DAF v Akci
Další příběhy
„Nový, nejmodernější závod na výrobu kabin v belgickém Westerlo“
Společnost DAF postavila ve Westerlo (Belgie) dvě nové továrny, speciálně pro modely XF, XG a XG+ nové generace. Jedna továrna je určena pro vysoce přesnou montáž holé bílé ocelové nástavby a druhá je určena pro dokončovací práce na kabině. Pohled do zákulisí nového výrobního závodu společnosti DAF, který byl dokončen za méně než dva roky a je jedním z nejmodernějších svého druhu.
Autor: Philip van Hasselt
Již léta jsou kabiny společnosti DAF proslulé jako nejprostornější a nejpohodlnější na trhu. Vozidla DAF také určují měřítko z hlediska materiálů a konečné úpravy. Nicméně společnost DAF byla odhodlána ještě zvýšit laťku s výrobou prémiových nákladních vozidel nové generace.
Výzva
Proto dospěla k rozhodnutí vybudovat dvě nové továrny v prostorách výrobního závodu společnosti DAF Trucks ve Westerlo. Aby se nepřerušila probíhající výroba, byly vedle stávajících zařízení postaveny nové výrobní linky. Plánovací, organizační a inženýrská výzva nejvyššího řádu. V žargonu na pracovišti se dvě nové továrny začaly nazývat „Nástavba“ (Body) a „Vybavení kabiny“ (Cab Trimming).
Nová továrna „Nástavba“ pokrývá 14 600 m2 a výrobní linka je vybavena 145 pokročilými roboty a 139 servo-elektrickými svařovacími svěráky, které zaručují špičkový koncový produkt světové kvality. Stijn Claes, projektový manažer závodu na výrobu kabin: „Společnost DAF v Eindhovenu a její dodavatelé vyrábějí plechové součásti nejvyšší kvality. Tyto součásti jsou pak přepravovány do Westerlo, kde se používají k výrobě celé kabiny.“
Přesnost
Roboti používají své hi-tech svěráky a polohovací systémy a zajišťují, aby byly plechové součásti svařeny s mimořádnou přesností. Neexistuje tu absolutně žádný prostor pro chyby. „V každém kroku procesu je kabina umístěna podle stejných referenčních bodů, aby bylo možné každou součást přesně svařovat,“ vysvětluje Stijn Claes. „Díky tomu je kabina modelů XF, XG a XG+ nové generace neuvěřitelně tuhá, což zvyšuje maximální pohodlí řidiče.“
Nekonečnost
Sortiment kabin, které lze v nové továrně „Nástavba“ vyrobit, je téměř nekonečná. „Již máme 200 různých specifikací pro střechu. Všechny požadavky našich zákazníků jsou uloženy na nosiči dat RFID (srovnatelný s čipem na bankovní kartě, PhvH), který je na každé stanici naskenován. To nám umožňuje vytvářet specifická vozidla pro jednotlivé zákazníky a provádět práce, které jsou vyžadovány pro každé jednotlivé vozidlo. Výsledkem je nejen maximální efektivita, ale také velmi vysoká kvalita.“
Nákladní vozidlo, které nemá obdoby
V době, kdy koncový výrobek – označovaný také holá kabina – opustí linku, má za sebou průchod přes devatenáct různých stanic. Ve dvacáté a závěrečné stanici je podroben důkladné vizuální kontrole. Zcela nová kabina je poté odeslána do lakovny kabin, které byla sama o sobě otevřena teprve před několika lety a představuje vrchol ve své třídě z hlediska efektivity a šetrnosti k životnímu prostředí. Jak uvádí Stijn: „Kvalita holé kabiny a lakovny kabin nemá v odvětví nákladních vozidel obdoby, a je přinejmenším stejně vysoká jako v odvětví výroby prémiových automobilů.“
Lidské ruce
Po dokončení lakýrnických prací na kabině je na řadě přesné sestavování interiéru v továrně „Vybavení kabiny“. Nová továrna, kde kabiny pro modely XF, XG a XG+ dostanou vnitřní obložení a vnějších díly, má plochu 20 000 m2. Je rozdělena do různých sekcí, přičemž největší je centrální montážní linka, která vine přes 2 hektary rozlohy továrny. Kabiny stojí na montážní lince na velkých plošinách s dřevěnými podlážkami, které pomalu procházejí cestou čítající 62 různých pracovních stanic. V každé stanici je do kabiny přidán specifický díl. To vyžaduje práci lidských rukou, protože každé vozidlo je vyrobeno podle specifikací jednotlivých zákazníků.
Výškové plošiny
Dalším novým prvkem je způsob montáže součástí střechy. Místo toho, aby zaměstnanci museli stát na výškových plošinách, kabina se ponoří do podlahy, kde lze v ideální pracovní výšce namontovat blikající světla, antény, klaksony a další příslušenství. To zajišťuje mimořádnou přesnost při montáži dílů a také nejlepší možnou ergonomii pro zaměstnance. Světlík montují robotická zařízení, která používají lasery k určení přesné polohy. V továrně jsou také umístěny dvě samostatné předmontážní linky: jedna pro montáž zakázkových přístrojových desek a druhá pro montáž dveří.
Vše ve jménu pohodlí
Andy Swinnen, vedoucí týmu projektového inženýrství, který se podílel na stavbě továrny „Vybavení kabiny“: „Jakmile kabina opustí lakovnu, odstranění se oboje dveře. Ty se pak přidají do samostatné výrobní linky, kde jsou na 11 různých pracovních stanicích sestaveny tak, aby splňovaly specifikace zákazníka. Tato linka také zavádí nový prvek: každé vozidlo XF, XG a XG+ nové generace je vybaveno dvojitými pryžovými těsněními, která zajišťují ještě menší pronikání hluku zvenčí kabiny: to vše ve jménu pohodlí.“
Otočný mechanismus
Zakázková přístrojová deska zahrnuje práci nejméně 22 stanic. Otočný mechanismus zajišťuje, že lze přístrojovou desku otočit do ideální polohy pro dalšího pracovníka. „To pomáhá nejen z hlediska ergonomie,“ říká Andy, „ale také zlepšuje kvalitu přístrojové desky. Čím snazší je umístit díl, tím lepší je celkový výsledek.“ Koncový výrobek je kompletní přístrojová deska, která se zasune do kabiny jako jeden kus. Jediné, co chybí, je volant. „To je záměrná volba, protože pracovníci na montážní lince pak mají větší prostor k provedení dokončovacích prací na kabině.“
200 položek
„Na konci linky je každá kabina podrobena závěrečné a důkladné kontrole týmem pro testování a kontrolu,“ uzavírá Andy. „Kabina smí odcestovat do Eindhovenu teprve po odškrtnutí všech 200 položek v kontrolním seznamu.“
Nové modely DAF XF, XG a XG⁺ přinášejí novou éru:
Píšeme historii pomocí budoucnosti. To zní skoro surrealisticky. Ale nemusí to tak být. Protože nové modely DAF XF, XG a XG+ přinášejí novou éru. Novou éra dálkové přepravy – éru, v níž efektivita, bezpečnost a pohodlí dostanou nový rozměr. Vstupte do budoucnosti už teď!
