DAF in Action
Další příběhy
Další příběhy
Předseda poroty International Truck of the Year Florian Engel
„Občas se stane, že nastoupíte do vozidla a po pár kilometrech víte, že řídíte něco speciálního. Přesně to se nám stalo, když jsme jezdili s modely XD a XF Electric. Skvělý pohon, dokonalý výhled, působivě efektivní a extrémně pohodlné. XD a XF Electric byly zvoleny „International Truck of the Year 2026“ drtivou většinou hlasů z dobrého důvodu. Stanovily nové měřítko.“
Florian Engel nemusí zdlouhavě vysvětlovat, proč byly modely XD a XF Electric vybrány jako držitelé ocenění International Truck of the Year 2026. Jako předseda poroty předal během slavnostní večeře v Lyonu cenu Haraldu Seidelovi, prezidentovi a řediteli společnosti DAF Trucks.
„V roce 2018 byla společnost DAF prvním evropským výrobcem nákladních vozidel, který na trhu nabízel plně elektrické nákladní vozidlo. Zkušenosti, které společnost DAF od té doby získala, se jasně odrážejí ve zbrusu nových modelech XD a XF Electric. Jedná se o promyšlená vozidla, která nabízejí provozovatelům i řidičům to nejlepší v tomto segmentu,“ říká Engel.
„Jako porota jsme také mluvili s významným mezinárodním dopravcem, který se účastnil terénních zkoušek těchto vozidel. Řekl nám, že by rád nasadil elektrické modely XD a XF na všech svých distribučních trasách v Nizozemsku, Belgii a Lucembursku. První cesta do Německa ho vedla k tomu, že jich chce ještě víc. To ukazuje, jak všestranné a schopné vozidlo to je. Nejde o žádný kompromis. Modely XD a XF Electric umožňují provoz v plném rozsahu. Posouvají tak laťku elektrických nákladních vozidel na novou úroveň.“
Podle pravidel organizace International Truck of the Year se titul každoročně uděluje vozidlu uvedenému na trh v posledních 12 měsících, které nejvíce přispělo k efektivitě silniční přepravy. Všechny aspirující modely jsou posuzovány podle technologických inovací, komfortu, bezpečnosti, jízdních vlastností, energetické účinnosti, výkonu v oblasti životního prostředí a provozních nákladů.
Vzhledem k tomu, že za posledních pět let získala společnost DAF tento titul už potřetí, je ocenění v roce 2026 něčím výjimečným. Něco takového se stalo jen jednou za posledních pět desetiletí. Modely XF/XG/XG+ nové generace už dříve získaly ocenění „International Truck of the Year 2022“. Cena za rok 2023 byla udělena modelu XD.
Chvála efektivity
Porota ocenění International Truck of the Year se s modely DAF XD a XF Electric nové generace důkladně seznámila. „Ať jsem mluvil s kterýmkoli členem poroty, u všech vozidla zanechala velký dojem. Ukázalo se také, že modely mají značný dojezd. I za špatného počasí zůstala spotřeba výrazně nízká. Výhody akumulátorové technologie LFP a vynikající jízdní komfort mluví samy za sebe. DNA modelů XD a XF Electric je nezaměnitelná: Kabiny nabízejí řidiči dostatek prostoru, jsou vysoce aerodynamické, což snižuje spotřebu a díky vynikajícímu výhledu na všechny strany se v nich cítíte velmi bezpečně.“
„Během rozsáhlých testovacích jízd na nás také udělala dojem hnací soustava. Vozidla vždy působila výkonně, bez ohledu na parametry motoru. Navíc řazení bylo téměř nepostřehnutelné. To je výjimečné. Modulární koncepce vozidla také nabízí široký výběr konfigurací akumulátorů a náprav, což provozovatelům poskytuje obrovskou flexibilitu,“ dodává Engel.
„Rozhodnutí společnosti DAF zvolit centrálně uložený elektrický motor a tradiční zadní nápravu funguje výborně. Během našich jízd jsme došli k závěru, že toto nastavení může být přinejmenším stejně energeticky účinné jako hnací soustava s e-nápravou. Kromě toho tato konfigurace zajišťuje perfektní rozložení hmotnosti, což umožňuje pokrytí prakticky všech aplikací jedinou technickou platformou. Celkově je to jedinečný úspěch, díky čemuž jsou modely XD a XF Electric právoplatnými vítězi našeho ocenění.“
„Během rozsáhlých zkušebních jízd členové poroty ocenili modely XD a XF Electric za dokonalost hnacích soustav a téměř nepostřehnutelné změny rychlostních stupňů.“
Florian Engel
Předseda poroty soutěže International Truck of the Year
Osminásobný vítěz
Toto není poprvé, kdy společnost DAF získala nejprestižnější cenu v odvětví nákladních vozidel. Mezi předchozí vítěze patří DAF 95 (1988), DAF 95XF (1998), DAF LF (2002), DAF XF 105 (2007), DAF CF/XF (2018), DAF XF/XG/XG+ (2022) a DAF XD (2023).
Dojezd přes 500 kilometrů s nulovými emisemi
Vozidla XD a XF Electric jsou poháněna pokročilými elektrickými motory EX-D1 a EX-D2 společnosti PACCAR s výkonem od 170 kW (230 k) do 350 kW (480 k). S modulárními akumulátory od 210 do 525 kWh nabízejí tahače a podvozky4x2 a 6x2 dojezd více než 500 kilometrů s nulovými emisemi. Při správném plánování nabíjení jsou možné vzdálenosti delší než 1 000 kilometrů denně.
Vozidla DAF XD a XF Electric jsou určena jak pro městskou, tak regionální distribuci a stejně tak i pro dálkové aplikace. Vynikající aerodynamika je zkombinována s nízkým posazením kabiny, mimořádně nízkými okenními pásy a inovativními digitálními kamerovými systémy, které přinášejí bezkonkurenční bezpečnost a výhled.
Jak společnost PACCAR Power Solutions urychluje energetickou transformaci
Dopravní sektor stojí na prahu zásadní změny. Přechod z fosilních paliv na elektricky poháněná vozidla již není vzdáleným snem. Místo toho se stal každodenní realitou. Společnost PACCAR Power Solutions hraje v této transformaci vedoucí roli se svým kompletním balíčkem dopravních řešení.
