DAF in Action
Výzvy „ve stylu Spojeného království“ v Evropě?
V posledních měsících vedl nedostatek řidičů nákladních vozidel k dramatickým novinovým titulkům ve Velké Británii. Britové však nejsou jediní, kdo trpí nedostatkem řidičů.
Autoři: Bert Roozendaal a Richard Simpson
I když problém v EU možná dosud nedosáhl rozměrů „Krize Britannica“, beze změn politiky může na kontinentu vzniknout podobná situace během pár let, včetně dlouhých front na čerpacích stanicích a prázdných regálů v supermarketech. Množina řidičů nákladních vozidel rychle stárne a přichází velmi málo čerstvé krve.
To samozřejmě není žádná novinka. Nedostatek řidičů je již mnoho let. V roce 2016 to bylo s nedostatkem řidičů téměř stejně špatné jako teď, a o tři roky později Mezinárodní unie silniční přepravy (IRU, International Road Transport Union) opět varovala, že problém se v celé Evropě stále zhoršuje. Covid přinesl určitou dočasnou úlevu, protože poptávka po dopravě klesla a nedostatek šoférů také klesl na pouhých 7 procent. V důsledku rychlého tempa hospodářského oživení se však očekává, že tento údaj velmi brzy stoupne na 17 %. Je jasné, že je třeba jednat, což organizace zaměstnavatelů i politici říkají už léta. Navzdory zavedení některých opatření – včetně opatření na evropské úrovni – se však zdá, že bylo dosaženo jen malého pokroku.
Velká skupina řidičů ve věku nad padesát let bude v příštích deseti letech odcházet do důchodu.
Stárnoucí sektor
Z globálního hlediska není nedostatek mladých lidí, jak již unie IRU zdůraznila. Jiná situace je však v západní Evropě, kde obyvatelstvo rychle stárne a skupina řidičů nákladních vozidel stárne ještě rychleji. Z celé skupiny evropských řidičů je pouze 5 procent mladších dvaceti pěti let. Důvodů je celá řada. V některých evropských zemích jsou podle přepravců na vině finanční a zákonná omezení. Získání řidičského průkazu na nákladní vozidlo může stát až 10 000 € a v některých zemích musí zaměstnavatelé také hradit vysoké náklady na pojištění a legislativu, která komplikuje osobám mladším 21 let cestu stát se řidičem nákladního vozidla. To však není všechno, protože ostatní země, kde tato omezení nejsou tak striktní, přesto čelí stejnému problému: nedostatku dobrých řidičů. To vše s vědomím, že velká skupina řidičů ve věku nad padesát let bude v příštích deseti letech odcházet do důchodu.
Nábor a udržení zaměstnanců
Od 90. let minulého století může díky volnému trhu práce v Evropě mnoho západoevropských přepravních společností zaměstnávat řidiče z jiných zemí v rámci EU. V krátkodobém horizontu to představuje řešení problému nedostatku řidičů a také levnější variantu pro provozovatele přepravy. Nižší náklady však mají také svou cenu. Podle odborů si odvětví v důsledku poskytování služby přepravy za stále nižší cenu oslabilo vlastní vyjednávací postavení vůči svým klientům. Nižší příjmy znamenají horší pozici, z níž lze navrhovat vyšší mzdy, což také vyvíjí tlak na mzdovou strukturu ve vlastní zemi provozovatele přepravy. Nic z toho v konečném důsledku nepřispívá k úsilí o nábor nových řidičů a udržení řidičů, kteří mají stále platné smlouvy.
Řidiči z EU se nevracejí
Zatímco se tento problém v Evropě stává stále znepokojivějším, v Británii už vznikla kritická situace. Zahraniční řidiči byli odpovědní za řízení velkého podílu britských nákladních vozidel, dokud nepřišel tvrdý Brexit a řidiči neopustili Spojené království. Pandemie onemocnění Covid-19 situaci jen zhoršila a nyní vznikl strukturální nedostatek. Jsou vážné pochybnosti o tom, zda lze situaci zvrátit oznámením britské vlády o dočasném uvolnění omezení pro pracovníky ze zemí mimo Spojené království. Většina těchto pracovníků si od té doby našla práci blíže k domovu, protože po řidičích je nyní velká poptávka téměř v každé evropské zemi.
Evropská komise naléhavě vyzvala své členské země k zajištění většího počtu – bezpečných – parkovacích míst. To by také povzbudilo více žen, aby zvážily kariéru řidiče nákladních vozidel.
Lepší mzdy
Řešením by mohly být i lepší mzdy. Volání po vyšších mzdách zní v každém odvětví pokaždé, když je nedostatek pracovníků. Každý zaměstnavatel však ví, že lákadlo vyššího platu je rychle zapomenuto, pokud se nezlepší i pracovní podmínky. V důsledku toho EU pracuje na obou aspektech, s povinnou minimální mzdou a opatřeními pro řešení mzdového dumpingu na jedné straně, a úsilím o řešení sociálního aspektu na straně druhé. Navzdory dobrým úmyslům, které motivují taková opatření, však zůstává otázkou, zda skutečně něco vyřeší. Je bezvadné a skvělé, když rozhodnete, že řidič, který pracoval 14 dní za sebou, musí zůstat mimo svou kabinu po dobu nejméně 24 hodin. Ale kam by měl či měla jít? Naštěstí jsou nákladní vozidla stále pohodlnější. I když nebude nikdy možné instalovat kabinu se sprchovým koutem, stačí jeden pohled na novou řadu vozidel DAF a odhalí vám bezprecedentní úroveň luxusu, která pomáhá výrazně zlepšit život řidiče a jeho pracovní podmínky.
