
Technologie ekologického vznětového motoru
Budoucnost motoru s vnitřním spalováním
Je dobré se zamyslet nad mílovými kroky, kterými jsme již pokročili ve snižování emisí z nákladních vozidel se vznětovým motorem. Další vylepšení v technologii a především příchod CO2neutrálních paliv nové generace znamenají, že i spolehlivý a účinný motor s vnitřním spalováním má ještě před sebou čistou budoucnost.
Velká snížení emisí NOx a pevných částic
Moderní nákladní vozidlo se vznětovým motorem Euro 6 vypouští přibližně o 95 % méně oxidu dusíku než nákladní vozidlo vyrobené před 25 až 30 lety. Emise pevných částic se stejném časovém období snížily nejméně o 97 %. Můžeme to říci i jinak: Jedno nákladní vozidlo Euro 1 z roku 1994 vypouští tolik oxidu dusíku jako 20 nákladních vozidel vyrobených dnes. Pokud se podíváme čistě na emise pevných částic, lze produkci jednoho nákladního vozidla Euro 1 z roku 1994 porovnat s produkcí pevných částic 35 současných, moderních vozidel.
Na obrázku je vidět, že největším krokem, který lze v krátkodobém horizontu udělat pro snížení emisí, je nahrazení starších vozidel nejmodernějšími vozidly Euro 6.

Hlavní kroky při snižování emisí CO2
Ale co CO2? Nejnovější generace vozidel DAF je o více než 25 % efektivnější než jejich předchůdci před 20 lety. O více než 25 % nižší spotřeba paliva znamená, že emise CO2 jsou přímo sníženy o 25 %. Můžeme očekávat další zlepšení, jakmile budou k dispozici nové typy paliv.
HVO Je již na trhu a může snížit emise CO2 až o 90 %. V příštích letech bude motor s vnitřním spalováním také schopen fungovat na vodík, což povede ke 100% snížení CO2 reduction. Podíváme-li se dál do budoucnosti, vedle vodíku je na obzoru více paliv, která jsou 100% CO2 neutrální od výroby až po spalování a jsou dokonale vhodná pro pohon motoru s vnitřním spalováním. Příkladem jsou tzv. obnovitelná „paliva typu power-to-liquid“ neboli tzv. e-paliva, kdy je vodík vyráběn elektrolýzou za použití ekologicky vyrobené elektřiny zachycené z větrné a solární energie.
