávali, pružiny a tlumiče se bez námahy vyrovnávají s mučením, do kterého nás nemilosrdně uvrhla španělská vláda. S výsledkem jsme spokojeni – je to další prvek, který můžeme odškrtnout ve prospěch společnosti DAF. Je stále jasnější, že pro nás bude obtížné nalézt na vozidle DAF vůbec nějaké chyby. Dobrá, kontrolka motorové brzdy je možná trochu malá. Je to jen nepatrný nedostatek, protože i bez kontrolky cítíte, že funguje dobře. Je také možné, že ne každý, kdo se neodolá pokušení usadit se daleko do hloubi sedadla díky velkorysému nastavení řízení, musí být schopen vidět všechny spínače. Ale to je něco, co může řidič ovládat a vždy si můžete zvolit aktivnější polohu sezení.
Žádné zbytečné ozdůbky
Naši pozornost upoutalo něco jiného: toto robustní vozidlo DAF totiž není napěchované každým myslitelným doplňkem, které obvykle mají více co do činění s marketingem než se samotným řidičem. Nenajdete tu žádné přehnané konstrukce, ale spíše všechno to, co řidič potřebuje a co by si mohl přát. Domníváme se, že je zde dosažena velmi dobrá rovnováha mezi tím, co ovládáte pomocí dotykové obrazovky na centrálním displeji, a tím, co ovládáte tlačítky, zejména tlačítky na volantu. Motto zní „mějte ruce na volantu a oči na silnici“. Cokoli navíc je jen přílišný výběr z nadbytečných možností. Pokud si nejste jistí, zda se rozhodnout pro elektronicky řízenou parkovací brzdu nebo starou dobrou pneumatickou rukojeť, u společnosti DAF můžete mít obojí.
Liga mistrů
Je nám jasné, že nové vozidlo DAF je v Lize mistrů evropských nákladních vozidel. I když je dražší než jeho předchůdci, může se také pochlubit nejvyšší kvalitou a je lepší než kdy bylo. Nepřibyly mu ani žádné další kilogramy navíc, ani přes jeho zvýšený objem a vysokou úroveň povrchové úpravy, kterou oceňujeme stále více a více, jak naše třídenní výprava postupuje. Neustále objevujeme nové věci a vidíme vozidlo z nových úhlů. Například čáry promítané na zrcadlový displej vám pomohou správně manévrovat nebo předjíždět a kamery se také otáčejí v zatáčkách. Panoramatické čelní sklo poskytuje vynikající výhled na silnici a asistent pro sledování mrtvého úhlu funguje tak, jak má, a výrazně zvyšuje bezpečnost. Největší ctností společnosti DAF je však neustálá pozornost, kterou věnuje řidiči. Řidiči modelu XG mohou vždy sedět za volantem v uvolněné a zdravé poloze a mají nepřeberné možnosti při nastavování sedadla. Samozřejmě, že existují limity, a z pochopitelných důvodů nemůžete pohybovat rukojetí na otočném sedadle, když řídíte. Pokud to uděláte, budete bombardováni řadou pípnutí, která vás budou tahat za uši a přinutí vás chovat se za volantem disciplinovaněji. Kromě této akustické výstrahy je nové vozidlo DAF neuvěřitelně tiché. Překvapivě to platí i při jízdě nejvyšší rychlostí po dálnici s otevřeným oknem. Aerodynamické křivky čelního skla znamenají, že neslyšíte nic víc než pouhé jemné svištění. Díky aerodynamice, která se zlepšila o 20 procent, je vítaným vedlejším účinkem skutečnost, že boční okna zůstanou čistá i za špatného počasí. Společnost DAF také omezila aerodynamický odpor okolo celého vozidla, od střechy k nárazníku, a to utěsněním štěrbin a švů a montáží správných spoilerů s elastickými pryžovými lemy na správných místech. Proto se na přední straně vozidla nenacházejí žádné další stupačky. Společnost DAF nyní dodává tyč s kartáčovou hlavou pro čištění čelního skla.