Intermodální
Pokud jde o zařízení na cestách: navzdory skutečnosti, že Evropa má 300 000 parkovacích míst podél hlavních dopravních tras, stále jich chybí 100 000 k tomu, aby byly splněny skutečné nároky. V důsledku toho Evropská komise naléhavě vyzvala své členské země, aby zajistily více parkovacích míst – a co je nejdůležitější, bezpečných parkovacích míst. To by také povzbudilo více žen, aby zvážily kariéru řidiče nákladních vozidel. Kromě toho se v Evropském parlamentu stále hlasitěji ozývá požadavek na intermodální dopravu. Většina železniční sítě je však již nyní téměř plně vytížená a budování více železnic může trvat roky. Tento druh přepravy musí být také schopen splnit specifické požadavky průmyslu, který často využívá modely „just-in-time“ (průběžné zajišťování dodávek bez meziskladů), což je oblast, kde je intermodální doprava méně efektivní. Stále je ještě potřeba vyřešit značné nedokonalosti, aby byly uspokojeny potřeby přepravce, který nakonec vždy upřednostní řešení současných problémů, nikoli těch budoucích.
Kvalitní a prostorná silniční infrastruktura může pomoci zvýšit atraktivitu povolání.
Přehodnocení
Zatímco vyšší mzdy mohou poskytnout krátkodobé řešení a povzbudit více mladých lidí, aby se stali řidiči nákladních vozidel a dlouhodobě zůstali v profesi, zdá se, že skutečným klíčem k trvalému úspěchu jsou lepší pracovní podmínky. To vyžaduje vážné přehodnocení v rámci odvětví. Pokud jde o mezinárodní přepravu, může být možné zlepšit podmínky pro řidiče, s ohledem na sociální izolaci – a to tak, že jim bude umožněno odpojit vozidlo častěji, než je tomu v současné době. To by jim umožnilo absolvovat kratší cesty a být častěji doma. Pokrok v oblasti informačních technologií znamená, že by to mělo být možné. Odpojení však není vždy možné v tuzemské distribuci, která tvoří lví podíl na veškeré přepravě. Opět se budeme muset se žádostí o řešení obrátit na informační technologie; to je oblast, kde lze v mnoha zemích Evropy dosáhnout zlepšení. Spolu s kvalitní a prostornou silniční infrastrukturou a dostatkem infrastrukturního vybavení pro řidiče na cestách to může pomoci zajistit, aby tuzemský řidič věděl nejen to, v kolik ráno vyrazí na cestu, ale také kdy se zase vrátí domů. To je velmi důležitý aspekt, zejména pro mladé lidi v dnešní době.
Dokonalé ticho. V kabině i na ulici
Elektrická vozidla tiše vítězí v ulicích na dvou frontách, přičemž na jedné straně nenápadně budují své místo ve společnosti, a na druhé straně se věnují své práci v naprostém tichu. Výsledky pilotního projektu, který organizuje magistrát města Rotterdamu s elektrickými vozidly pro svoz odpadu, jsou velmi pozitivní. Divize magistrátu pověřená zajištěním svozu odpadu začala model DAF CF Electric nejen používat, ale zaměstnanci se také podíleli na jeho vývoji. „Reakce jsou velmi pozitivní.“
Autor: Guus Peters
Fotografie: Marieke van Grinsven
Slogan na bocích bílého a zeleného vozidla DAF CF pro svoz odpadu, které se tiše blíží podél rotterdamské ulice Spartastraat, lze přeložit jako „Jsem pozitivně nabité“. Vozidlo zastaví přímo naproti stadionu Sparta FC – neboli „hradu“, jak se mu tady říká. Řidič Paul Keijzer vystoupí a připne si dálkové ovládání vozidla. Obrovské rameno na jeřábu HIAB XS 211 W je v akci a potřebuje jen pár sekund na zvednutí velkého kontejneru na odpad z jeho podzemního uložení. Kontejner se pohybuje nad vozidlem a vyprázdní svůj obsah; pak jej Keijzer úhledně vrátí zpět do čtvercové dutiny v chodníku. Paul Keijzer pak nastoupí zpět do vozidla a odjede.
Nejpozoruhodnějším rysem celé operace je to, jak tiše všechno probíhá.
Bez emisí
Nejpozoruhodnějším rysem celé operace je to, jak tiše všechno probíhá: není slyšet nic víc než jemné bzučení nákladního vozidla, které prolomí ticho na ulici. To proto, že tento DAF CF je elektrický model. V rámci svého pilotního projektu pořídil magistrát města Rotterdamu čtyři plně elektrická vozidla pro svoz odpadu, která byla v posledních osmnácti měsících denně používána. „Evropská unie vydala vyhlášku, že všichni musíme snížit emise CO2. Komisař EU Frans Timmermans stanovil řadu cílů, k jejichž splnění se tu na magistrátu města Rotterdamu plně hlásíme,“ říká Paul van Emmerik, manažer prodeje v oddělení dopravy a materiálů. „Náš vozový park se skládá z přibližně 1 500 vozidel, z nichž všechna musí být do roku 2050 bez emisí, a proto jsme zahájili řadu pilotních projektů s elektromobily. Tento model DAF CF Electric je naším prvním plně elektrickým vozidlem pro svoz odpadu.“
Magistrát města Rotterdam má vlastní nabíjecí infrastrukturu pro vozidla.