Autor: Henk de Lange
Michael van Rijen, vedoucí společnosti PACCAR Power Solutions v Evropě, zdůrazňuje důležitost integrovaného přístupu: „Přechod na elektrická vozidla není jen otázkou nalezení náhrady za dieselové nákladní vozidlo. Je to strategické rozhodnutí, které vyžaduje promyšlenou strategii, která spojuje infrastrukturu nakládání, energetický management a provozní procesy.“ Van Rijen viděl, jak se podniky často potýkají s praktickými problémy: „Kolik nabíjecích stanic budu potřebovat? Ale co kapacita sítě? Jaké dotace jsou k dispozici? Naše zákazníky krok za krokem provádíme vším od zorientování se až po implementaci. Nejsou v tom sami.“
PŘIPRAVENO NA BUDOUCNOST
Van Rijen zdůrazňuje, že přechod na elektrická vozidla je nejen nezbytný, ale také nabízí příležitosti pro růst a inovace. „Pomoříme přepravcům nejen k tomu, aby se stali udržitelnějšími, ale také k efektivnějšímu provozu,“ vysvětluje. Oddělení PACCAR Power Solutions nabízí přesně to: bezproblémový přechod na elektrickou dopravu, přičemž pozorně sleduje technickou a ekonomickou proveditelnost. Zatímco se společnost DAF stala klíčovým partnerem pro nejnovější generaci elektromobilů, oddělení PACCAR Power Solutions je připraveno poskytnout požadované systémy. Jinými slovy, kompletní balíček.
OD VIZE K REALITĚ
Kromě nabíjecích stanic, které mohou nabíjet nákladní vozidlo až o 80 % za 30 minut, je dalším exponátem společnosti PACCAR Power Solutions systém pro ukládání kabeláže baterií (BESS). Umožňuje zákazníkům ukládat vlastní solární energii a využívat ji pro rychlé nabíjení, zejména v případě přetížení elektrické sítě. V kombinaci se systémem hospodaření s energií (EMS), který využívá data v reálném čase k monitorování povětrnostních podmínek, cen energií a spotřeby energie, vytváří silný ekosystém. „Tyto systémy umožňují firmám ukládat energii během času mimo špičku, stejně jako veškerou přebytečnou sluneční energii, kterou vygenerují a využívat ji během špičky,“ vysvětluje Van Rijen. „Lze ji také vrátit do sítě za výhodnou cenu. Výsledek? Nižší náklady na energii, menší zatížení sítě a udržitelnější energetický systém.“
PROVOZ PŘIPRAVENÝ NA BUDOUCNOST
Oddělení PACCAR Power Solutions nabízí svými nabíjecími stanicemi, inteligentními systémy pro ukládání a správu a týmem odborníků, kteří jsou vždy připraveni pomoci, řešení připravené na budoucnost pro dopravce, kteří chtějí být udržitelnější, aniž by to negativně ovlivnilo jejich spolehlivost nebo výnosy. Slogan „Elektrifikujte svou budoucnost“ je víc než jen marketingová fráze. Je to slib. Příslib pro podniky, které jsou připraveny učinit krok k čistší, efektivnější a ještě ziskovější budoucnosti.
Budování firmy Van Pelt
Van Pelt je skutečný rodinný podnik. Bratři Jos a Luc řídí společnost společně se třemi dalšími bratry. Firmu převzali po svém otci a strýcích, kteří firmu založili v roce 1955 jako dodavatelskou firmu uhlí. Nyní jsou jedním z největších dodavatelů stavebních materiálů v Belgii a dokáží dodat vše, co stavební dodavatel může vyžadovat. Jos van Pelt: „Od sklepa po střechu!“
Autor: Marit Smoor-Hollander
Jak jste přešli z uhlí na stavební materiály? „Prostě jsme pořád něco přidávali,“ směje se Luc. „Začali jsme s uhlím, které nás přivedlo k silniční dopravě, pak jsme skončili ve stavebnictví. Od malých začátků jsme neustále rozšiřovali naše aktivity. Nyní jsme jedním z největších dodavatelů v našem odvětví v Belgii, zejména po převzetí jiné společnosti na východu země. Písek na výrobu betonu těžíme přímo z moře vlastní lodí a z našeho depa v Antverpách přepravujeme 600 000 tun písku a štěrku ročně.“
Zleva doprava: David van Pelt, Jos van Pelt, hrdý řidič sklápěče, a Luc van Pelt
OOSTERWEEL
Jak velkým se Van Pelt stal, je zřejmé z aktuálního seznamu projektů společnosti. Například Oosterweel Link, nový tunel pod řekou Schelde, který propojí levý břeh s pravým břehem řeky v severní části Antverp. To zajistí další dopravní cestu pro překročení Schelde. „Potřebné množství betonu je tak velké, že jsme se rozhodli postavit si na místě vlastní betonárnu,“ vysvětluje Jos. „Je to největší projekt, který jsme za posledních deset let realizovali.“
KAŽDÝ MÁ SVŮJ NÁZOR
Provozování rodinného podniku není vždy snadné, přiznávají bratři. Jos van Pelt: „Víte, jak to v rodinách často chodí – každý má svůj názor. Úkoly byly rozděleny tak, aby každý měl svou zodpovědnost.“ Pět bratrů převzalo vlastnictví firmy v roce 2015. Všichni mají děti a vnoučata a tyto generace také pomáhají. Josův syn David pracuje v rodinném podniku dvacet let a Lucova dcera Lisse je zodpovědná za marketing firmy. „Stará se o internetové stránky, veškerou komunikaci a mnohem víc,“ říká hrdě.