Rob van Tilburg
Nová generace nákladních vozidel od společnosti DAF určená pro dálkovou přepravu stanovuje standard v mnoha ohledech. Jedná se o první nákladní vozidla na trhu, která byla vyvinuta se zřetelem na nové evropské předpisy upravující rozměry vozidel, jejichž cílem je významně přispět k dalšímu zlepšení úsporné spotřeby paliv a snížení emisí CO2. Pokud mají výrobci nákladních vozidel doslova více prostoru k navrhování svých vozidel, pomůže to zlepšit nejen aerodynamiku, ale i bezpečnost. Samozřejmě, že řidič bude mít prospěch z většího pracovního a obytného prostoru a nevídané úrovně pohodlí.
Charakteristické prvky
Kdo studuje cíle Evropské komise vyplývající z nového předpisu, nepotřebuje velkou představivost, aby viděl, kde se vozidla DAF nové generace odlišují: jak efektivita vozidel, tak i bezpečnost a pohodlí řidiče mají zcela novou kvalitu. Jsou předurčeny k tomu, aby změnily svět silniční dopravy: model XF nové generace jako nástupce široce uznávaných a stále dostupných modelů XF s kabinou Super Space Cab a Super Space Cab. O stupeň výš: Nové modely XG a XG+, se kterými společnost DAF vytváří zcela nový segment trhu. Společnost DAF tvoří historii. S řadou bezkonkurenčních nákladních vozidel, ve kterých se můžete vydat do budoucnosti ještě dnes.
XF, XG nebo XG+
Velký, větší, největší
Modely DAF XF, XG a XG+ nové generace byly vyvinuty pro dálkovou přepravu. Nový evropský předpis upravující rozměry a hmotnosti vozidel umožnil společnosti DAF přijít s tím nejlepším, co se týče vnitřního prostoru. Nový model XF má design, který se vyznačuje prodloužením vpředu nejméně o 16 centimetrů. Vylepšení v podobě ještě většího vnitřního prostoru: kabina XG je navíc o 33 centimetrů delší. Nový model XG+ pak představuje dokonalou prostornost. Nabízí dokonce o 20 centimetrů vyšší střechu, takže objem kabiny je 12,5 m3. To je úplně nový standard v odvětví přepravy.
Tvar se řídí funkcí
Navrhnout úplně novou řadu nákladních vozidel pro dálkovou přepravu a těžkou dopravu je veliká výzva. Ředitel designu společnosti DAF Bart van Lotringen hovoří o rozhodování a zachování konzistence při navrhování konstrukce vozidel DAF nové generace. O naslouchání tomu, co říkají řidiči. O přemýšlení pozpátku, o zákonech aerodynamiky. O designu zevnitř-ven.
Autor: Philip van Hasselt
Barta najdeme v pečivě odděleném prostoru, jenž se nachází v rozsáhlém výrobním závodě společnosti DAF v Eindhovenu, a je v bezpečí před zvědavými zraky. Je to něco jako místo, kam se nechodí: přístupné pouze hrstce zaměstnanců, kterým byla udělena zvláštní výjimka. Ředitel designu sám otevírá dveře a pak lehkým krokem prochází dlouhou chodbou. Je začátek dubna. Venku do budovy naráží vítr, který vrhá sníh téměř vodorovně proti zdem.
Prázdný list papíru
Bart vypadá velmi uvolněně. „Většinu nejtěžší máme práce máme víceméně za sebou,“ říká s nakažlivým smíchem. Jsme na cestě a jdeme se podívat na pár předvýrobních modelů, na kterých se stále pilně pracuje. „Už jsme skoro tam...je to skvělý pocit! Fáze před datem uvedení na trh je vždy zvláštní a napínavá doba. Je to trochu jako čekat dítě. Věnujete tolik pozornosti a práce přípravě na ten jeden okamžik. První náčrty pro tuto zcela novou generaci nákladních vozidel vznikly v roce 2014. Začali jsme s prázdným listem papíru – a mohli jsme se vydat jakýmkoli směrem. Naše základní cíle však byly jasné: efektivita, bezpečnost a pohodlí.“
„V rozporu s obecnými předpoklady jsme skutečně začali u zadní části kabiny. Koneckonců, obrysy zádi jsou víceméně pevně stanoveny: v devíti případech z deseti jsou nástavba a přívěs velké a samý roh, a jsou co nejdelší a nejširší. Takže jsme se rozhodli navrhovat doslova zezadu dopředu, což je pro designéra úplně jiný způsob myšlení, pozpátku, protože obvykle postupuje zepředu dozadu.“
Finanční oddělení je nadšené
Ředitel designu si vezme list papíru a pouhými několika tahy robustního plnicího pera ukazuje, jak tým specialistů na aerodynamiku a designérů nakonec dosáhl shody. „Klíčovou otázkou bylo, jak co nejefektivněji vést vzduch dozadu, aniž by bylo nutné obětovat jasný výhled nebo prostor. Odpověď: Použitím inteligentních parabolických poloměrů po stranách až ke střeše s jemnou křivkou v čelním skle a hlubšími mezinápravovými spoilery, k tomu pečlivě navržená zrcátka nebo ještě lépe kamerový systém, a podběhy kol inspirované těmi, které jsou na závodním voze DTM. Jinými slovy, naší pozornosti neunikl ani jeden centimetr návrhu, a výsledkem je 19% nárůst aerodynamického výkonu! To se projevilo snížením spotřeby paliva až o 6,3 %!“ S jiskrou oku říká: „To byla lahodná hudba pro uši ve finančních odděleních našich zákazníků!“
vizitka
Design nové řady je v pravém slova smyslu atraktivní na první pohled. Záměrně. „Kdybych měl popsat vozidla nové generace jedním slovem, bylo by to slovo „prémiová“. Tak přesně by měla působit, jak vnějším vzhledem, tak v interiéru. S nezaměnitelnou mřížkou jako vizitkou společnosti DAF. Silná a robustní. Ale také elegantní a výjimečná. Nepřehlédněte je. Jejich osvětlení LED vpředu odráží vlastnosti, které jsou součástí DNA každého vozidla DAF, a které jsou nyní ještě lépe patrné než dřív: výrazná vysoká kvalita.“
Tvorba návrhu zevnitř ven a naopak
Pro Barta je interiér nákladního vozidla stejně důležitý jako vnější vzhled. Koneckonců je to místo, kde řidič nebo řidička pracuje a žije. „Jsem opravdu spíše „prostorový“ designér než designér tvarů. Jsem spíš architekt než umělec. Kabina musí nabídnout řidiči maximální komfort a obytný prostor. Proto jsem se jako designér snažil vytlačit rohy kabiny, aby vznikl co největší interiér. Design zevnitř ven. Z hlediska aerodynamiky však také chcete, aby byla přední část co nejvíce zkosená. Tím se totiž snižuje odpor vzduchu i spotřeba paliva. V této oblasti jsme vidíte, že zvolili charakteristické prvky našeho designu.“
Osobní motivace
Charakteristický vzhled je částečně určován tím, co chtějí řidiči, což začne být zřejmé, jakmile se Bart hrdě posadí za volant nového modelu XG. Pro něj neplatí žádné „umění pro umění“. Je hrdý na tento produkt, v němž je teď usazený, a který mu padne jako ulitý. Bart s velkým uspokojením zkoumá úchvatnou přístrojovou desku. Aktivuje druhý displej druhý displej, otočí několik spínačů a opře si ruku o svrchní matraci na lůžku. Je viditelně spokojený, když nám říká: „Jen si sáhněte, jak měkké a jemné jsou to materiály!“
Bart dává přednost využití svých schopností ku prospěchu ostatních. „Je skvělé vědět, že přispíváte k pocitu štěstí někoho jiného; že trvale zlepšujete pracovní život řidiče udržitelným způsobem. Nejspíš by se dalo říci, že je to moje osobní motivace.“ Bavily ho i rozsáhlé diskuse s řidiči o tom, co by chtěli vidět v nové kabině. Kolik úložného prostoru skutečně potřebujete na přístrojové desce? Co řidič očekává od kamer a zrcátek? Bartův tým dokázal na každou otázku najít odpověď, které vyhovovala všem.