Na konci klikaté silnice s výhledem na moře si vyměňujeme zkušenosti s několika kolegy řidiči
Přestávka
Příští ráno nás čeká další brzké vstávání. Po prvním úseku dálnice a ohromující přestávce na jedné z těch nových mega odpočívek pro nákladní vozidla je zřejmé, že romantická a tradiční restaurace „Relais“ z minulých dob udělala místo zařízením komerčního typu. Jídlo tu není ani levné, ani chutné a atmosféra je anonymní a sterilní. Rozhodli jsme se jet zkratkou podél státní silnice Route Nationale. Tato bezplatná silnice je téměř stejně hladká jako dálnice, ale obecně nabízí mnohem příjemnější výhledy do krajiny. Narazili jsme na nedávno uzavřenou restauraci Relais, které vzbudila naši zvědavost. Pořídíme několik fotografií a poté si znovu vyměníme místa. Brzy se dostaneme k dalšímu objevu na této trase: rozlehlé parkoviště pro nákladní vozidla uprostřed lesa, které je zcela zdarma! Nákladní vozidla zaparkovaná pod borovicemi vysokými jako kostelní věže, to vypadá jako kouzelný řidičský les. Přilehlá čerpací stanice je vzdálená jen pár set metrů a je to další nejlepší zážitek z naší cesty. Malinký obchod je napěchovaný všemi druhy příslušenství, a jeho manažer je nekompromisní nadšenec do naftových motorů. Komunita nákladních vozidel ještě žije! Tyto typy zastávek jsou úžasné, ale stojí nás drahocenný čas, a my musíme ještě trochu obrousit pneumatiky, abychom se vyhnuli sobotnímu zákazu vjezdu nákladních vozidel do okolí Paříže. Vozidlo DAF a řidič jsou spojení v jeden jízdní stroj. Můžeme vozidlu bezpodmínečně důvěřovat a vidíme, že bylo navrženo s ohledem na řidiče.
Belgické hranolky
Někdy se vám prostě daří. Příští ráno na cestě kolem Paříže nepotkáme žádné dopravní zácpy. Těšíme se na jumbo balení belgických hranolků, ale naše naděje na kornout nejlepších belgických produktů jsou brzy zmařeny v antverpském ropném přístavu, protože se staneme oběťmi našeho vlastního pevně stanoveného rozvrhu. Pak už je to čím dál horší. Z malebného parkoviště vedle historického skladu musíme dokonce odjet bez snídaně. Ostatní řidiči, kteří zaparkovali, jsou mimořádně zvědaví na náš žlutý DAF. Jsme vítaným rozptýlením v době jejich povinného odpočinku a brzy sdílejí naše nadšení pro tohle nákladní vozidlo. Nicméně model XG+ už evidentně zavětřil vůni své domovské stáje, která je nyní pouhých 90 kilometrů daleko. Ještě jednou obdivujeme přesné řízení na kruhových objezdech v přístavu a po krátkém úseku dálnice přijedeme do vstupní brány výrobního závodu DAF v Eindhovenu. Mimochodem, tato brána je téměř stejně široká jako mýtné kabiny ve Francii. Vedoucí brány se usmívá, když zatroubíme klaksonem a po 2 485 kilometrech zaparkujeme naši elegantní žlutou pevnost v továrně DAF, a bez jediného škrábnutí. Když vystoupíme z kabiny, překypujeme novými nápady. Naše závěry nebudou žádným překvapením. Model DAF XG+ kombinuje osvědčenou hnací soustavu s vynikající motorovou brzdou v kabině, která má nebývalé množství vnitřního prostoru. Kromě toho a vyznačuje skvěle úspornou spotřebou paliva. Dokonce i s naším robustním stylem jízdy jsme do příjezdu domů spotřebovali jen asi 24 litrů na sto kilometrů. Jinými slovy: „Mise Budoucnost“ skončila úspěšně.
Budoucnost vypadá skvěle!