Tichá verze „Silent“
Sejdeme se s Van Emmerikem na rozhovor v servisních prostorách rotterdamského magistrátu na náměstí Kleinpolderplein. Na pozadí projíždějí dieselová vozidla, ale kdo má pozorné oči (a uši), nemůže si nevšimnout také tichých průjezdů plně elektrických vozidel. Zametače silnic a e-koloběžky, které patří službě správy parkování, tiše sviští kolem, kdy plně elektrická hlídková osobní vozidla Nissan LEAF čekají, až přijdou na řadu na nabíjecích stanicích. Model DAF CF Electric má přímo na místě vlastní rychlonabíječku, která se stále používá. „Toto vozidlo jsme pořídil speciálně pro vyprazdňování kontejnerů s násypkami. Máme také řadu vozidel pro svoz odpadu se zadním nakladačem pro vyprazdňování minikontejnerů, například těch, které najdete ve veřejných prostorách,“ vysvětluje Van Emmerik.
Kapacita
Během našeho rozhovoru s Van Emmerikem se slovo „kapacita“ používá více než jednou, a ve vztahu ke dvěma samostatným věcem: za prvé k označení maximálního zatížení, které může vozidlo vézt, a za druhé v souvislosti s nabíjením akumulátoru v elektrických vozidlech. Van Emmerik: „Toto vozidlo může přepravovat až pět a půl tuny odpadu. U elektricky poháněného vozidla znamená hmotnost akumulátoru, že musíte obětovat část nosnosti. Je to kompromis, na který musíte přistoupit. Doufáme, že se výrazně zlepší technologie akumulátorů, což je proces, který již vlastně probíhá. Například při vývoji tohoto nákladního vozidla se kapacita akumulátorů zdvojnásobila při stejné hmotnosti a objemu.“
Náhradní akumulátor
Je zřejmé, že elektrické nákladní vozidlo se musí dobíjet častěji, než kolikrát by se tankovala motorová nafta v klasickém vozidle. „Jednou z největších výzev při vývoji elektrických vozidel je nabíjení akumulátoru,“ říká Van Emmerik. „Na jedné straně proto, že potřebujete určitý výkon v kilowattech – nabíjecí kapacitu – a na druhé straně proto, že proces nabíjení trvá dlouho. Řidič je nejdražší částí nákladního vozidla, takže chceme co největší možnou nabíjecí kapacitu v co nejkratším čase. To pro nás tady v Rotterdamu může být problém. Máme v kontejneru náhradní akumulátor, který lze použít, když je velmi rušno. Tenhle problém však nemají ve společnosti HVC Group v Alkmaaru, kde také používají elektrická vozidla DAF. Společnost pro likvidaci odpadu HVC má vlastní elektrárnu hned vedle: spalovnu v Alkmaaru. My ten luxus nemáme.“
Paul van Emmerik: „Během procesu vývoje akumulátory získaly dvojnásobnou kapacitu při použití stejné hmotnosti a objemu.“
Vývoj
Není náhoda, že Van Emmerik odkazuje na společnost HVC: magistrát v Rotterdamu a společnost HVC v nizozemském městě Alkmaar totiž úzce spolupracují s firmou Cure pro nakládání s odpady v Eindhovenu a firmou Rova ve městě Zwolle. Podílejí se na vývoji vozidel DAF pro svoz odpadu, jako jsou například ta, které se zde používají. „Pro tento projekt byla podána žádost o dotaci, kterou RVO (nizozemská agentura Netherlands Enterprise Agency) poskytuje na inovační projekty.“ Takže, sdílejí spolu zúčastněné strany své zkušenosti? „Ano. Pořádáme hodnotící schůzky a diskutujeme o našich zjištěních a možných oblastech zlepšení. Například rekuperační energie z brzd se v průběhu času výrazně zlepšila,“ říká Van Emmerik.