Vědomá volba
Společnost DAF je synonymem pro nejlepší pracoviště na cestách, jaké si umíte představit: bezpečné, pohodlné a vše máte na dosah ruky. Konstrukční tým dokonce zohlednil možnosti přizpůsobení kabiny podle preferencí. „Řidiči vždycky vědí, čemu sami dávají přednost.“
Na přístrojové desce je vidět trend digitální personalizace. Jsou to například dvě velké obrazovky na přístrojové desce modelů XF, XG a XG+, které lze snadno přizpůsobit osobním preferencím. Nyní zahrnují aplikaci Android Auto nebo Apple CarPlay. Dalším významným aspektem bylo rozhodnutí použít fyzické knoflíky a přepínače namísto dotykových obrazovek s (často velmi dlouhými) nabídkami. Základní funkce nákladního vozidla musí být vždy v dosahu. Ruce na volantu, oči na silnici. Bezpečnost především.
„Nové modely XF, XG a XG+ jsou v podstatě zaoblené, ale nevypadají tak. Každá linie má svou funkci a přispívá k vynikající aerodynamice. Jinak řečeno, nejsou tam žádné čistě dekorativní prvky“.
Bart van Lotringen
Ředitel designu
Charakteristické linie
Zatímco v inovativním designu mohou být trendem pojmy jako „zaoblené“ a „měkké“, Bartovy výtvory se vyznačují výraznými liniemi. To zůstává ústředním bodem jeho filozofie: „Úzké nebo široké čáry dávají designu charakter. Měkké, zaoblené tvary samy o sobě mě opravdu nevzrušují.“ Bart poukazuje na charakteristické linie kabin, které vznikají na přední straně vozidla.
Duch inovací
Společnost DAF jako první využije nové evropské předpisy uvolňující omezení rozměrů nákladních vozidel, které se musejí dodržovat. Cítili jste se hodně pod tlakem, abyste přišli s něčím převratným? „Hlavním cílem nebylo postavit ikonické vozidlo – to je něco, co se ukáže teprve časem. Chtěli jsme ale navrhnout nákladní vozidlo, které upoutá pozornost, které má moderní vzhled a je dobře promyšlené. Chtěli jsme co nejvíce využít ducha inovací. To znamená, že konečný výsledek je stále originální produkt DAF: vizuální magnet na vnější straně a ohromný interiér, který zajišťuje věrnost značce – pracoviště, o kterém sní každý řidič. Jsem hrdý na jedinečnost naší nové generace nákladních vozidel. Modely XF, XG a XG+ představují začátek nové éry. Mění pravidla hry.“
Zrodila se nová generace
„Vozidla DAF nové generace jsou výsledkem oddané práce našich 10 000 zaměstnanců, kteří se zavázali dodat svým zákazníkům to nejlepší nákladní vozidlo všech dob.“
Zrodila se nová generace
Významný okamžik v historii společnosti. Náš dosud největší projekt. Představení vozidel DAF nové generace. Vyvinuto s ohledem na nové evropské předpisy upravující rozměry vozidel. Předpisy, které doslova dávají výrobcům více prostoru pro zlepšení aerodynamiky jejich vozidel. Cílem je zvýšit efektivitu, bezpečnost a pohodlí řidiče.
Vozidla DAF nové generace posunula hranice ve všech těchto oblastech. Především proto, že jsme proces vývoje zahájili s prázdným listem papíru, abychom mohli být skutečně inovativní. Design je ohromující a funkční zároveň. Pozornost byla věnována nejmenším detailům, protože jsme se snažili dosáhnout co nejlepší aerodynamiky, abychom mohli spolu s využitím mnoha dalších inovací dosáhnout úspory paliva, která se stane novým měřítkem v našem odvětví. Stejně jako vozidla DAF nové generace určují nové standardy pro bezpečnost a pohodlí řidiče.
Vozidla DAF nové generace představují úplně novou platformu. Jsou připravená pro alternativní hnací soustavy. Doplňují je služby, které mají jeden cíl: zvýšit vaši ziskovost. S každým ujetým kilometrem. Nové funkce v systému správy vozového parku DAF Connect. Ještě více možností ve smlouvách na opravy a údržbu DAF MultiSupport.
Vozidla DAF nové generace jsou výsledkem oddané práce našich 10 000 zaměstnanců, kteří se zavázali dodat vám nejlepší nákladní vozidlo všech dob. Vozidlo, díky němuž se společnost DAF připravená na budoucnost. Na budoucnost, do které se můžete vydat už dnes. V tomto časopise DAF in Action si můžete přečíst, jak na to. Váš servisní dealer DAF vám poskytne všestrannou podporu.
Harry Wolters
Prezident společnosti DAF Trucks N.V.
Další krok na cestě k úspěchu
Pokud jde o podíl na trhu v Evropě, společnost DAF si v posledních několika letech vede velmi dobře. „S modely XF, XG a XG+ nové generace jsme připraveni na další úroveň úspěchu,“ říká Richard Zink, ředitel marketingu a prodeje. „V tomto ohledu znamenají vstup do budoucnosti také pro společnost DAF.“
S podílem na trhu 16,3 % ve třídě těžkých nákladních vozidel na evropském trhu byl rok 2020 druhým nejlepším rokem v historii společnosti DAF. „Obrovskou pochvalu si zaslouží naše síť profesionálních servisních dealerů, která i nadále investuje do nových prostor a vybavení a do školení zaměstnanců, aby mohla poskytovat našim zákazníkům ještě lepší služby. I my ve společnosti DAF budeme samozřejmě nadále investovat a neexistuje lepší důkaz pro tento slib, než řada nových modelů XF, XG a XG+.“
Připraveno na zvýšení výkonu
„Není pochyb o tom, že tato nová generace inovativních nákladních vozidel dodá našemu image a úspěchu obrovský impuls,“ říká Richard Zink. „Tato vozidla jsou navržena tak, aby nabízela pouze to nejlepší provozovatelům přepravy i řidičům, ať se díváme z hlediska efektivity, bezpečnosti či pohodlí řidiče. Zároveň jsme také podnikli řadu důležitých kroků týkajících se servisu pro tuto novou generaci nákladních vozidel.“
Servis jednou ročně
Inovací je opravdu spousta. Díky online systému správy vozového parku DAF Connect nabízí navigační systém možnost zobrazení dopravních informací v reálném čase a přijímání aktualizovaných tras z domovské základny vozidla. „To pomáhá zajistit maximální návratnost na kilometr,“ říká Zink.