SERVISNÍ DEALER DAF V BLÍZKÉM OKOLÍ
„Vozový park Van Pelt se skládá z přibližně 90 nákladních vozidel různých značek,“ vysvětluje Jos po rychlém spočítání. V letošním roce Van Pelt rozšířil vozový park o pět zbrusu nových DAF ve verzi Construction. V porovnání s běžným modelem mají tato vozidla vyšší světlou výšku, zesílené ocelové nárazníky, ochranné desky pod chladičem, terénní software a mimořádně pevný podvozek pro náročný terén a použití na staveništích. Jos: „Naše první nákladní vozidlo bylo také od značky DAF, takže se nám to hned zdálo jako správná volba. Servisní dealer je jen 500 metrů odtud, což je ideální; je to tak blízko, že tam řidič může dojít i pěšky. Dostali jsme vynikající nabídku s dobrým poměrem cena/kvalita a rozhodnutí jsme učinili společně jako rodina, jako vždy.“
VÍCE FAKTORŮ
Kromě dobrého poměru cena/výkon ovlivnily jejich rozhodnutí zvolit DAF i další faktory. „Ve srovnání s ostatními nákladními vozidly ve vozovém parku jsou vozidla DAF až o 20 % úspornější z hlediska spotřeby paliva,“ říká Luc. „V našem provozu se nezaměřujeme pouze na spotřebu paliva, ale je to vítaný bonus.“ Řidiči jsou s novými vozidly také spokojeni. David: „Jsou obzvláště ohromeni úrovní pohodlí. Sedadlo je velmi pohodlné a v kabině je pozoruhodné ticho.“
Způsob, jakým si Van Pelt vybírá svá nákladní vozidla, mluví za vše: je to vždy rodinné rozhodnutí. To se generaci za generací velmi dobře osvědčuje.
Další velký skok vpřed
Společnost DAF Trucks přidala další vylepšení nákladních vozidel nové generace, která představila v roce 2021. Ve společnosti DAF totiž věříme, že pohyb vpřed je vždy lepší než stát na místě. Řada inovací stanovila nové standardy v oblasti palivové účinnosti, bezpečnosti, konektivity a pohodlí řidiče, což podtrhuje závazek společnosti DAF k udržitelnosti a především uspokojení potřeb zákazníka.
Autor: Gérard de L'ainge
Jedním z nejvýznamnějších vylepšení je další optimalizace pohonných jednotek. Motory PACCAR MX-11 a MX-13 jsou nyní vybaveny novými technologiemi, jako je Millerův palivový princip, optimalizované turbo a inteligentní čerpadlo chladicí kapaliny. To vše s cílem dosáhnout vyšší efektivity přepravy.
Ale to pořád není všechno. V kombinaci s novými konfiguracemi zadní nápravy a pokročilou strategií řazení v automatické převodovce Traxon se otáčky motoru ještě více snížily. Výsledkem je nejen nižší spotřeba paliva, ale také snížení hladiny hluku v kabině. Při jízdě cestovní rychlostí můžete téměř doslova slyšet spadnout špendlík.
SNADNÁ ÚSPORA!
Společnost DAF jde o krok dále, aby dosáhla maximálního přínosu ze své filozofie programu DAF Transport Efficiency. Všechny modely 4x2 a 6x2 řady XD, XF, XG a XG+ budou standardně vybaveny pneumatikami s nízkým valivým odporem s označením A, aerodynamickým balíčkem a systémem DAF Digital Vision System, který nahrazuje tradiční zrcátka kamerami. Tyto funkce společně zajišťují řidiči větší pohodlí a ještě vyšší úroveň bezpečnosti, nemluvě o efektivní spotřebě paliva a nižších emisích CO2, stejně jako o vylepšeném výkonu VECTO, což může přispět k nižším sazbám mýtného. Všechny tyto inovace vedou k úsporám spotřeby paliva až o 3 % navíc k 10 %, které již poskytují nákladní vozidla DAF nové generace. Snadná úspora!
VHODNÉ PRO B100 FAME
Všechna nákladní vozidla DAF byla již dříve vhodná pro použití systému HVO, což může vést ke snížení emisí CO2 až o 90 % (od zdroje ke kolu). Některé modely nové generace jsou však také schopny jezdit na 100% bionaftu B100 FAME. To umožňuje společnosti DAF uspokojit rostoucí poptávku po udržitelných dopravních řešeních.
SLUŽBA PACCAR CONNECT VE STANDARDNÍ VÝBAVĚ
„Program DAF Transport Efficiency – maximalizace vašich výnosů“ je slogan, který ztělesňuje odhodlání společnosti DAF maximalizovat návratnost na kilometr svých zákazníků. Vynikajícím příkladem je PACCAR Connect, online platforma pro správu vozového parku, která nabízí dopravcům přehled o výkonu jejich vozového parku a řidičů v reálném čase. Předplatné služby PACCAR Connect je standardní funkcí všech nových modelů v celém programu DAF.
Správci vozového parku mohou využívat uživatelsky přívětivou palubní desku pro sledování svých vozidel, analýzu výkonu a plánování údržby. Díky funkcím, jako je geofencing, analýza řízení a bezdrátové aktualizace softwaru, může být správa vozidel efektivnější a proaktivní. PACCAR Connect je kompatibilní se stávajícími logistickými systémy, což umožňuje snadnou integraci do obchodních operací zákazníka.
BEZPEČNOST NA NEJVYŠŠÍ ÚROVNI
Kromě efektivity je bezpečnost další oblastí, ve které nové modely DAF XD, XF, XG a XG+ vynikají. Všechny modely jsou standardně vybaveny rozsáhlou řadou pokročilých systémů asistence řidiče (ADAS). Pokročilý nouzový brzdový systém AEBS, asistent DAF Side & Turn Assist, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a adaptivní tempomat přispívají k bezpečnému zážitku z jízdy. Mezi nové funkce patří asistent rozjezdu a nejnovější systémy detekce ospalosti a rozptýlení. První jmenovaný varuje řidiče před zranitelnými účastníky silničního provozu v blízkosti vozidla, když vozidlo stojí nebo se rozjíždí. Detekce ospalosti sleduje bdělost řidiče.
Funkce, která není nová, ale jistě jedinečná, je systém naprogramovaného posunu kabiny, zkráceně ProCaDis. Ten zajišťuje, že se kabina v případě čelní srážky kontrolovaně posune dozadu, což umožňuje absorbovat část energie a kabina zůstane připojena k podvozku. Jedná se pouze o jeden z mnoha jedinečných bezpečnostních prvků, díky nimž je nákladní vozidlo DAF nové generace jedním z nejbezpečnějších vozidel na silnici.