V tomto vydání časopisu DAF in Action vám s velkou hrdostí – jménem více než 10 000 našich nadšených kolegů – představujeme nové modely XD a XDC. Řada nákladních vozidel, která stanoví nové standardy v oblasti bezpečnosti, efektivity a pohodlí pro řidiče v segmentu distribuce a stavebnictví. To byl také verdikt poroty ocenění International Truck of the Year, který udělila modelu XD prestižní titul „International Truck of the Year 2023“ (Mezinárodní nákladní vozidlo roku 2023).
Nový model XD má společnou DNA s našimi špičkovými modely pro dlouhé vzdálenosti, tedy XF, XG a XG+, které loni získaly ocenění International Truck of the Year. Má stejně atraktivní a aerodynamický design. Bezkonkurenční vnitřní prostor v kabině a prvotřídní povrchová úprava. Fantastické jízdní vlastnosti. Mimořádně účinné hnací soustavy, včetně plně elektrické verze.
To vše dělá z řady XD mnohem víc než dokonalé vozidlo pro distribuci, stavebnictví a ještě speciálnější aplikace, jako je svoz odpadu a hašení požárů. Model XD je také důkazem předního postavení společnosti DAF v oblasti alternativních hnacích soustav. K dispozici je výběr ze široké nabídky elektrických motorů a akumulátorů, nemluvě o komplexním servisním balíčku pro tato vozidla s nulovými emisemi.
Simulace tras vám pomohou rozhodnout o dokonalé konfiguraci a optimální aplikaci pro vaše vozidlo. Nabíjecí stanice PACCAR nabízejí bezkonkurenční stupeň flexibility.
Naše cesta vede k čistší a lepší budoucnosti!
Harald Seidel
Prezident
Společnost DAF Trucks N.V.
Společnost DAF představuje nové modely XD a XDC
Veletrh IAA v Hannoveru – přední evropská výstava komerčních vozidel. Společnost DAF oznamuje rozšíření své „rodiny vozidel DAF nové generace“ a způsobuje rozruch na trhu se všemi novými modely XD a XDC. Všichni souhlasí: „Jedná se o nejžádanější nákladní vozidlo pro distribuci a stavebnictví na trhu.“
Autor: Bert Roozendaal
Zdá se, že je to téměř nepopiratelný fakt: Řada XD nové generace doslova změní tvář distribučního trhu a posílí image společnosti DAF jako prémiové značky. Zejména proto, že společnost DAF je první značkou nákladních vozidel, která uplatňuje nejnovější předpisy EU týkající se větších rozměrů v nákladním vozidle, které je celkově bezpečnější, poskytuje vyšší úsporu paliva a nabízí řidičům neuvěřitelné pohodlí. To je doslova zrození nové třídy.
Více možností
Model DAF XD se dodává s kabinou Day Cab, Sleeper Cab a Sleeper High Cab v kompletní řadě konfigurací náprav 4x2 a 6x2, jak u tahačů, tak u vozidel s pevnou nástavbou. Na začátku roku 2023 se řada ještě rozšíří, mimo jiné o modely se 2, 3 a 4 nápravami s jednoduchým nebo dvojitým pohonem, které jsou určeny pro stavebnictví. Poté společnost DAF zahájí výrobu modelu XD v provedení „elektrické vozidlo s akumulátorem“. Tato vozidla s nulovými emisemi mají elektrické motory s výkonem od 170 kW do 350 kW a akumulátory s výkonem až do 525 kW/h. V závislosti na aplikaci se dojezd pohybuje v rozmezí od 200 do více než 500 kilometrů. To je dostatečné pro celodenní distribuci bez nutnosti průběžného dobíjení.
Model DAF XD nové generace doslova mění tvář distribučního a stavebního trhu
Větší
Pokud jde o design, nový model DAF XD sdílí v provedení mnoho prvků s novými modely XF, XG a XG+ pro dálkovou přepravu – oceněnými titulem „International Trucks of the Year 2022“. To znamená, že má atraktivní, přátelský a extrémně aerodynamický design, a v neposlední řadě spoustu vnitřního prostoru. Vlastně má obrovské množství vnitřního prostoru, což je pro řidiče v distribučním sektoru nesmírně cenné. Nová kabina Day Cab již na řidiče dělá skvělý dojem. Má dokonce prostor za sedadly pro volitelnou chladničku nebo třetí sedadlo instalované přímo ve výrobním závodě! Model XD má navíc šířku 2,5 metru, takže je stejně široký jako jeho větší sourozenci.
