Společnost DAF respektuje vaše soukromí. Soubory cookie používáme k nejrůznějším účelům, jako jsou například funkce internetových stránek a podpora zacílení našich marketingových aktivit. na našich internetových stránkách i mimo ně. Pokud budete pokračovat v návštěvě našich internetových stránek, souhlasíte s naším používáním souborů cookie. Chcete-li však přizpůsobit své předvolby souborů cookie, klikněte na možnost „Změnit nastavení“ níže. Svůj souhlas můžete kdykoli odvolat. Další informace naleznete v našem Oznámení týkajícím se souborů cookie.
DAF-BIANCA-BRO_0034a-dark

Bianca Weijers Tüss

„Jak to myslíte „mužská práce“? Pořád mám kolem sebe ženy“

Text: Bert Roozendaal

Photography: Roozworks en Mitch Weijers

 

Souprava EcoCombi dlouhá 25,25metru a žena za volantem. Ve Skandinávii běžný pohled. Teď můžete nejméně jeden takový úkaz zahlédnout i v Nizozemsku. Tato řidička nedbá na označení „nezvyklé“, které obvykle provází dámy v roli řidičky kamionu. „Jak to myslíte, „mužská práce“? Pořád mám kolem sebe ženy.“Zčásti proto, že Bianca Weijers řídí nákladní vozidlo pro řetězec drogerií Kruidvat u svého zaměstnavatele, firmy Cornelissen.

 
 
Bianca-round-01
 

„Říká se, že ženám-řidičkám vždycky pomohou nejdříve ze všech. Ale červená rtěnka a blonďaté vlny mi celkem k ničemu nejsou, když přijedu s paletovým vozíkem,“ směje se. „Koneckonců, vedoucí obchodu, co mi podepisuje dodací listy, má taky vlnité vlasy a rtěnku!“

 
 

Bianca Weijers Tüss (34) je vdaná za Paula, který je také řidičem nákladního vozidla, a mají dvě děti. „Dva řidiči v rodině mohou přinášet docela hektické momenty,“ říká Bianca. „Ale auta mě zajímala už od mládí, pohybovala jsem se i na scéně streetcars. „Rychle a zběsile“ – to bylo moje motto. Měla jsem Hondu CRX, která mě v té době stála spoustu peněz. Ale díky tomu autu jsem potkala Paula.“

I když byl její otec řidičem nákladního vozidla, Bianca se nejdříve nechtěla vydat v jeho stopách. „Začala jsem jezdit s dodávkou a pak jsem pomýšlela na práci kurýra. Ale v tomhle oboru nebyla žádná práce, protože se kurýrem zřejmě chtěl stát každý. Takže jsem si udělala řidičské zkoušky pro vozidla převážející těžké náklady a začala jsem s přepravou pro stavební a nákladní průmysl. Před osmi lety jsem nastoupila do společnosti Cornelissen a od té doby jezdím pro ni.“

DAF-BIANCA-BRO_0187a
 

„Začátek v 5:30 pro mne znamená, že si přispím“

Dnes jede s Biancou syn Mitch (6). Sedí ve své vlastní dětské sedačce ve velkém vozidle DAF, které má připojeny dva přívěsy B-double City. „Zadní plošina uvízla a musel jsem zmáčknout knoflík, aby máma mohla zase pracovat,“ říká pyšně. „Mitch se mnou jezdí hrozně rád. Moje dcera Sterre je pořád ještě hodně malá,“ vysvětluje Bianca. „Pracuji tři dny v týdnu a Paul pět. Pracujeme pro stejnou společnost. Paul má volno v pondělí, takže s jeho vozem jezdím já. Ale v pátek a v sobotu jsme v práci oba, takže se nám o děti stará moje matka. Není to úplně tradiční rodinný život. Často musím vstávat o půl třetí ráno, protože mi směna obvykle začíná ve 3:30. Ale někdy začínám až v 5:30 a to pro mě znamená, že si přispím!“

Biance její práce nepřipadá příliš náročná. „Žena může tuhle práci dělat bez problémů. Vezměte si třeba tenhle DAF: nemusíte ručně řadit rychlosti, řídí se snadno a sedadlo je perfektní, i když nejste moc velcí. A na řízení soupravy EcoCombi si zvyknete velmi rychle. Samozřejmě, že dostat se na adresu dodání ve městě může být opravdu náročné. Někdy musím vykládat na ulici. Když je v nakládacím prostoru zaparkované auto, vyfotografuji si ho pro případ, kdyby bylo už pryč, až přijede dopravní hlídka. Pokud jde o cyklisty, musíte být pořád ve střehu. Někteří z nich provádějí kolem vozidla manévry, které by vám málem způsobily infarkt.“

 
 

„Když máte pocit, že to všechno umíte, proč to neuděláte sami?“

Biancu řízení soupravy EcoCombi hodně baví. „Je to úžasný pocit, když tak ohromné vozidlo dělá přesně to, co chcete. Je pravda že musíte dávat pozor při projíždění kruhového objezdu nebo zatáčky, kvůli čtyřem různým bodům otáčení. A zpočátku se mi zdálo obtížné nacouvat do nákladního doku. Na lekcích se soupravou EcoCombi jsem řídila vozidlo se skříňovou nástavbou a přívěsem. To je mnohem snazší než mít zapojené dva městské přívěsy. Takže první týden byl opravu náročný. Dokonce jsem zvažovala, že to vzdám. „Tohle nebudu schopná dělat,“ myslela jsem si. Zvlášť proto, že takhle velký nákladní vůz vždycky tvoří velkou překážku a nikdy není nouze o lidi, kteří se vám snaží říkat, jak ho řídit. Nejlepší je nevšímat si, jak se na vás dívají kolegové. V těchhle případech moc nepomáhá, že jste žena. Já ale vždycky říkám: „Když máte pocit, že to všechno umíte, proč to neuděláte sami?“ Po týdnu mi to začalo jít. Takže teď já vím jak na to a oni ne. 

No a  co nakládání a vykládání? „V řetězci Kruidvat používají palety místo rolovacích kontejnerů. Hodně vám to usnadní život, protože mají elektrický paletový vozík. Díky tomu se neunavíte. Tuhle kariéru bych doporučila jakékoli ženě. Pokud hledáte cool práci, takovou, kterou moc žen nedělá, staňte se řidičkou nákladního auta. Já mám ale smůlu, moc nevyniknu, protože v řetězci Kruidvat je tak málo mužského personálu!“

DAF-BIANCA-BRO_0202a