KOMFORT ŘIDIČE JAKO PRIORITA
Společnost DAF vždy chápala, že spokojení řidiči jsou základním stavebním kamenem úspěšných dopravních společností. Protože šťastný řidič je dobrý řidič. Proto je pohodlí v kabině věnováno tolik pozornosti. Modely XD, XF, XG a XG+ nabízejí bezkonkurenční interiér, prvotřídní design a vynikající jednoduchost použití.
Optimalizace pohonné jednotky vedla k nižším úrovním hlučnosti při jízdě cestovní rychlostí díky nižším otáčkám. Další zdokonalení strategie řazení zajišťuje ještě plynulejší jízdu. Nová generace byla v tomto ohledu již značně napřed.
„Modely XD, XF, XG a XG+ nabízejí bezkonkurenční interiér, prvotřídní design a ynikající jednoduchost použití."
ZÁVĚR
Nejlepší nákladní vůz na trhu je nyní ještě lepší. Nová nákladní vozidla DAF XD, XF, XG a XG+ kombinují technologické inovace s praktickými výhodami jak pro dopravce, tak pro řidiče. Další vylepšení v oblasti efektivity, bezpečnosti, konektivity a pohodlí znamenají, že společnost DAF učinila další významný krok vpřed a zavedla nový standard v tomto odvětví.
New Generation DAF XG⁺, XG and XF
Discover the New Generation DAF trucks for long and heavy haulage.
New Generation DAF XD
Discover the New Generation DAF trucks for distribution and vocational applications.
Budoucnost začíná dnes
Budoucnost silniční dopravy není jen vzdálený bod na obzoru – začíná už dnes a mění se rychle. V tomto vydání vám představíme nejnovější trendy: od špičkové dieselové technologie přes plně elektrické nákladní vozy až po chytré systémy pro správu energie. Inovace je součástí naší DNA.
A to potvrzuje i mezinárodní porota složená z odborných novinářů: s velkým náskokem zvolila naše modely XD Electric a XF Electric jako „Mezinárodní nákladní vůz roku 2026“. Je to už potřetí za posledních pět let, co DAF získal toto prestižní ocenění.
Dříve jsme uspěli s modely New Generation DAF XD, XF, XG a XG+, které jsme dále zdokonalili a opět nastavují laťku. Díky optimalizovaným pohonným jednotkám, pokročilým bezpečnostním systémům a bezkonkurenčnímu komfortu pro řidiče dokazujeme, že efektivita, udržitelnost a bezpečnost jdou dokonale ruku v ruce. A to platí i pro kompletní řadu elektrických vozidel DAF.
Samotná technologie ale nestačí. Energetická transformace vyžaduje komplexní přístup. Díky chytrým řešením pro nabíjení, ukládání energie a systémům pro správu flotily v reálném čase pomáháme našim zákazníkům nejen být udržitelnějšími, ale také efektivnějšími a ziskovějšími.
Spojujícím prvkem článků v tomto vydání DAF in Action je pokrok – jako prostředek k podpoře vašich ambicí. Ať už zvolíte diesel nebo elektřinu; společně budujeme čistší, bezpečnější a efektivnější svět dopravy. Příjemné čtení!
Harald Seidel
Prezident DAF Trucks N.V.
Ford & Slater s nadšením přijímá revoluci v oblasti elektrických nákladních vozidel
S 16 pobočkami po celé Velké Británii, od Rugby po Newcastle-upon-Tyne, má tento dlouholetý dealer DAF nyní 40 techniků, kteří byli vyškoleni pro servis a opravy elektrických modelů. „Nejprve jsme je nechali absolvovat kurz IMI (Institute of the Motor Industry) úrovně 3 a poté se zúčastnili našich vlastních školení DAF,“ říká manažer pro elektromobily a udržitelnost Josh Spencer. „Děláme mnohem více pro to, abychom optimálně podpořili naše zákazníky v jejich energetické transformaci.“
Slova: Steve Banner
Jak říká generální ředitel Ford & Slater Tim Strevens: „Prodej elektrických nákladních vozidel poroste, takže musíme mít potřebné znalosti a kompetence, abychom se o ně mohli starat. Za tímto účelem spolupracujeme se společností DAF, abychom zajistili, že jsme plně připraveni zahrnout i spolupráci techniků s technickým týmem DAF v Eindhovenu, aby plně porozuměli produktu.“
PROGRAM ZEHID
Jejich nově nabyté dovednosti budou v následujících letech nepochybně zapotřebí. Jak říká Spencer: „Máme 60 elektrických nákladních vozidel, která jsou určena pro podniky zapojené do programu ZEHID britské vlády a třetina z nich bude provozována v oblastech obsluhovaných prodejci Ford & Slater.“ ZEHID je zkratka pro Zero Emission Heavy Goods Vehicles and Infrastructure Demonstration (Demonstrace těžkých nákladních vozidel a infrastruktury s nulovými emisemi). Program, podpořený 200 miliony liber (237 miliony eur) od britského ministerstva dopravy, má urychlit přechod na nákladní vozidla s nulovými emisemi ve Velké Británii.
„Domníváme se, že elektrická nákladní vozidla by mohla do roku 2029 tvořit až 45 % trhu s novými nákladními vozidly."