Vynikající přístupnost
Kabina je namontována nízko na podvozku, takže je ve většině případů velmi snadno přístupná pomocí pouze dvou schůdků a schůdky se také naklánějí směrem ke kabině. Další chytrou vlastností je nízký tunel motoru, který obsahuje ultra moderní a účinný motor PACCAR MX 11. Poskytuje výkon v rozmezí 220 kW/300 k a 330 kW/450 k a je standardně připojen k automatizované převodovce TraXon, což zajišťuje maximální efektivitu a pohodlí při jízdě. K dispozici je také plně automatická převodovka jako volitelná možnost.
Vynikající pohodlí
Prostornost kabiny znamená, že řidič má více místa za volantem než kdykoli předtím. Rozsahy pro nastavení volantu a sedadla jsou nejlepší v celém segmentu distribuce a přispívají k vynikající úrovni komfortu, kterou společnost DAF nabízí řidičům v oblasti distribuce. Je tu řada dalších příkladů: Zcela nová přístrojová deska s velkým centrálním LCD displejem, postele pro sladký spánek, které se mohou pochlubit matrací vysokou 15 cm, rozsáhlé možnosti pro ukládání a četné kapsy, a také mnoho nabíjecích zásuvek pro smartphony, abychom uvedli alespoň několik. Jako volitelné vybavení je k dispozici špičkový audiosystém s basovým reproduktorem a elektronická parkovací brzda.
Z modelu XD nejen vyzařuje pohodlí, ale nastavuje v tomto ohledu také nový standard. Kvalita jízdy a řízení jsou samozřejmě prakticky bezkonkurenční. Díky zcela nové konstrukci přední části, novému odpružení kabiny a novému upevnění zadní nápravy je radost řídit vozidlo za jakýchkoli podmínek.
Společnost DAF využila všechny dostupné možnosti, pokud jde o efektivitu, aby stanovila nový standard
Dokonalá viditelnost = bezpečnost
Relativně nízká poloha sedadel a velká okna s nízkým pásem oken znamenají, že řidič modelu XD má nejlepší výhled v této třídě. Důležitou roli hraje také speciální „přístrojová deska Vision“, která se rozšiřuje směrem k čelnímu sklu na straně spolujezdce.
Kamery ve volitelném digitálním kamerovém systému DAF nahrazují zrcátka a nabízejí nepřekonatelný výhled na dění před vozidlem a vedle vozidla. To lze ještě vylepšit přidáním volitelného vynikajícího systému DAF Corner Eye, který nahradí obrubníkové a přední zrcátko. Pro ty, kteří chtějí zajistit dokonalý výhled a nejvyšší úroveň bezpečnosti, je nezbytnou součástí výbavy i okno DAF s výhledem na obrubník. Tato přídavná okenní tabulka pod obvyklým oknem na dveřích spolujezdce znamená, že cyklisté a chodci na boku vozidla jsou vždy vidět. Asistent odbočování DAF City Turn Assist dokonce zvukovou výstrahou upozorní na uživatele vozovky v mrtvém úhlu na straně spolujezdce.
Efektivita budoucnosti
Společnost DAF dosahuje maximální úspory paliva a nízkých emisí CO2 především díky fantastické aerodynamice. Zaoblené hrany, zakřivené čelní sklo, boční stěny jsou mírně nakloněné a jsou použita těsnění všude, kde by vítr mohl aerodynamiku dokonce jen mírně narušit – společnost DAF využila všechny dostupné možnosti, aby stanovila nový standard efektivity. To je také zřejmé z chytré konstrukce a umístění systému úpravy výfukových plynů a nových zadních náprav s nízkou hladinou oleje, což vede k ještě menšímu vnitřnímu tření. Zcela logickým krokem pro společnost DAF je usnadnění použití široké škály PTO a možnosti z výroby pro rychlou a snadnou montáž přídavných zařízení.