„Byla vyvinuta zcela nová infrastruktura pro diagnostiku vozidla, která podporuje provozuschopnost a prodlužuje servisní interval na 200 000 kilometrů, což znamená, že údržba je nutná pouze jednou ročně. To je v našem oboru naprosto jedinečné.“
Richard Zink
Ředitel marketingu a prodeje
Program DAF MultiSupport nabízí celoevropské smlouvy na opravy a údržbu s nepřetržitou podporou, což zvyšuje maximální flexibilitu a dostupnost vozidel. Leasingová smlouva prostřednictvím společnosti PACCAR Financial navíc vyžaduje pouze jednu smlouvu a poskytuje vám nákladní vozidlo, které je připraveno k jízdě ihned po dodání. „S našimi nákladními vozidly nové generace vstupujeme do nové éry,“ říká Richard Zink. „Bude to éra zvýšené integrace vozidel a služeb podpory s cílem usnadnit zákazníkům život a optimalizovat jejich návratnost na kilometr.“
Posouváme hranice
Hrdý muž, to je jisté. Stačí se na něj podívat. Má k tomu dobrý důvod. Protože i když Ron Borsboom vládne oddělení vývoje produktů společnosti DAF již více než 20 let, jsou vozidla DAF nové generace největším a nejdražším projektem jeho dosavadní kariéry. „Plně využíváme příležitostí, které nám nabízí nový evropský předpis upravující rozměry vozidel. Zavádíme nový oborový standard.“
Zeptejte se výkonného ředitele vývoje produktů na jeho nová trojčata a zanedlouho bude mít úsměv na tváři. „Jako tým jsme velmi hrdí na to, že naše plány na novou generaci nákladních vozidel pro dálkovou přepravu se časově přesně shodovaly s novým evropským předpisem,“ říká Ron Borsboom. „To nám umožnilo být mimořádně inovativní.“
S nosem anebo bez?
Pokud evropský předpis nyní umožňuje delší vozidla, proč si nezvolit design s delším „nosem“? „Takový nos, jako je ten na vysokorychlostních vlacích ICE, neposkytuje stejný druh aerodynamických výhod na nákladním vozidle, jelikož to má nižší rychlost; pouze zvyšuje hmotnost a nepomáhá zlepšit manévrovatelnost,“ odpovídá Borsboom. „Intenzivně jsme to studovali pomocí 3D simulačních programů a na silnicích v našem technickém centru. Co jsme zjistili? Eliptické rohy kolem oblasti A-sloupku, odshora dolů, nerozdělené nosem, poskytují zdaleka nejlepší výsledek: zejména pokud jsou rohy integrovány do čelního skla a po stranách střechy a spodní části nástavby. Prodloužili jsme přední část o 16 centimetrů, abychom dosáhli optimálního designu a poskytli řidiči nejlepší možnou polohu k sezení.“
Světová třída
Aerodynamika je jednou z hlavních oblastí, ve kterých se vozidla DAF nové generace odlišují od všech ostatních nákladních vozidel na trhu. „Aerodynamika je extrémně dobře navržena a představuje úžasný úspěch,“ říká Borsboom. „Zaoblené rohy, zkosená konstrukce kabiny, utěsnění – vzduch jednoduše klouže kolem a dokonce i přes vozidla. Nechci vás nudit detaily, ale nic nebylo ponecháno náhodě, dokonce ani proud vzduchu přes mřížku, podél chladiče a motoru nebo v podbězích kol. Výsledkem je prvotřídní aerodynamický design, který vede ke špičkové energetické účinnosti. Tento aspekt sám o sobě vede k úsporám paliva až 6,3 % a obdobnému snížení emisí CO2. Působivé, že?“
Větší svoboda, větší prostor
Kromě energetické účinnosti byla důležitá také bezpečnost a pohodlí řidiče, a díky nové evropské legislativě dokázala společnost DAF v tomto ohledu posunout hranice. „Měli jsme větší svobodu a tedy doslova i větší prostor,“ vysvětluje Ron Borsboom. „To nám umožnilo vytvořit úroveň přímého výhledu, která je v tomto odvětví jedinečná. Totéž platí pro interiér. Vlastně to platí pro téměř každý aspekt vozidla. V průběhu celého procesu vývoje jsme měli na paměti jednu věc: jen to nejlepší je dost dobré.“
Více než 20 milionů kilometrů
Aby byla zaručena nejvyšší možná kvalita, bylo provedeno rozsáhlé testování s konzistentním využitím nejmodernějších procesů a nástrojů pro tvorbu konstrukčních návrhů. Testy probíhaly ve vlastním technickém centru společnosti DAF a v laboratořích, ale také na silnicích se zákazníky. „V době zahájení výroby nové generace vozidel DAF jsme nashromáždili ekvivalent více než 20 milionů kilometrů zkušeností s našimi novými vozidly, což je bezprecedentní. V průběhu vývoje jsme se podrobili auditu podle úrovně Automotive Spice 2/3, která je standardem pro prémiové osobní automobily. Skutečně jsme posunuli hranice v každém ohledu.“
Modely XF, XG a XG+ nové generace jsou nejen revolučním krokem pro společnost DAF, ale pro celé naše průmyslové odvětví.“
Ron Borsboom,
Výkonný ředitel vývoje produktů DAF
Bezpečnost budoucnosti
Podívejte se na velké čelní sklo. Podívejte se na velmi nízké linie pásu čelního skla a bočních oken. To může znamenat pouze jednu věc: bezprecedentní úroveň přímého výhledu pro řidiče. To jen dokazuje nový standard bezpečnosti, který společnost DAF přináší se svými modely DAF XF, XG a XG+ nové generace.
Když poprvé sedíte za volantem jednoho z nákladních vozidel DAF nové generace, nemůžete si nevšimnout: přímý výhled je fenomenální! Čelní sklo se díky chytré nové konstrukci přední části vozidla prodloužilo směrem dolů. Totéž platí pro boční okna. Ti, kdo považují přímý výhled za nejvyšší prioritu, si také mohou objednat boční okno dveří s výhledem na obrubník, které poskytuje řidiči – v kombinaci se standardním sklopným sedadlem spolujezdce – jasný výhled na osoby a objekty vedle kabiny na straně spolujezdce.
DAF Digital Vision
Kryty zrcátek byly navrženy a umístěny tak, aby řidič viděl mezi nimi, což opět zlepšuje přímý výhled. Nový digitální kamerový systém DAF Digital Vision nabízí to nejlepší, co lze v tomto ohledu za peníze pořídit: digitální kamery, které jsou namontovány vysoko na kabině a nahrazují hlavní a širokoúhlá zrcátka, lze elektricky sklopit a promítat vysoce kvalitní obraz na displeje namontované na A-sloupcích. Obraz je také dostupný za každého počasí, protože kamery jsou vyhřívané. Na stranu spolujezdce lze namontovat kameru DAF Corner View, která nahrazuje obrubníková a přední zrcátka a poskytuje rozsáhlé zorné pole.