Tim Srevens Spolumajitel
RYCHLONABÍJEČKY A DODÁVKY ELEKTRICKÝCH DÍLŮ
Společnost Ford & Slater vybavila své pobočky v Leicesteru, Norwichi, Peterboroughu a Spaldingu rychlonabíječkami PACCAR DC o výkonu 180 kW a investuje do solárních panelů. Spencer uvádí, že v příštích 12 až 18 měsících plánuje zdvojnásobit počet instalovaných rychlonabíječek. Všechny její prodejny mají dvě nebo tři 22kW AC nabíječky a ty jsou hojně využívány dodávkami s elektrickými díly. „Z 33 firemních vozidel, která jsme si nedávno objednali, jsou tři hybridní a zbytek je elektrický,“ pokračuje Spencer. „Je mnohem jednodušší prodávat elektrická nákladní vozidla, pokud přijedete v elektromobilu a můžete potenciálnímu zákazníkovi sdělit, že všechny potřebné díly budou dodány pomocí elektrické dodávky.“ Ford & Slater byl jedním z prvních servisních dealerů, kteří propagovali vozidla DAF s nulovými emisemi. „V této oblasti se angažuji poslední čtyři roky na plný úvazek,“ říká Spencer. „V roce 2021 jsme si pořídili vozidlo LF Electric a od března 2022 jsme ho začali předvádět přepravním vozovým parkům,“ pokračuje. „Odhaduji, že jsme prodali nejvíce elektrických nákladních vozidel LF ze všech servisních dealerů v okolí.“
45%
„Všech našich pět prodejních míst jsou zároveň centra elektrických nákladních vozidel DAF,“ říká Strevens. „Jsme toho názoru, že elektrické nákladní automobily by mohly do roku 2029 představovat až 45 % trhu s novými nákladními vozidly za předpokladu, že současná legislativa, která vyžaduje, aby výrobci snížili produkci CO2, zůstane nezměněna. Domníváme se také, že budou mít delší životnost než dieselové modely a mohly by zůstat v provozu u svého prvního provozovatele sedm nebo osm let,“ pokračuje. „Jsme si jisti, že pro ně bude existovat životaschopný trh s ojetými vozidly, zejména když vezmeme v úvahu, že za sedm nebo osm let bude mnoho britských měst pravděpodobně mít zóny s nulovými emisemi.“
ÚDRŽBA JE STÁLE JEŠTĚ NUTNÁ
Je třeba poznamenat, že ačkoliv elektrická vozidla mají méně pohyblivých částí a vyžadují méně údržby než dieselové, neznamená to, že nevyžadují údržbu vůbec. „Nezapomínejme, že mají chladicí okruhy a že naše vozidla jsou vybavena dvěma elektromotory a třístupňovou planetovou převodovkou,“ říká. Nákladní vozidla s nulovými emisemi mají stále ještě systémy řízení a odpružení a pneumatiky a stejně jako dieselová vozidla musí podstupovat pravidelné bezpečnostní kontroly, které jsou pro britské provozovatele nákladních vozidel povinné. Josh Spencer: „Tady ve společnosti Ford a Slater jsme připraveni.“
SKUPINA WHATSAPP
I když do provozu vstupuje stále více elektrických nákladních vozidel, jejich celkový počet v současné době zůstává nízký a technici se mnohem častěji setkávají s dieselovými modely. Neexistuje tedy nebezpečí, že jejich dovednosti v oblasti servisu a oprav elektrických vozidel upadnou v zapomnění? Spencer si je vědom toho, že by tomu tak mohlo být. „Proto jsme všechny naše elektrotechniky zaregistrovali do speciální WhatsApp skupiny pro elektrická vozidla, aby byli pravidelně informováni o všech změnách požadavků na údržbu,“ říká. „Příjem takových aktualizací pomáhá zajistit, aby si udrželi povědomí o elektromobilech.“ Pokud provádíte údržbu elektrického nákladního vozidla, bezpečnost musí být na prvním místě a dílny společnosti Ford a Slater jsou odpovídajícím způsobem vybaveny, uvádí Spencer. „Máme bezpečnostní zábrany, výstražné značky a izolované nástroje a vyvinuli jsme kompletní sadu bezpečných pracovních systémů na podporu našich týmů.“
„Dá se předvídat, že umožnění třetím stranám připojit se k našim nabíječkám se stane obrovskou příležitostí pro generování příjmů.“
Josh Spencer Manažer pro elektromobily a udržitelnost
INFRASTRUKTURA NABÍJENÍ JAKO NOVÝ BYZNYS
Ford & Slater bere růst trhu s elektromobily velmi vážně. Spencer naznačuje, že by se dlouhodobě mohla naskytnout příležitost opravovat a udržovat nabíječky, které si vozové parky nainstalovaly ve svých vlastních prostorách. PACCAR nabízí prodejcům řadu nabíječek k prodeji a Ford & Slater spolupracuje s poskytovateli infrastruktury ve spolupráci se společnostmi DAF a PACCAR, aby pomohl dopravcům zajistit dostatek energie do jejich provozoven pro podporu nabíjecích zařízení, která budou potřebovat, říká Strevens. Jak říká Spencer: „Dá se předvídat, že umožnění třetím stranám připojit se k našim nabíječkám se stane obrovskou příležitostí pro generování příjmů. Náš závod v Leicesteru je jen míli od dálnice M1, takže v příštích pěti letech bychom mohli nainstalovat až deset nabíječek. Možná bychom tam dokonce mohli zřídit kavárnu, kterou by řidiči mohli využívat, zatímco čekají na nabití svých nákladních vozidel.“
Shrnutí – Tim Strevens: „Přechod na elektromobily je velká změna jak pro provozovatele, tak pro prodejce. Jsme hrdí na to, že se na tom můžeme podílet.“
Partner v energetické transformaci
Přechod na elektrickou dopravu je důležitým krokem pro mnoho podniků, jejichž cílem je provozovat udržitelnější vozový park, ale to zahrnuje mnohem více než jen pořízení elektrického nákladního vozidla. Společnost DAF tomu rozumí jako nikdo jiný a proto nabízí nejen kompletní program elektrických vozidel, ale také širokou škálu podpůrných služeb. Díky tomu je společnost DAF ideálním partnerem v energetické transformaci.
Autor: Henk de Lange
Vroce 2018 se společnost DAF stala prvním evropským výrobcem nákladních vozidel, který uvedl na trh plně elektrické vozidlo. Sortiment nyní tvoří modely řad XB, XD a XF Electric – kompletní nabídka vozidel s nulovými emisemi pro vše od městské distribuce až po dálkovou přepravu. Každý model byl navržen s ohledem na maximální účinnost, bezpečnost a pohodlí. Společnost DAF však jde mnohem dál, nechce jen dodávat vozidla. Energetická transformace vyžaduje integrovaný přístup a společnost DAF na ni reagovala rozsáhlým balíčkem řešení a služeb.