Ticho a klid
Rotterdam sám vybral několik řidičů pro elektrická nákladní vozidla. „Všichni jsou to lidé, kteří hluboce ctí závazek neutrality CO2 a nákladních vozidel s nulovými emisemi. Jsou to řidiči, kteří se o tyto typy vozidel dlouho skutečně zajímají. To je jeden z důvodů, proč jsme prezentovali nákladní vozidlo jako prototyp, aby si řidič uvědomoval, že ne všechno bude vždy tak, jak by očekával,“ říká Van Emmerik, který dodává, že mnoho řidičů je velmi spokojených s klidem a tichem v kabině, které jim zpříjemňují práci. „Také oceňují skutečnost, že nemají žádné stížnosti na hluk od obyvatel, když musí vyrazit brzy ráno. Na druhé straně musejí řidiči častěji zastavovat, aby vozidlo dobili, a museli si zvyknout na používání energie jiným způsobem. To vyžaduje nějaký čas a úsilí. Proto je žádoucí vyšší kapacita akumulátoru a vývoj technologie to již umožňuje. Je to i jeden z důvodů, proč se vozidlo brzy vrátí společnosti DAF.“
Hluk
Model CF Electric přece jen nějaké zvuky vydává (částečně kvůli varování jiných osob v okolí), ale hladina hluku je mnohem nižší než u dieselového nákladního vozidla, jak uvádí Van Emmerik. „Rotterdamský magistrát navíc podepsal „Zelený úděl o městské logistice s nulovými emisemi“ s cílem vytvořit zónu s nulovými emisemi v centru města do roku 2025, což je pro Rotterdam nesmírně důležitý projekt. Magistrát plánuje zavést politiku, která by do středu města vpouštěla pouze vozidla bez emisí. Autobusy veřejné dopravy jsou již například plně elektrické a kromě toho, že jsou bez emisí, jsou také nehlučné. To je pro město skutečný závan čerstvého vzduchu.“
DAF CF Electric v akci na Spartastraat v Rotterdamu.
Převzetí
Paul van Emmerik slyšel spoustu kladných reakcí na elektrická vozidla pro svoz odpadu. „Většina lidí říká, že vypadají skvěle a pak dodají: „Ale musejí být velmi drahá“. To je pravda, tato nákladní vozidla jsou poměrně drahá, proto musí nizozemská vláda podporovat vývoj vozidel a propagovat jejich používání. Jednotlivé přepravní společnosti nevidí v nákladním vozidle obchodní případ, ale pokud se stane ještě čistším a efektivnějším, nebude to dlouho trvat, a elektrické vozidlo pro svoz odpadu nad tím dieselovým převládne. Je to opravdu jen otázka času.“
Pozitivní reakce
Řidič Paul Keijzer, který pracuje pro magistrát 33 let, také obdržel mnoho pozitivních reakcí na své elektrické vozidlo DAF.
„Někdy za mnou lidé přijdou na ulici, aby se mě zeptali na auto. Nedávno ke mě přišel jiný řidič vozidla pro svoz odpadu v centru města a byl tak zvědavý, že kladl jednu otázku za druhou.“
Paul Keijzer,
Řidič
Nákladní vozidlo je živá bytost
Možná to není moc známý fakt, ale společnost DAF je po mnoho let nejprodávanější evropskou značkou nákladních vozidel na Tchaj-wanu. Ekonomika tohoto vysoce rozvinutého ostrova se silně spoléhá na logistiku, což je aspekt, v němž společnost DAF sehrála důležitou roli díky svým moderním, efektivním a velmi ekologickým užitkovým vozidlům Euro 6.
Autor: Bert Roozendaal
Čistá technologie nákladních vozidel DAF dokonale zapadá do hlubokého spojení tchajwanských obyvatel s historií, kultuře, vědeckým dědictvím a přírodními krásami ostrova. Tento fakt si uvědomíme, když potkáváme Tom Wu Xinjuna, ředitele společnosti YI SIAN Transport Inc. Hovoří o „svém“ Tchaj-wanu. „Žiji na krásném ostrově, který byl kdysi nazýván Formosa a který má bohatou historii. Nezáleží na tom, kam na ostrově pojedete – na hory, pobřeží, do města – všude je to stejně krásné. Tchajwanci jsou přátelští lidé a žijí v úplné jednotě se svým životním prostředím.“
Úsilí o prosperitu
Tchajwanští obyvatelé mají společnou především jednu věc: úsilí o prosperitu. V posledních několika desetiletích tvrdě pracovali na rozvoji ekonomiky. Jedná se o velmi hustě osídlenou zemi s 23,5 miliony lidí, kteří žijí na ploše pouhých 36 192 km². Kromě úcty k tradičním hodnotám mají Tchajwanci také nesmírně podnikavého ducha. Existuje známé tchajwanské přísloví, které říká: „Pokud chcete Boží požehnání, musíte se nejprve naučit stát na vlastních dvou nohách a jít dopředu.“
Tchaj-wan má mnoho přístavů, přičemž Kaohsiung na jihu je zdaleka největší
Vyrobeno na Tchaj-wanu
Tato pevná víra ve vlastní schopnosti je pro ostrov velmi prospěšná. V roce 2020 byl Tchaj-wan zařazen 19. místo v seznamu nejbohatších ekonomik světa, ještě před Austrálii. „Vyrobeno na Tchaj-wanu“ je velmi používaná fráze po celém světě bez ohledu na to, kde se zboží vyrábí. Na počátku 21. století začala domácí výroba na Tchaj-wanu tak rychle růst, že velká část skutečné výroby musela být realizována v pevninské části Číny, která leží jen 150 km daleko přes moře.
Zdravý přebytek
V roce 2020 měl tchajwanský vývoz zboží a služeb hodnotu 304 miliard EUR, zatímco dovoz měl hodnotu 252 miliard EUR. To vedlo k velmi zdravému obchodnímu přebytku. Obrovský rozsah ekonomické aktivity Tchaj-wanu znamená, že přeprava a logistika jsou pro úspěch ostrova klíčové. Vlastně jsou to maziva motoru ekonomiky. V roce 2019 přispěla přeprava k hrubému domácímu produktu země nejméně 7 %. Toto odvětví je jedním z největších zaměstnavatelů na Tchaj-wanu, protože země má pouze jednu železnici a převážná většina zboží musí být přepravována po silnicích ostrova, který měří 400 kilometrů. Velká část této přepravy probíhá mezi ostrovními přístavy, z nichž zdaleka největší je Kaohsiung na jihu.