Vidět a být viděn
Osvětlení – společnost DAF má v tomto ohledu dobrou pověst, které musí dostát. V roce 2013 se společnost DAF stala prvním výrobcem, který použil technologii LED jako hlavní osvětlení vozidla, což vedlo k homogennímu osvětlení s vysokou úrovní. S modely DAF XF, XG a XG+ nové generace jsme se dostali o krok dál. Diody LED pro všechna světla: přední, boční a zadní, včetně skvělých světlometů Skylight a velmi praktických světel pro přisvěcení do zatáček. Za jízdy při nedostatečném osvětlení se automaticky aktivují tlumen á světla, stejně jako stěrače čelního skla za vlhkého počasí. Bezpečnost znamená věnování pozornosti i těm nejmenším detailům.
Patentovaný systém ProCaDis
Vozidla DAF nové generace jsou synonymem integrované bezpečnosti. Modely XF, XG a XG+ jsou vybaveny řadou pokročilých funkcí a technologií, které, jak doufáme, nikdy nebude nutné použít. Kabiny se mohou pochlubit mimořádně robustní konstrukcí s integrovanými zónami, které tlumí náraz zepředu nebo zezadu. Patentovaný systém ProCaDis společnosti DAF (systém naprogramovaného posunu kabiny) zajišťuje, že kabina zůstane připojena k podvozku a v případě čelní srážky se automaticky posune dozadu. To znamená, že kabina zůstane prakticky nedotčená a poskytne cestujícím maximální ochranu.
Lidé a stroje
Během vývoje vozidel DAF nové generace byla věnována značná pozornost aktivní i pasivní bezpečnosti. Bezpečnost však ve skutečnosti začíná u řidiče a proto společnost DAF zajistila, aby řidiči mohli vozidlo ovládat instinktivně a bez rozptylování. Motto zní: „Ruce na volantu, oči na silnici“. Funkce přímo související s řízením jsou ovládány z volantu. Společnost DAF navíc používá fyzická tlačítka, která lze snadno najít pouhým dotykem. To je klíčový bezpečnostní prvek. Stejně jako pohodlná sedadla a nejlepší lůžko v našem odvětví, které zaručují, že se řidič může vydávat silnici se svěžím pocitem a plnou pozorností. Bezpečnost a pohodlí jdou ruku v ruce.
Ultramoderní systémy
Přispívají k vysoké úrovni bezpečnosti nebo nevídanému pohodlí řidiče? V mnoha případech tyto pokročilé systémy zvládnou obojí. Od systému AEBS nejnovější generace až po systém varování před opuštěním jízdního pruhu, od řízení stability vozidla po asistent odbočování DAF City Turn Assist, od prediktivního tempomatu po asistent brzdy. Společnost DAF dokonce přidala řadu nových funkcí.
Jako příklad může posloužit nízkorychlostní brzda přívěsu, která umožňuje nezávislou aktivaci brzd přívěsu. To usnadňuje bezpečné připojení a odpojení přívěsu. Další novou funkcí je asistent parkovací brzdy, který lze využít k aktivaci všech brzd současně, aby se vozidlo při nakládání nebo vykládání těžkého zboží nepohybovalo. Chytrá řešení, která zajišťují bezpečnost i pohodlí.
Pohodlí budoucnosti pro řidiče
Kdybychom měli jmenovat jedno místo, kde se potřeby řidiče a provozovatele přepravy setkávají, je to kabina. Řidič, který se cítí dobře v prostoru, kde pracuje, odpočívá a spí, je šťastný řidič a bude podívat dobré výkony. Řidiči si nové modely DAF XF, XG a XG+ jistě užijí. Komfort, povrchová úprava, specifikace, nízká hladina hluku v interiéru – to vše je třída sama o sobě.
Vozidla DAF nové generace jsou uvnitř stejně úchvatná jako zvenčí. Vyvinutá ve spolupráci s řidiči a pro řidiče. Začíná to vynikající přístupností. I největší model XG+ má pouze tři schůdky, které jsou optimálně umístěné pro nejvyšší stupeň pohodlí. Jakmile řidič nastoupí do kabiny, užasne nad ohromným prostorem a plnou výškou.
Velkorysé sezení
Společnost DAF vytvořila pro nové modely XF, XG a XG+ nejlepší možný pracovní prostor. S pohodlnými sedadly, která nabízejí velkorysý rozsah nastavení dozadu a dopředu. V kombinaci se snadno nastavitelným volantem si může řidič dokonce nastavit takovou pozici za volantem, jako by jezdil vlastním osobním automobilem. Volitelně lze sedadla otočit a pohodlně se tak uvolnit po produktivním dni plném řízení. Sedadlo spolujezdce je standardně vybaveno funkcí sklápění. Výsledkem je nejen větší prostor, ale také dokonalá viditelnost při použití volitelného bočního okna dveří „s výhledem na obrubník“ ke sledování osob a objektů vedle vozidla na straně spolujezdce.
Zaujme na první pohled
Přístrojová deska je úžasná. Skutečně zaujme na první pohled. Má centrální 12" displej a řadu různých provedení, ze kterých si řidič může vybrat. Možnost informačního a zábavního systému DAF „Luxury“ dokonce nabízí druhý displej: dotykový displej propojený s aplikacemi Apple CarPlay, Android Auto nebo ovládacími prvky audiosystému, které jsou k dispozici také ve špičkové verzi. Povrchová úprava přístrojové desky má charakteristickou kvalitu, stejně jako celý interiér. Prvotřídní materiály, krásné a vkusné provedení. Skutečně prvotřídní luxus.
Systém klimatizace vozidla je také nejvyšší třídy. Lze jej ovládat s maximální přesností a velmi pohodlně. Model XG+ lze dokonce vybavit plně integrovanou parkovací klimatizací, která zajistí automatické chlazení a topení, i když motor neběží.
Novinka: lůžko Relax Bed
Společnost DAF už má skvělou pověst, pokud jde o pohodlí při spánku. Pověst, kterou může nová generace jen vylepšit. Důkladně! Lůžko má standardní délku 2 220 milimetrů a je stejně široké jako 800 milimetrů v modelech XG a XG+. Lůžko Relax Bed nabízí několik nastavitelných poloh a je k dispozici také v elektricky ovládané verzi. Pro maximální pohodlí je možné přidat i svrchní matraci navíc. V nových modelech XF, XG a XG+ budete možná spát lépe než ve vlastní posteli.
„Jako doma i daleko od domova“
Další velmi důležitá vlastnost: úložný prostor. Nejlépe hodně úložného prostoru. Toho je tu spousta: na přístrojové desce, ve dveřích, nad čelním sklem a pod postelí, kde je dostatek místa pro dvě velké zásuvky nebo dvě velkoryse dimenzované chladničky. Na zadní stěně se nachází ovládací panel, který lze použít k ovládání rádia, klimatizace a osvětlení, včetně výjimečného systému osvětlení kabiny diodami LED, který může řidič použít k vytvoření přívětivého pocitu „jako doma daleko od domova“ v kabině.