CENTRA ELEKTRICKÝCH NÁKLADNÍCH VOZIDEL DAF: ODBORNÉ ZNALOSTI NABLÍZKU
Všichni servisní dealeři DAF v Evropě byli oficiálně označeni jako centra elektrických nákladních vozidel DAF. To znamená, že nabízejí vysoce kvalifikované mechaniky, speciálně upravené dílny a (polo)veřejnou nabíjecí stanici. Zákazníci se mohou spolehnout, že jim poskytnou odborné poradenství, profesionální servis a rychlou dostupnost dílů.
CHYTRÁ KONFIGURACE VOZIDLA PROSTŘEDNICTVÍM TOPEC
Servisní dealeři DAF používají systém TOPEC k určení správného typu elektrického nákladního vozidla pro konkrétní aplikaci. Tato pokročilá prodejní platforma kombinuje konfigurace vozidel s daty zákazníků a poskytuje simulace tras, intervalů nabíjení a spotřeby energie. Umožňuje jasně identifikovat optimální specifikace, které povedou k nejvyšší návratnosti na kilometr. Každý, kdo chce zjistit, které elektrické nákladní vozidlo nejlépe odpovídá jeho potřebám, může navštívit webové stránky DAF a prohlédnout si modely řad XB, XD a XF Electric v RD online konfigurátoru nákladních vozidel.
ŠKOLENÍ PRO MAXIMÁLNÍ EFEKTIVITU
Když řidič dostane klíčky od elektrického nákladního vozu, dostane podrobné instrukce, jak vozidlo používat. Společnost DAF také nabízí poukázky na specifické školicí programy pro řidiče. Během školení se řidiči naučí, jak minimalizovat spotřebu energie používáním chytrých postupů nabíjení, rekuperačního brzdění a efektivního jízdního stylu. To jim umožňuje získat maximum z každé kWh.
PACCAR CONNECT: VÝKON V CENTRU POZORNOSTI
Všechna elektrická nákladní vozidla DAF jsou standardně vybavena systémem PACCAR Connect, online platformou pro správu vozového parku. To umožňuje přepravcům sledovat výkon svých vozidel a řidičů 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. PACCAR Connect poskytuje informace o spotřebě energie, stavu akumulátoru a dojezdu vozidla – to vše jsou klíčové prvky efektivního plánování trasy. PACCAR Connect je kompatibilní se stávajícím logistickým softwarem a nabízí mobilní služby propojené se systémem DAF Truck Navigation, který dokáže nákladní vozidlo rychle a snadno informovat o trasách a nabíjecích stanicích. Volitelně je k dispozici také modul Stav vozidla, který poskytuje informace o technickém stavu vozidla a plánované údržbě.
FINANCOVÁNÍ A ÚDRŽBA: BEZSTAROSTNÁ JÍZDA
Aby byl přechod na elektrická vozidla ještě atraktivnější, nabízí společnost DAF konkurenceschopné sazby pro své smlouvy o údržbě a opravách MultiSupport. Možné je také financování prostřednictvím PACCAR Financial s možnostmi, které vyhoví potřebám každého jednotlivého podniku.
ŘEŠENÍ NABÍJENÍ NA MÍRU
Společnost DAF také nabízí rozsáhlý program nabíjecích stanic PACCAR s výkonem od 20 do 360 kW. Pro noční nabíjení jsou k dispozici nabíječky s výkonem od 20 do 50 kW, zatímco nabíječky s výkonem 120 až 180 kW jsou ideální pro rychlé nabíjení mezi jednotlivými jízdami. Výkonná nabíječka o výkonu 360 kW dokáže nabíjet i dvě nákladní vozidla současně. Pro maximální flexibilitu jsou k dispozici také mobilní nabíječky. Pro zákazníky, kteří chtějí optimalizovat své dodávky energie, nabízí společnost DAF podporu při instalaci mikrosítí prostřednictvím řešení PACCAR Power Solutions (viz také str. 20). To může zahrnovat kombinace solárních panelů, systémů pro ukládání kabeláže baterií (BESS) a systémů pro správu energie (EMS). Samozřejmě jsou zohledněny všechny aspekty: velikost vozového parku, plány nabíjení, kapacita sítě a sazby za energii.
SPOLEČNĚ K UDRŽITELNÉ DOPRAVĚ
S kompletní řadou elektrických nákladních vozidel, inteligentních řešení nabíjení, odborného poradenství a výkonných digitálních nástrojů je společnost DAF připravena spolupracovat se svými zákazníky na formování budoucnosti udržitelné dopravy. „Program DAF Transport Efficiency – maximalizace vašich výnosů,“ říká Bart Bosmans, člen představenstva společnosti DAF odpovědný za marketing a prodej. „To platí i pro širokou škálu nákladních vozidel a služeb, které nabízíme s cílem co nejlépe podpořit naše zákazníky v jejich energetické transformaci.“
Tichý a čistý svoz odpadu
Elektrický DAF byl nedávno uveden do provozu ve společnosti Remondis, která se zabývá nakládáním s odpady, v nizozemském městě Scherpenzeel. Vozidlo XD Electric 220 je vybaveno nástavbou Haller Magnum, což z něj činí vůbec první plně elektrický zadní nakladač DAF v Nizozemsku. „Lidé oceňují tiché popelářské vozidlo,“ říká manažer vozového parku René Knoop.
Autor: Guus Peters
Fotky: Marieke van Grinsven
Remondis je německá společnost, která působí po celém světě v oblasti recyklace, správy vodních zdrojů a služeb průmyslových a místních úřadů. Se dvěma tisíci zaměstnanci je jednou z největších recyklačních společností v Nizozemsku. René Knoop je vstřícný manažer vozového parku ve společnosti Remondis v severovýchodním Nizozemsku a dokáže hodiny mluvit o popelnicích a svozu odpadu – od popelnic na kolečkách, které každý týden vyjíždíme na ulici, přes kontejnery používané na stavbách až po obrovské kontejnery, které pojmou až čtyřicet metrů krychlových odpadu a zvládnou zdánlivě neomezené množství. Všechny tyto kontejnery a jejich obsah sváží společnost Remondis a její působivý vozový park nákladních vozidel.