Poté, co společnost DAF v roce 2021 ohromila svět přepravy novými modely XF, XG a XG+ pro dálkovou přepravu, nyní ví, že se všechny oči upírají na novou řadu XD, se kterou společnost DAF vstupuje do budoucnosti segmentu městské a regionální distribuce, speciálních aplikací a v neposlední řadě i vozidel pro stavební sektor. Je to nový vítěz v každém smyslu slova.
Předseda poroty Gianenrico Griffini předává trofej Haraldovi Seidelovi, prezidentovi společnosti DAF Trucks N.V.
Model DAF XD získal ocenění „International Truck of the Year 2023“
V loňském roce získala společnost DAF titul International Truck of the Year 2022 s modely XF, XG a XG+ „nové generace“. Letos na veletrhu IAA v Hannoveru společnost DAF získala toto prestižní ocenění znovu, tentokrát s modelem XD, prémiovým nováčkem společnosti DAF v segmentu distribuce a speciálních aplikací.
„Společnost DAF loni zvítězila, protože byla prvním výrobcem, který převedl nové evropské předpisy týkající se rozměrů vozidel do praxe v řadě nákladních vozidel pro dálkovou přepravu,“ uvedl předseda poroty Gianenrico Griffini. „Je úžasné, že se jí nyní podařilo aplikovat významnou část stejné DNA i v modelu XD, pokud jde o účinnost, bezpečnost a pohodlí. Ať řídíte jakoukoli verzí modelu XD, kterou jezdíte, jako řidič se vždy cítíte jako za volantem modelu XG+: to ticho, jízdní chování, kvalita, výhled do všech stran, to je opravdu bezprecedentní.“
Model Electric
Skutečnost, že model XD bude také ihned představen jako elektrické nákladní vozidlo, byla přinejmenším stejně důležitým důvodem pro předání titulu společnosti DAF. „To dokazuje, že společnost DAF je připravena na budoucnost,“ říká Griffini. „Společnost DAF jednorázově posouvá elektrickou silniční dopravu o velký krok dopředu.“
Řada XDC: Silný výkon pro sektor stavebnictví
Řada XD bude na začátku roku 2023 dále rozšířena o modely se 2, 3 a 4 nápravami s jednoduchým nebo dvojitým pohonem, které jsou určeny pro stavebnictví. To umožní novému modelu XDC nabídnout řešení šité na míru pro každou aplikaci.
Díky své nízké hmotnosti zvládne zařízení „model XDC nové generace“ mimořádně vysoké užitečné zatížení. Řada XDC byla vyvinuta pro náročné práce v nejnáročnějších podmínkách, o čemž svědčí její mimořádně robustní nárazník, ochranný ocelový kryt chladiče, velká světlá výška podvozku od 300 do 390 milimetrů (v závislosti na modelu) a obrovský nájezdový úhel 25 stupňů. Výrazná mřížka, speciálně navržená pro tento model, podtrhuje jedinečné vlastnosti nového modelu XDC.
Model XDC je ideálním nástrojem pro řidiče ve stavebnictví díky dokonalé ergonomii, prostorným interiérům kabin Day Cab a Sleeper Cab a mnoha detailům, které řidiči ještě více usnadní a zpříjemní každodenní práci. Nabízí dokonalou kombinaci extrémní funkčnosti a bezkonkurenčního pohodlí pro řidiče.
Pro maximální efektivitu nabízí společnost DAF z výroby kompletní řadu modulů pro upevnění nástavby (BAM neboli Body Attachment Modules), které usnadňují montáž příslušenství. To je samozřejmě doplněno o komplexní řadu PTO pro napájení přídavných zařízení. Model XDC obsahuje také možnosti ovládání přídavných zařízení z kabiny.