Společnost YI SIAN Transport Inc. přepravuje automobilové díly, chemikálie a nápoje pro zákazníky v centrálním a jižním Tchaj-wanu
Nákladní vozidla z Hélánu
Společnost Formosa Plastics Group těží z toho, že pro přepravu zboží na ostrově se převážně využívají silniční sítě. Společnost ostrovu představila společnost DAF a zanedlouho poté, co byla na Tchaj-wanu zavedena jako „přední evropská značka“. Společnost DAF Trucks každý týden odesílá novou zásilku dílů a součástí ze svých továren v Eindhovenu a Leylandu na Tchaj-wan, kde je společnost Formosa Plastics sestavuje v ultramoderním výrobním závodě v Dadu. Tchajwanští přepravci si vždy velmi přejí řídit moderní nákladní vozidla z dalekého Nizozemska, neboli „Hélán“, jak mu říkají. Jedním z těchto přepravců je i 43letý Tom Wu Xinjun. Jeho společnost YI SIAN Transport Inc. přepravuje automobilové díly, chemikálie, vodu a nápoje pro své zákazníky v centrálním a jižním Tchaj-wanu. „Máme 10 nákladních vozidel o hmotnosti od 18,5 do 46 tun. Tahač DAF CF tvoří většinu našeho vozového parku, ale máme také mnoho vozidel s podvozkem.“
Transport v krvi
Tom Wu Xinjun má transport v krvi. „Naše rodina podniká v silniční přepravě již mnoho generací. Naučil jsem se řídit nákladní auto dokonce ještě předtím, než jsem dokončil střední školu. Mohu vlastně řídit každý typ vozidla, možná s výjimkou železniční lokomotivy“, říká, a úplně zapomene na svou obvyklou plachost, když začne mluvit o svém oblíbeném tématu.
Nákladní vozidlo je živá bytost
„Naše rodina byla velmi chudá. Ale díky příjmu, který naše vozidlo generovalo, jsme si mohli koupit dostatek jídla a oblečení a já jsem mohl jít do školy. Mám ke svým autům k nim silný vztah. Pro mě je nákladní vozidlo živá bytost“. Na Tchaj-wanu není neobvyklé, že se provozovatelé přepravy pomodlí za bezpečnost nového vozidla, když je přebírají.
Tom Wu Xinjun si stále rád řídí nákladní vozidlo sám, kdykoli to jeho práce ředitele společnosti dovolí.
Bezpečnost především
Tom však nevkládá všechnu svou víru v moudrost bohů. „Jedno zrnko rýže stojí 100 kapek potu,“ říká. „Pokud chci být úspěšný, musí moje vozidla jezdit nejen často a daleko, ale i bezpečně. Takže dbám na to, aby každé vozidlo jelo včas do servisu a aby je řidič zkontroloval, než vyrazí na silnici. Služby údržby, které společnost Formosa Automobile Sale Corporation poskytuje, mají cenu zlata. Proto je společnost DAF rozhodně mou oblíbenou značkou, spolu s vynikajícím výkonem a úspornou spotřebou paliva.“
V nejlepší formě
Správná údržba, dobré školení řidičů a vynikající poprodejní služby: to jsou základní kameny společnosti YI SIAN Transport Inc. „Důvěru zákazníka můžeme získat a udržet pouze tehdy, když jeho zboží doručíme bezpečně a včas. Musíme být vždy v nejlepší formě,“ vysvětluje Tom Wu Xinjun, který stále rád řídí nákladní vozidlo sám, kdykoli mu to jeho práce ředitele společnosti dovolí. Jak sám říká, přestože má i vášeň pro věci, jako je dobré jídlo, transport je pro něj „způsob života“.
„Předčilo očekávání“
Uvedením modelů DAF XF, XG a XG+ nové generace – které byly nedávno odhlasovány jako „International Truck of the Year 2022“ – společnost DAF předznamenává novou éru v silniční přepravě. Nová vlajková loď představuje největší investiční projekt, který kdy byl v historii společnosti realizován. Nejen pokud jde o vývoj produktů a nová výrobní zařízení, ale také pokud jde o služby, což je aspekt, do kterého společnost DAF investuje i nadále, uvádí Richard Zink, ředitel marketingu a prodeje.
Autor: Henk de Lange
„Vozidlo je ve skutečnosti jen jedna část celkového logistického balíčku, který můžeme svým zákazníkům nabídnout,“ říká Zink. “Dodáváme nejen vozidla, ale také přidanou hodnotu.” Podle ředitele marketingu a prodeje to vše začíná u servisního dealera DAF.
„Dlouho před uvedením vozidel DAF nové generace jsme našim servisním dealerům poskytli rozsáhlé školení,“ vysvětluje. „Nejen samotným servisním dealerům, ale také mechanikům v dílnách.“ Když už mluvíme o službách servisních dealerů, společnost DAF do tohoto aspektu v posledních letech také výrazně investuje a zákazníci nyní mohou jejich služby na více než 1 000 místech po celém světě.