PALEC NAHORU
Podle Knoopa bylo předání jejich nového vozidla DAF, XD Electric 220, nezapomenutelným okamžikem. „Viděli jsme ho přijíždět za roh, ale nic jsme neslyšeli. To bylo úžasné. Někdy se řidiče zeptám: „Jaké to je řídit ho v centru města? Vědí o vás cyklisté?“ "No," řekne, "někdy se mi stane, že je někdy dojedu na semaforech a oni mě neslyší přijíždět. Takže musím být opatrnější.“ Ale také říká, že když projíždí s kamionem kolem lidí sedících na terase ve městě, často mu ukazují palec nahoru. Jsou ohromeni, když vidí, že tak velké vozidlo vydává tak málo hluku. Lidé si opravdu cení tichého popelářského vozu. Řidiči si v takových chvílích vždycky radují.“
„Rádi bychom získali více zkušeností s elektrickými nákladními vozidly. Stejně budou do deseti let povinná, možná i dříve.“
René Knoop, Správce vozového parku
NIŽŠÍ EMISE
Společnost Remondis v současné době provozuje po celém Nizozemsku šest elektrických nákladních vozidel a Knoop je zodpovědný za tři z nich na východě země. Věří, že nový XD Electric 220 v prostorách společnosti v Scherpenzeelu dokonale vyhovuje jejich požadavkům. „Používá se pro Open Waste, což je společný projekt řady společností zabývajících se nakládáním s odpady, jehož cílem je dosáhnout nižších emisí. Elektrické vozidlo do tohoto plánu dobře zapadá. Společnost Remondis si také přeje získat více zkušeností s elektrickými nákladními vozidly. Používání elektrických vozidel dokonale odpovídá našim ambicím v oblasti udržitelnosti; chceme dosáhnout strukturálního snížení emisí a přispět k čistšímu životnímu prostředí. Používání elektrických vozidel vnímáme nejen jako inovativní, ale také jako logický krok v naší dlouhodobé strategii. Udržitelnost jsme pevně zakotvili ve všech aspektech našeho provozu.“
POSLEDNÍ AKVIZICÍ SPOLEČNOSTI REMONDIS JE MODEL DAF XD ELECTRIC 220 FAN (6X2) DAY CAB. Je vybaven nástavbou Haller Magnum GPM (vyrobenou v Nizozemsku) a vážicím systémem Welvaarts (kalibrovaným podle evropské třídy 3), který dokáže vážit náklady až do 12 000 kg s přesností na 5 kg.
JAKO NA DRÁTKÁCH
Když se ve společnosti Remondis diskutovalo o používání elektromobilů, netrvalo dlouho a v rozhovoru se objevila slova „přetížení sítě“. Naštěstí to podle Knoopa pro Remondis nebyl problém. „Vždycky se setkáte s otázkami typu: ‚Kolik vozidel budete mít na místě?‘ a ‚Kolik jich budete nabíjet současně?‘“ Ale tady v Scherpenzeelu šlo všechno jako na drátkách, protože už měli předchozí zkušenosti se dvěma dalšími elektrickými vozidly. Remondis má ve svých prostorách rychlonabíječku PACCAR, což podle Knoopa stačí k tomu, aby vůz mohl pracovat celý den. „Elektrické vozidlo je ideální pro svoz odpadu. Když se po ujetí trasy vrátí, často má v akumulátoru stále třicet až čtyřicet procent. Jeho plné nabití trvá jen pět hodin. Vzdálenost, kterou musí ujet, samozřejmě hraje roli, ale důležitý je i způsob používání vozidla. Obecně řečeno, naše vozidla nemusí v daný den jezdit příliš daleko, ale spotřebují spoustu hodin výměny vývodového hřídele, což je důležitý faktor, protože to znamená, že provozní doba nástavby překračuje dobu jízdy vozidla.“
POPELNICE NA KOLEČKÁCH
Jak již bylo zmíněno, nové vozidlo DAF nemusí pokrýt velmi dlouhé vzdálenosti, ale musí vyvézt mezi 100 a 140 popelnic denně. Větší popelnice na kolečkách, které XD Electric 220 vyprázdní, mají objem tisíc litrů a většina restaurací nebo podniků jich má více. „Někteří naši zákazníci potřebují vyvážet popelnice každý den, ale jiní potřebují, abychom přijeli jen jednou za dva měsíce,“ říká Knoop. „To vyžaduje hodně plánování. Pokud nám zákazník zavolá a zeptá se: ‚Můžete nám zítra vyvézt popelnice?‘, uděláme vše pro to, abychom to do našeho harmonogramu vměstnali.“
ŘIDIČI
Ale co řidiči? „Všichni na to samozřejmě mají svůj názor,“ říká Knoop se smíchem. „Někdy jsou trochu zdrženliví, ale to se většinou změní, jakmile se nákladním vozem projedou. Řidič, který s ním obvykle jezdí, je v každém případě velmi nadšený. Měl jsem možnost řídit DAF s bočním nakladačem a moc se mi to líbilo.“
DAF XD Electric
Model DAF XD Electric je ideální pro regionální a městskou distribuci. Univerzální dopravní řešení pro aplikace s nulovými emisemi s dojezdem až 500 km.
Připraveno na budoucnost
V posledních letech se společnost DAF etablovala jako lídr v odvětví přechodu na udržitelnou silniční dopravu. S uvedením plně elektrických modelů XB, XD a XF Electric dodala společnost DAF kompletní řadu nákladních vozidel s nulovými emisemi pro městskou i dálkovou přepravu. Řešení na míru pro každou aplikaci!
Autor: Henk de Lange
V roce 2018 se společnost DAF stala prvním evropským výrobcem nákladních vozidel, který na trh uvedl plně elektrický distribuční vůz. Od té doby byly po celé Evropě úspěšně nasazeny desítky elektrických vozidel DAF Electric, mimo jiné k zásobování supermarketů, přepravě kontejnerů a svozu odpadu. Nyní, s uvedením elektrických vozidel nové generace, společnost DAF povýšila svou nabídku na ještě vyšší úroveň. Plně elektrické modely – XB, XD a XF Electric – jsou založeny na oceňovaných nákladních vozidlech DAF nové generace. Kombinují pokročilou technologii se vždy spolehlivou DNA společnosti DAF: špičkovou účinností, bezpečností a pohodlím řidiče.