Práce, odpočinek, spánek – s novými modely DAF XF, XG a XG+ mají řidiči k dispozici pohodlí budoucnosti. Skutečnost, kterou ještě podtrhuje vynikající dojem z jízdy s vozidly. Nová konstrukce podvozku – včetně hliníkové přední ochrany proti podjetí – zajišťuje bezkonkurenční torzní tuhost. V kombinaci se zcela novým systémem odpružení kabiny, systémem řízení a geometrií odpružení zadní nápravy vznikají výjimečně stabilní jízdní vlastnosti a dokonalý zážitek z jízdy. To jsme ještě ani nezmínili, jaké je v kabině ticho. Práce, odpočinek, spánek – nákladní vozidla DAF nové generace jsou snem každého řidiče.
Připraveno na budoucnost
S modely XF, XG a XG+ nové generace zavádí společnost DAF zcela novou platformu pro vozidla, která je připravena na budoucnost a následně i na alternativní hnací soustavy. To znamená, že nová vozidla budou vhodná pro elektrické hnací soustavy, které budou do programu zařazeny za několik let. V dlouhodobém horizontu společnost DAF také plánuje modely, které budou schopny jezdit na vodík. Kromě průzkumu technologie palivových článků společnost DAF navrhuje spalovací motory, které mohou jako palivo používat vodík. Je to velmi slibný vývoj, ve kterém společnost DAF již dosáhla významného pokroku. Navíc všechny verze, které využívají efektivní technologii ekologického vznětového motoru, jsou nyní schopné provozu s využitím bionafty. Například HVO – syntetické palivo vyrobené z odpadních tuků a olejů – může vést až k 90% snížení emisí CO2 („z vrtu ke kolům“). To přece stojí za zamyšlení!
Potrubí v Tilburgu
Oficiální název budovy je New Logic III (Nová logika III). Nicméně, občané Tilburgu ji láskyplně překřtili na Potrubí a zcela podlehli jejímu kouzlu.
Autor: Bert Roozendaal
Při pohledu z dálnice A58 poblíž nizozemského města Tilburg vypadá stříbrný kolos jako futuristické konferenční centrum. Ale ve skutečnosti je to 60 500 m2 plochy distribučního centra. Jedná se o nejvíce udržitelnou budovu svého druhu na světě. Nejen z hlediska řízení energie, ale také s ohledem na zdraví a pohodu zaměstnanců a biotop v okolí budovy. Pozoruhodný projekt – přinejmenším.
Oficiální název budovy je New Logic III (Nová logika III). Nicméně, občané Tilburgu ji láskyplně překřtili na Potrubí a zcela podlehli jejímu kouzlu. Což je přesně to, v co doufal klient a nájemce, společnost Rhenus Logistics. Společnost si přála distribuční centrum s vysokou mírou trvalé udržitelnosti, s velkou působivostí a velkým marketingovým potenciálem.
„Když jsme získali tenhle báječný pozemek hned vedle jedné z hlavních dopravních tepen spojujících Nizozemsko s Německem, okamžitě jsem věděl, že tu nebudeme stavět žádnou krabici. Chtěl jsem budovu, jejíž tvar sám o sobě posílí náš profil v Nizozemsku,“ říká Alphons van Erven, viceprezident-senior společnosti Warehousing Solutions. „Zařizujeme spoustu logistických prací pro zdravotnický sektor, segment hi-tech a elektroniku. Mnoho našich klientů sídlí v architektonicky velmi zajímavých prostorách a tato budova posouvá do této kategorie i nás. To, že musí být budova trvale udržitelná, bylo zcela samozřejmé. V naší mateřské společnosti, Rethmann Group, to už není marketingový termín, ale princip podnikání.“
Špičková kvalita
Unikátní přístup také odpovídá jedinečné povaze činností v budově. „Většinou se jedná o špičkové zboží a vybavení. Umíte si jistě představit, práce, kterou děláme pro naše klienty ve zdravotnictví, je zcela jiného řádu než skladování, vychystávání a distribuce potravinových konzerv. Skladujeme tady všechny možné druhy hi-tech zařízení, jako jsou umělé srdeční chlopně a umělé krevní cévy. Také pečujeme o logistiku pro firmy, které dodávají radarové a elektronické systémy a staví robotické dojicí systémy.“
Spousta energie
„Možná si to navenek znít trochu odporuje, ale vložili jsme opravdu mnoho energie do hledání udržitelných způsobů, jak udržet spotřebu energie co nejníže. Také jsme strávili spoustu času vytvářením podmínek chránících zdraví a pohodu místních 350 zaměstnanců. I když možná nebudeme schopni platit našim lidem o mnoho více, než jsou srovnatelné platy v sektoru, jsme schopni jim zajistit velmi dobré pracovní prostředí.“
„Například tím, že budova má spoustu oken, které vpouštějí dovnitř denní světlo. To je jeden z jejích charakteristických znaků. Zejména na místech, kde v distribučních centrech obvykle okna nenajdete, například na konci lávky. Pomocí denního světla můžete vytvořit mnohem hezčí pracovní prostředí,“ říká Van Erven.
„Také jsme se vědomě rozhodli používat větší okna v rolovacích dveřích ve všech našich 45 nakládacích docích. Světlo také prochází kancelářskými prostory až dolů do skladu přes skleněný štít. To místu propůjčuje otevřenou a příjemnou atmosféru. Kromě toho je vše od stropů až po systém sprinklerů bílé, což přispívá k pocitu klidu a prostorové pohody.“
Velká pozornost byla věnována rostlinám v okolí budovy. Vlastně vznikl celý biotop, kde zaměstnanci mohou sedět a užívat si oběd. „Systém klimatizace je založen na úrovních CO2 pro každý pracovní prostor. Množství čerstvého vzduchu čerpaného zvenku je neustále přizpůsobováno tak, aby vždy odpovídalo počtu lidí v daném prostoru. To znamená, že nikdy není příliš teplo ani příliš horko.“
Nízká míra absencí
Dalším pozoruhodným rysem je, že každý z mnoha tisíc skleněných panelů v budově je čistý a bez poskvrny. Žádné otisky prstů. „To je kvůli velkému množství zdravotnického zboží, které se zde skladuje. Ale také proto, že naši zaměstnanci jsou hrdí na své čisté pracovní prostředí a chtějí to tak udržet. Pozornost věnovaná dobrému pocitu zaměstnanců se vrací v podobě jejich lidského přístupu,“ říká Van Erven. „Budova ještě ani nebyla dostavěná a už jsme dostávali nevyžádané žádosti o pracovní místa. Naši zaměstnanci nás zůstávají déle a míra absencí je mnohem nižší než průměr.“
Vynikající