„Téměř každý servisní dealer DAF funguje jako nezávislý podnik. V důsledku toho mají všichni toho správného podnikavého ducha a jsou schopní vyjít zákazníkovi mimořádně vstříc.“
Richard Zink
Ředitel marketingu a prodeje
Premium
„DAF je prémiová značka a prémiová značka si zaslouží prémiovou síť servisních dealerů,“ pokračuje Zink. „To znamená, že kvalita, služby a prostředí pro zákazníky musí splňovat nejvyšší standardy. Chceme být schopni poskytovat stejnou kvalitu po celém světě.“ Jak toho dosáhnout? „V roce 2020 jsme přepsali standardy našich servisních dealerů,“ vysvětluje Zink. „Potřeby a požadavky zákazníků se totiž v průběhu let změnily. Nové standardy motivují servisní dealery k větším investicím do vlastního podnikání, aby zlepšili své prostředí pro zákazníky a neustále se zlepšovali. Výsledkem je situace, kde všichni něco získají: kvalita organizace servisního dealera stoupá a to vede k větší spokojenosti zákazníků. Což je samozřejmě konečný cíl: spokojení zákazníci společnosti DAF.“
Zákazníci nyní mohou využívat služby společnosti DAF na více než 1 000 míst po celém světě
Připojení
Současně s uvedením modelů XF, XG a XG+ jsme podnikli důležité kroky ohledně služeb, které tuto novou generaci nákladních vozidel doprovází. Seznam inovací je dlouhý, říká Zink. Jedním z příkladů je online systém pro správu vozového parku DAF Connect. „Platforma, která průběžně informuje o aktuální výkonnosti vozového parku,“ vysvětluje. „To zákazníkovi pomáhá udržovat si jasný přehled o logistických procesech a umožňuje mu dostat ze svých zaměstnanců a vozidel to nejlepší. Služba DAF Connect například umožňuje navigačnímu systému zobrazovat dopravní informace v reálném čase a domovská základna pak může poskytovat řidičům ty nejlepší trasy. Představte si, kolik paliva, času a frustrace tím lze ušetřit.“
Unikátní záležitost v našem odvětví
Spolu s uvedením modelů XF, XG a XG+ nové generace zavádí společnost DAF bezdrátové aktualizace motoru a systémů dodatečné úpravy, jednotky ECU vozidla, centrální brány zabezpečení (CSG) a služby DAF Connect. Pro „vozidla DAF nové generace“ byla vyvinuta zcela nová infrastruktura pro diagnostiku vozidel. Zink: „Prodloužený servisní interval až 200 000 kilometrů znamená, že údržba je často potřeba pouze jednou ročně. To je vzdálenost pětkrát kolem světa, než musí vozidlo do servisu. V našem odvětví je to unikátní záležitost.
Celoevropská působnost
Když hovoříme o údržbě, program DAF MultiSupport nabízí balíčky pro údržbu a opravy na celoevropském základě. „To pomáhá udržovat vozový park v dokonalé kondici, vždy připravený na cestu. Ideální stav pro zákazníka, který se pak může soustředit na své hlavní aktivity.“
Klid
Klid mysli – to je téma, které se vine rozhovorem s Richardem Zinkem jako červená nit. „Ano, právě to chceme poskytnout našim zákazníkům,“ potvrzuje. „Týká se to i financování. Při finalizaci finanční smlouvy se společností PACCAR Financial po zakoupení vozidla, musíte podepsat pouze jednu smlouvu na celý balíček a vaše vozidlo je připraveno okamžitě odjet. Rychleji už to nejde.“ Na závěr říká: „Vykročili jsme do nové éry zvýšené integrace mezi vozidly a jejich doprovodnými službami. V tomto ohledu zůstává naše ambice stejná: překonat očekávání našich zákazníků.“
Další příběhy
Vyzkoušejte to nejlepší
Po ujetí více než 30 000 kilometrů v modelu DAF XG+ má Michael Evertz úplně jasno. Vozidla DAF nové generace udělala skvělý dojem na tohoto německého provozovatele přepravy, jehož společnost provádí pro nizozemského výrobce nákladních vozidel terénní testy. Vozidlo zaujme nejen prostorností, pohodlím a výkonem, ale zejména spotřebou paliva.
Autor: Frank Hausmann
Fotografie: Steffen Löffler
Michael Evertz je generální ředitel a majitel společnosti Transporte Evertz v Mechernichu v německém Eifelu. Měl to štěstí, že mohl vyzkoušet novou generaci vozidel DAF ještě před téměř všemi svými kolegy. Jeho společnost byla také jednou z mála, která měla možnost vyzkoušet novou vlajkovou loď společnosti DAF na silnici v rámci velkého terénního testu před oficiálním uvedením nákladního vozidla na trh.
Cement a vápno
Díky vozovému parku skládajícímu se z cisternových návěsů a sklápěčky přepravuje pan Evertz cement a vápno pro své klienty v betonářském průmyslu. Jedním z nich je i firma Zieglowski, což vysvětluje pruhy na jeho vozidle. Většinu práce vykoná v oblasti Aachenu, Kolínu nad Rýnem a Koblenci, ale také přepravuje zboží do Münsteru, Sárska a do zemí Beneluxu. Jeho společnost přepravuje suroviny pro podniky, které se specializují na stabilizaci půdy a úpravy odpadních vod v čistírnách odpadních vod.