DAF XB ELECTRIC
Nový DAF XB Electric byl speciálně vyvinut pro městskou a regionální distribuci. Nákladní vůz je k dispozici ve variantách o hmotnosti 12, 16 a 19 tun s rozvorem od 3,55 metru. Díky kompaktní kabině, nízkému nástupu a malému poloměru otáčení je XB Electric extrémně obratný a ideální pro rušná centra měst. XB Electric je poháněn motorem PACCAR EX-M1 nebo EX-M2 s výkonem od 120 do 190 kW a točivým momentem 3 500 Nm. V závislosti na konfiguraci akumulátorů (141, 210 nebo 282 kWh) má dojezd až 350 kilometrů. Baterie LFP, které jsou standardně dodávány u každého modelu DAF Electric, neobsahují kobalt ani nikl, jsou velmi tepelně stabilní a navrženy pro dlouhou životnost. Mohou být nabíjeny pomocí běžné sítě (AC až 22 kW) nebo rychlonabíjením (DC až 150 kW), v takovém případě nabíjení z 20 % na 80 % trvá přibližně 40 až 70 minut.
BEZPEČNOST A POHODLÍ
XB Electric udává tón i v oblasti bezpečnosti a pohodlí. Nákladní vůz je vybaven pokročilými pomocnými systémy, jako jsou AEBS, asistent DAF Turn Assist, detekce ospalosti a rozpoznávání omezení rychlosti. Kabina nabízí vynikající výhled do všech stran a může se pochlubit moderním digitálním displejem, pohodlnými sedadly a vysoce kvalitní povrchovou úpravou. Stejně jako všechny ostatní modely DAF XB.
DAF XD A XF ELECTRIC
Společnost DAF vyvinula modely XD a XF Electric pro těžší aplikace a přepravu na dlouhé vzdálenosti. Tato nákladní vozidla jsou vybavena výkonnými elektrickými motory PACCAR EX-D1 a EX-D2 s výkonem od 170 do 350 kW a točivým momentem až 2 400 Nm. Pohonné jednotky jsou propojeny se 2 až 5 modulárními akumulátory s kapacitou od 210 do 525 kWh a nákladní vozidla mají dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití.
1 000 KILOMETRŮ ZA DEN S NULOVÝMI EMISEMI
Díky inteligentnímu řízení vozidel a plánům nabíjení mohou nákladní vozidla ujet každý den až 1 000 kilometrů s nulovými emisemi. Nákladní vozidla jsou vhodná pro nabíjení stejnosměrným proudem (volitelně) a rychlonabíjení stejnosměrným proudem až do výkonu 325 kW (standardně). Akumulátory se třemi moduly lze nabíjet až na 80 % za 45 minut. Aerodynamický design kabiny, včetně panoramatického čelního skla, bezešvého provedení a digitálních zrcátek, přispívá k nízké spotřebě energie nákladního vozu. Stejně jako u modelu XB Electric používají nákladní vozidla akumulátory LFP se zárukou až osm let.
FLEXIBILITA A OPTIMALIZACE PRO NÁSTAVBY VE STANDARDNÍ VÝBAVĚ
Modely XB a XD a XF Electric jsou navrženy s ohledem na maximální optimalizaci pro nástavby. Díky modulárnímu umístění akumulátorů je také dostatek prostoru pro umístění dalších prvků, jako jsou výložná ramena. Volitelně je k dispozici také 650V e-PTO (25 nebo 90 kW), který lze použít k napájení zařízení, jako jsou chladicí jednotky, bez nutnosti samostatného generátoru. Společnost DAF dokonce nabízí balíček Bolt & Play připravený k okamžitému použití pro specifické aplikace, jako je svoz odpadu pomocí bočních nakládacích zařízení. Tento balíček obsahuje e-PTO, montážní konzoly a konektory pro
optimální integraci nástavby a podvozku.
BEZPEČNOST A KOMFORT NEJVYŠŠÍ ÚROVNĚ
Elektrická nákladní vozidla DAF jsou vybavena širokou škálou bezpečnostních systémů, včetně systému DAF Digital Vision System, systému DAF Corner View, systému City Side & Turn Assist a systému varování před opuštěním jízdního pruhu. Tyto systémy pomáhají řidiči rozpoznat zranitelné účastníky silničního provozu před nákladním vozidlem a vedle něj – což je velmi důležité v městském prostředí. Je samozřejmé, že úroveň pohodlí, kterou nabízejí elektrické modely XB, XD a XF, je velmi vysoká. Kabiny jsou prostorné, ergonomicky navržené a vybavené digitálními displeji, které poskytují přehledné informace o elektrickém pohonu. Sedadla a lůžka jsou navržena pro dlouhé cesty a díky „řízení jedním pedálem“ (plynový pedál se používá jak pro akceleraci, tak pro brzdění) nabízí každé elektrické nákladní vozidlo DAF plynulý a intuitivní zážitek z jízdy, jak byste od vozu DAF samozřejmě očekávali.
SPOLEČNOST DAF JE PŘIPRAVENA NA BUDOUCNOST.
S modely XB, XD a XF Electric dodává společnost DAF kompletní řadu nákladních vozidel s nulovými emisemi, která poskytují optimální řešení pro každou přepravní aplikaci – od městské distribuce až po mezinárodní dopravu. Tato špičková nákladní vozidla s nulovými emisemi jsou podpořena celou řadou specifických služeb a právě tato kombinace činí společnost DAF ideálním partnerem pro vaši vlastní energetickou transformaci.
Nová generace nákladních vozů XD a XF Electric byla korunována titulem „Mezinárodní nákladní vůz roku 2026“. Plně elektrické vozy byly porotou oceněny za zavedení vyspělé technologie s nulovými emisemi do každodenního provozu. Porota složená z 23 předních evropských novinářů zabývajících se užitkovými vozidly vyzdvihla elektrické vozy DAF za jejich výjimečnou energetickou účinnost, jemně vyladěný, přesto výkonný pohon a pokročilou technickou architekturu.