Není divu, že budova je technický zázrak, pokud jde o řízení energie. „Společně s dalšími funkcemi nám poskytuje hodnocení Breeam ve výši 99,48 procent, což nás řadí do kategorie Vynikající,“ vysvětluje Van Erven. „Nebylo to naším základním cílem, ale když jsme budovu navrhovali, lidé právě začali diskutovat o tom, jak bude Nizozemsko opouštět zemní plyn. Tak jsme se rozhodli pro totéž a místo toho budovu ohříváme a ochlazujeme pomocí tepelného čerpadla. Ročně vyrobíme 3 700 MWh elektřiny díky 13 648 solárním panelům. To by stačilo pro spotřebu 880 domácností. Sami spotřebujeme pouze 1 000 MW a zbytek vracíme do sítě.“
„Společně s dalšími funkcemi nám poskytuje hodnocení Breeam ve výši 99,48 procent, což nás řadí do kategorie Vynikající.“
Alphons van Erven,
viceprezident-senior společnosti Warehousing Solutions, Rhenus Logistics
Nízká spotřeba energie je možná také díky vynikající izolaci. „Je mnohem lepší, než stanovují normy pro budovy v Nizozemsku, a umožňuje nám nejen udržet teplo uvnitř, ale také jej udržet vně budovy. Loni v létě teplota venku dosáhla 38 °Celsia, ale uvnitř byl chládek 21 stupňů,“ říká Van Erven. „To ušetří několik megawattů při chlazení. Osvětlení je také energeticky úsporné. Když jsme nahradili veškeré osvětlení TL diodami LED v našich předchozích prostorách, spotřeba energie pro osvětlení klesla o 70 procent a my jsme byli schopni získat zpět své investice do čtyř let. V této budově se nám díky veškerému dennímu světlu pracuje ještě lépe. Udržujeme konstantní světelný výkon, který je vhodný pro činnost našich zaměstnanců. Při slunečném počasí automaticky tlumíme 15 000 svítidel nad pracovní halou, kdykoli je to možné. Za oblačných dnů děláme opak. Máme také nainstalován komplexní systém detektorů pohybu.“
Výsledkem je, že „Potrubí“ je mimořádně energeticky účinná budova. Společnost Rhenus Logistics však má také jiné způsoby, jak minimalizovat svůj dopad na okolí. „Zachytáváme dešťovou vodu a používáme ji ke splachování toalet. Celá dlažba okolo nakládacího doku je vodotěsná a vybavená filtry pro zachytávání oleje a nečistot. Stejně jako u čerpacích stanic.“
Zaměření na celkové náklady na vlastnictví
Je samozřejmé, že „Potrubí“ není právě jedno z nejlevnějších distribučních center v okolí. „Ale takhle my to nevnímáme,“ říká Van Erven. „Stejně jako v odvětví dopravy se zaměřujeme především na celkové náklady na vlastnictví. Náklady na vývoj této budovy jsou sice vyšší, ale provozní náklady jsou mnohem nižší. Také chceme převzít svůj díl odpovědnosti v oblasti klimatu. To znamená postavit budovu, která vydrží 50 let. Aby si udržela svou hodnotu, musí být také připravená na budoucnost. V neposlední řadě: jaké máte v roce 2021 šance získat finanční prostředky na budovu, která není trvale udržitelná?“
Společnost Boerman Group se účastní terénního testu vozidel NGD
Hlavní kancelář skupiny Boerman Group se nachází ve městě Hardinxveld-Giessendam, jen pár kroků od největších loděnic v Nizozemsku. Moderní společnost, která dodává nejen dopravní řešení na míru, ale také se stará o logistické požadavky svých klientů. Společnost Boerman Group je již mnoho let jedním z „testovacích partnerů“ společnosti DAF a byla mezi prvními společnostmi, které si vyzkoušely vozidla DAF nové generace. „Nemůžeme se dočkat!“
Autor: Dieuwke Laks
Vztah společností Boerman Transport a DAF má dlouhodobý charakter. 3. května 1955 doručil výrobce nákladních vozidel z Eindhovenu svůj 10 000. podvozek před nastoupeným celým osazenstvem společnosti DAF – a příjemcem při slavnostním předání nebyl nikdo jiný než společnost Boerman Group. Bývalý ředitel Teus Boerman byl čtrnáctiletý chlapec, když stál a sledoval předávání jubilejního vozidla svému otci – kterým je Cees Boerman, zakladatel společnosti Boerman Transport.
„Dostali jsme všechny možné dárky, dokonce i gramofon. Taky velkou krabici cigaret, kterou dostali všichni zaměstnanci společnosti DAF při této příležitosti.“
Od 1 do 300
Cees Boerman začal podnikat 17. srpna 1936 s jedním nákladním vozidlem. Byl to Chevrolet. Později ho vyměnil za dvě vozidla Fargo; jedno z nich bylo poškozené požárem a druhé bylo zabaveno během války. Druhé vozidlo dostal po válce zpátky, bylo opraveno a společnost Boerman Transport se zase vrátila na silnici. Netrvalo dlouho a firmě se začalo dařit. Brzy přibyly také tahače a přívěsy. V roce 1952 byl pořízen první DAF, „se sedmi pruhy“. O 69 let později společnost převzala dodávku 300. nákladního vozidla DAF.
Růst
V 60. letech 20. století pokračoval v Nizozemsku hospodářský rozmach. Došlo k rozšíření silniční sítě, nákladní doprava vzrostla a rozrostl se i vozový park společnosti Boerman. Vláda dala nejvyšší prioritu potřebě nového bydlení a přeprava cementu do Amsterdamu pro výstavbu rezidenčního projektu Bijlmermeer představovala pro společnost velké množství zakázek.
Boerman byla jednou z prvních firem, které měly soupravu tahače a přívěsu s nosností 27 tun pro mezinárodní velkoobjemovou přepravu. Dokázala rychle rozpoznat příležitost a chopit se jí. Používání jeřábů na nákladních vozidlech bylo také relativní novinkou, stejně jako přeprava v silech. „Po dnech slávy už tyto možnosti nebyly tak zvláštní a museli jsme hledat další služby, které bychom mohli nabídnout.“
Přidaná hodnota
Schopnost poskytovat přidanou hodnotu zákazníkovi má klíčový význam pro Wima Veldhoena, spoluředitele společnosti Boerman Group. „Přeprava, to není jen dostat se z bodu A do bodu B. Musíte zákazníkům zaručit i kvalitu a spolehlivost. Z dlouhodobého hlediska je to důležitější než pouhý včasný příjezd.“
Portfolio společnosti odhaluje rozsah služeb, které je schopná nabídnout. Společnost de Jong Transport zajišťuje přepravu nadměrných nákladů a přepravu zahrnující použití jeřábů. Společnost Zwatra Transport se specializuje na těžkou dopravu a odtahové služby. Společnost VCT Transport působí v oboru přepravy námořních kontejnerů. Společnost Plus Unit Service poskytuje služby pro mobilní jednotky a dočasné ubytování. Samotná společnost Boerman Transport se stará o efektivní přepravu široké škály nákladů a o potřebné logistické procesy. Firma pro všechna roční období!