Stabilní růst
Před 15 lety se Michael Evertz a jeho žena rozhodli pro odvážný krok a začali jako nezávislý dopravce s jedním nákladním vozidlem. Během dvanácti měsíců získali druhý přívěs s tahačem a od té doby se vozový park díky neustálému zvyšování počtu objednávek stabilně rozrůstá. Jejich vozový park se v současné době skládá z 15 cisternových návěsů, jedné sklápěčky a 13 tahačů.
Žádná smůla
Skutečnost, že pan Evertz provozuje právě 13 tahačů, mu nepřinesla žádnou smůlu. Zvláště když zvážíte, že ne každý dostane šanci otestovat nový model XG+ dlouhou dobu před oficiálním uvedením nové vlajkové lodi společnosti DAF. Vztah mezi panem Evertzem a společností DAF začal před čtyřmi lety, kdy firma hledala tahače, které byly hospodárné z hlediska spotřeby paliva a ihned dostupné. Michael Evertz nakonec našel cestu ke společnosti Loven v Eschweileru, servisnímu a prodejnímu partnerovi společnosti DAF. Tam mu sestavili jeho první DAF, model XF 530, a dnes jsou čtyři z těchto vozidel DAF vybavených nejvýkonnějším motorem PACCAR k dispozici ve vozovém parku tohoto přepravce sypkých hmot.
Vynikající vztahy
To vše díky vynikajícím vztahům, které má pan Evertz s týmem společnosti Loven. „Při nákupu nového vozidla jsou pro nás samozřejmě nejdůležitější nákupní cena, celkové náklady na vlastnictví, kvalita, výkon a spolehlivost. DAF splňuje všechny body. Také klademe velký důraz na náš vztah s prodejcem, který se skrývá za produktem; a mezi naší společností a společností Loven všechno probíhá tak hladce, že jsme si 100% jistí, že jsme zvolili správnou značku nákladního vozidla,“ říká Michael Evertz.
Vstup
Pan Evertz je velmi velkorysý, pokud jde o to, jak mohou řidiči vyjádřit svůj názor na interiér nákladního vozidla. Pokaždé se plně účastní procesu objednávání nového vozidla, což přináší vysokou úroveň věrnosti řidičů jak zaměstnavateli, tak značce. Michael Evertz také přesně ví, o čem mluví, pokud jde o jeho vozidla. „Pořád s nimi sám pravidelně jezdím a opravdu oceňuji pohodlí vozidel DAF pokaždé, když někam jedu, zejména na dlouhou trasu. To vše díky obrovskému prostoru v kabině, pohodlným sedadlům, dokonale navržené přístrojové desce a výkonu motoru. Právě tyto věci chci i pro své řidiče, protože jsou často na silnicích několik dní za sebou,“ jak uvádí pan Evertz.
„Jedním z největších zákazníků pana Evertze je firma Zieglowski, což vysvětluje pruhy na jeho vozidle.“
Srdce
55letý provozovatel přepravy se také podílel na definování specifikací modelu DAF XG+ pro terénní test. „Chtěl jsem nákladní vůz s největší kabinou a nejvýkonnějším motorem. Model DAF XG+ 530 nabízí vše, co může srdce truckera přát. Delší kabina se může pochlubit ohromnou prostorností. Žádná jiná kabina nákladního vozidla nemůže nabídnout 2,20 m výšku k stání, nekonečný úložný prostor a 80 cm široká lůžka v celé šířce vozidla, navíc s elektrickým ovládáním,“ říká Evertz s velkým nadšením.
Vysoká kvalita
Hodně na něj také zapůsobily vysoce kvalitní použité materiály a sedadla, která lze během doby odpočinku otočit, abyste se v kabině cítili jako v obývacím pokoji. Nemluvě o digitálním kokpitu, nastavitelném sloupku řízení, který lze umístit daleko dopředu pro optimální snadný přístup, a plně integrované parkovací klimatizaci.
Bezpečnost a udržitelnost
„Bezpečnost a udržitelnost jsou pro nás velmi důležité,“ vysvětluje pan Evertz. „Proto jsem velmi spokojen s úžasnou konfigurací zrcátek a dokonalým výhledem do všech stran, kterou nabízejí. Je to díky nádherně tenkému design krytu zrcátka,“ dodává Evertz, který již v novém vozidle DAF ujel více než 30 000 kilometrů.
„Během nočních jízd jsem si opravdu užíval světlomety Full LED, které spolu se světlomety LED Skylight nabízejí vynikající osvětlení silnice. Jsem také velmi rád, že společnost DAF v tomto vozidle nainstalovala celou řadu asistenčních systémů řidiče a bezpečnostních systémů.“
Michael Evertz,
generální ředitel a majitel společnosti Transporte Evertz v Mechernichu v německém Eifelu.