Sociální
Společnost Boerman Group je rozhodnuta být dobrým zaměstnavatelem. Je to ambice, kterou měl Teus Boerman vždy ve svém programu. „Můžete si říkat, co chcete, ale musíte pak přejít od slov k činům! Jaký dojem chcete na své zaměstnance udělat? Naši řidiči jsou symbolem kvality a my jim chceme nabídnout totéž, pokud jde o vozidla, která řídí. Vozidla DAF jsou nedílnou součástí našeho image. V současné době vyžaduje objevení těch správných řidičů více času a úsilí, ale dosud to nebyl problém. Značka DAF v tom rozhodně hraje svou roli.“
Vyzkoušíme to
Teus Boerman vždy pozorně dohlížel na spotřebu paliva svých nákladních vozidel a od 60. let si udržuje záznamy o nákladech souvisejících s palivem. Tento druh informací se předává rychle, a když časopis Wegvervoer, který publikoval o dopravě, v 80. letech porovnával vozidlo DAF z výroby se „zkušeným“ vozidlem DAF 95, netrvalo dlouho a obrátil se na pana Boermana. Výsledek: téměř přesně stejná spotřeba paliva v obou nákladních vozidlech – 1 litr na 3,3 km, což potvrdilo Boermanovy vlastní výsledky. „Vždy jsem považoval za velmi důležité mít přístup k datům. Analýza dat bude v budoucnu pro provozovatele i pro zákazníky ještě důležitější.“
Skutečnost, že je společnost Boerman Group vítaným hostem při testování ve společnosti DAF, je částečně zapříčiněna i analytickou povahou společnosti. Zatímco firma zpočátku analyzovala data pouze z vlastních vozidel, nyní dělá totéž i pro zkušební vozidla DAF. Marco Wigmans, manažer vozového parku ve společnosti Boerman Group, hovoří o velmi kritickém přístupu, který si mohou vůči společnosti DAF dovolit.
„Máme pocit, že mají skutečný zájem o informace, které poskytujeme. Naši řidiči jsou zváni do Eindhovenu na zkušební dny a udržujeme úzký kontakt s vedoucími pracovníky ve společnosti DAF. V důsledku toho jsou naši řidiči značce DAF velmi věrní. Mají díky tomu rozmanitější a zajímavější práci.“
Zapojení a zájem
Řidiči ze společnosti Boerman Group byli také přímo zapojení do vývoje a testování vozidel DAF nové generace. Spolu s mnoha dalšími řidiči se účastnili rozhovorů s cílem zjistit, co přesně od moderního nákladního vozidla očekávají.
Na jaře roku 2020 byla společnosti Boerman požádána, aby do svého vozového parku začlenila dvě takzvaná vozidla pro „rané ověření spolehlivosti“ a poskytla jim nějaké zkušenosti na silnici. Zvenčí sice nevypadala jako vozidla nové generace, ale součásti byly stejné. Následovala dvě vozidla před sériovou výrobou, která byla plně maskovaná černou barvou. Společnost Wigmans nebyla překvapena, ani když jí společnost DAF předala seznam pokynů ohledně utajení. „Po všech těch letech jsme si dobře vědomi toho, jak musíme zacházet s těmito vozidly a nezapomínáme na věci, jako je zatahování záclon před opuštěním kabiny. Řidiči těchto vozidel si dokonce o víkendu nosí klíče s sebou domů, prostě pro případ, že by někdo byl v pokušení nakouknout do té krásně navržené kabiny.“
Pozitivní ohlas
Dosavadní reakce jsou pozitivní, velmi pozitivní. Jak s ohledem na spotřebu paliva, tak na vozidla obecně. Zejména pohodlné sedadlo řidiče se dočkalo chvály. „Koneckonců je to místo, kde řidič musí strávit většinu svého dne.“
Jak říká ředitel Wim Veldhoen: „Jako testovací partner jsme byli velmi zapojení a velmi nadšení. Co je ještě lepší: s touto novou řadou nákladních vozidel společnost DAF stanovuje nový standard. My jsme na čele fronty těch, kteří si chtějí vozidla objednat co nejdříve. Skvělé zprávy pro nás jako podnikatele, stejně jako pro naše řidiče.“
Efektivita budoucnosti
Nový předpis týkající se rozměrů vozidel umožňuje optimalizovat aerodynamiku. Přesně to společnost DAF udělala. V kombinaci s nesčetnými inovacemi v hnací soustavě to vedlo snížení spotřeby paliva a emisí CO2 až o 10 %. Působivé.
Design může být právě tak úchvatný jako a funkční, a modely DAF XF, XG a XG+ nové generace to dokazují. Výrazná mřížka s chromovanými prvky, stejně poutavým logem s vykládanými nápisy, nádherně navrženými světlomety – to vše vyzařuje styl a eleganci. To vše ještě podtrhují nápadné linie po stranách. Každý, kdo se pozorně podívá na nová vozidla, uvidí zaoblené rohy na čelním skle a všimne si, jak do sebe všechno hladce zapadá. Naše novinky jsou na přední straně o působivých 16 centimetrů delší: tato vlastnost není patrná na první pohled, a to díky vynikajícímu designu. Totéž platí pro zkosený design kabiny. Vynikající, uhlazený, efektivní a především dobře promyšlený.
Dokonalá aerodynamika
Společnost DAF nechala při svém hledání dokonalé aerodynamiky kámen na kameni: eliptické rohové panely, spodní deska s integrovaným deflektorem, pečlivě navržené podběhy kol, kamery místo zrcátek – seznam funkcí je působivý a dokonce obsahuje spoustu takových, které nejsou na první pohled vidět. Proud vzduchu je veden s velkou přesností za mřížku a kolem chladiče vzduchu a chladiče. Celkový výsledek? 19% zlepšení aerodynamických vlastností, což vede k až 6,3% snížení spotřeby paliva, abychom uvedli alespoň jednu z výhod.
Ideální hnací soustava
Společnost DAF představuje novou generaci motorů PACCAR MX o objemu 10,8 a 12,9 litru v nových modelech DAF XF, XG a XG+. Disponují větším točivým momentem a několika novými technickými inovacemi, které posouvají účinnost na ještě vyšší úroveň. Inovací je tolik, že je téměř nemožné je vyjmenovat. Patří mezi ně nový blok motoru a hlava válců, nově navržené vstřikovače a turbokompresor nové generace. Chytrá konstrukce, která umožňuje, aby výfukové potrubí vedlo co nejkratší cestou z motoru přes podvozek do jednotky systému úpravy emisí, znamená minimální ztrátu teploty – což zase naopak umožňuje, aby systém úpravy emisí pracoval co nejefektivněji.
Užitečné zatížení = účinnost
Společnost šla DAF se ve svém úsilí o stanovení nového měřítka efektivity ještě dál. Jsou zde nové funkce pro standardní automatizovanou převodovku TraXon, nová generace zadních náprav a chladicí systém, který vyžaduje minimální zapojení ventilátoru. Všechny tyto kombinace umožňují dosáhnout 1,3% snížení spotřeby paliva navíc, i díky příznivé pohotovostní hmotnosti. Ve své nejsmysluplnější specifikaci váží tahač XF nové generace pouhých 6 900 kilogramů. Výsledek? Maximální užitečné zatížení = EFEKTIVITA. V případě nákladních vozidel DAF nové generace si tato vlastnost rozhodně zaslouží být uvedena velkými písmeny.
Servisní služby budoucnosti
Představením modelů DAF XF, XG a XG+ nové generace společnost DAF signalizuje začátek nové éry v oblasti servisu, oprav a údržby.
- Nyní lze provádět bezdrátové aktualizace motoru, centrální počítačové jednotky vozidla a systému DAF Connect.
- Servisní intervaly nejméně 125 000 kilometrů jsou standardní.
- Pro dálkovou přepravu je k dispozici také prodloužený servisní interval až 200 000 kilometrů, což může znamenat servisní intervaly pouze jednou ročně – poprvé v tomto odvětví.
- Program DAF MultiSupport nabízí celoevropské smlouvy na opravy a údržbu pro maximální efektivitu a dostupnost vozidel.