Maskování
Pan Evertz se stále musí usmívat, když si vzpomene na překvapené pohledy, s nimiž se setkával při vyřizování dodávek s novým modelem DAF. Nejprve jeho kolegové řidiči ani nepoznali, jaké vozidlo řídí. To proto, že nové vozidlo bylo silně maskováno a dokonce mělo skrytá loga i mřížky. V důsledku toho bylo nerozpoznatelné jako vozidlo DAF. Co však nebylo možné nijak skrýt, byla enormní velikost kabiny – vlastnost, která vyvolala mnoho zvědavých a obdivných pohledů ve směru Michaela Evertze.
Působivé
Kromě vnějšího vzhledu vozidla, prostorného interiéru a vynikající povrchové úpravy udělalo na pana Evertze velký dojem také držení nového vozidla DAF na silnici, řízení a hnací soustava. „Společnost DAF dokázala ještě zvýšit účinnost motoru PACCAR MX-13,“ říká. „V novém modelu XG+ spotřebujeme až o pět litrů méně motorové nafty na 100 kilometrů v porovnání s našimi modely DAF XF ze současné generace. Jen si představte, kolik nám to ušetří na každém nákladním vozidle, které ujede až 120 000 kilometrů ročně! To bude znamenat významné snížení našich nákladů na palivo.“
Důležité rozhodnutí
Vozidla DAF nové generace pomohla společnosti Evertz učinit důležité rozhodnutí. „Od nynějška budu svůj vozový park rozšiřovat jen o nejnovější generaci vozidel DAF. Terénní test, na kterém jsem se podílel, mě přesvědčil o vynikající jízdní výkonnosti, úsporné spotřebě paliva a pohodlí těchto skvělých vozidel+.“ Je to rozhodnutí, které jeho řidiči vřele uvítají, protože všichni chtějí řídit nákladní vozidlo s největší kabinou na trhu. Také to chtějí čím dříve, tím lépe. Někteří z nich budou muset čekat o něco déle, ale první dvě vozidla již byla objednána a budou brzy dodána do společnosti Transporte Evertz.
Začátek nové éry
„International Truck of the Year“ (tedy „Mezinárodní nákladní vozidlo roku“) – to je bezpochyby nejprestižnější ocenění, které může výrobce nákladních vozidel v Evropě získat. „Modely DAF XF, XG a XG+, jako první nákladní vozidla vyvinutá podle nových evropských předpisů pro hmotnosti a rozměry, předznamenávají zcela novou éru,“ řekl předseda poroty Gianenrico Griffini. „Výhra je zasloužená.“
Autor: Rob van Tilburg
Každý rok je oznámení ocenění „International Truck of the Year“ vzrušující chvílí, na kterou se těší celý průmysl nákladních vozidel. Titul je tak cenný proto, že volbu konečného vítěze určují názory nejméně 24 předních novinářů z oboru a oborových časopisů z celé Evropy.
Příspěvek k efektivitě přepravy
„Podle pravidel je ocenění udělováno jednotlivým nákladním vozidlům nebo modelové řadě, které byly uvedeny na trh v minulém roce a které znamenají největší přínos pro efektivitu přepravy. Jelikož právě o tom je současná silniční přeprava,“ říká Ital Gianenrico Griffini. „Zohledňuje se dlouhý seznam kritérií, jako jsou technologické inovace, pohodlí řidiče, bezpečnost, jízdní vlastnosti, spotřeba paliva, opatření přijatá v oblasti péče o životní prostředí a samozřejmě také „celkové náklady na vlastnictví“.
Ocenění „International Truck of the Year 2022“ předal předseda poroty Gianenrico Griffini panu Harry Woltersovi, prezidentovi společnosti DAF Trucks, během veletrhu užitkových vozidel Solutrans ve francouzském Lyonu.
Větší ocenění pro průmysl nákladních vozidel
Cena byla udělena po třicáté šesté. „Je působivé vidět, jak ohromný je dosažený technologický vývoj, zejména v posledních pěti nebo deseti letech. Díky němu jsou nákladní vozidla ještě úspornější, ještě ekologičtější a především ještě efektivnější,“ uvádí Griffini. „Za sebe mohu říci, že si to zaslouží větší pozornost a uznání.“ Předseda poroty se nehovoří jen o úsilí v oblasti vývoje motorů, ale také o řadě elektronických systémů, které pomáhají řidiči maximálně využít každou kapku paliva. „Prediktivní tempomat, funkce EcoRoll, funkce náhledu ovládání rychlosti při jízdě z kopce – to vše jsou nejmodernější technologie, které řidiči usnadňují práci a současně dosahují úspornější spotřeby paliva. Moderní nákladní vozidlo je technicky vyspělý stroj a řada DAF nové generace je toho skvělým příkladem.“
Začalo to v roce 1976….
Fenomén „International Truck of the Year“ začal v roce 1976 ve Velké Británii, kdy šéfredaktor časopisu Truck Magazine, zesnulý Pat Kennett, testoval tehdy nový model Seddon Atkinson SA200. Říkal si, že jde o velmi inovativní nákladní vozidlo, které je daleko před konkurencí, pokud jde o pohodlí a bezpečnost. Pak se zrodila myšlenka ocenění za poslední technické novinky v oblasti vývoje užitkových vozidel, které jsou prospěšné pro podnikatele a řidiče. Nápad Pata Kennetta nadšeně uvítal Andrew Frankl, vydavatel časopisu Truck Magazine. Společně se rozhodli vytvořit ocenění „Truck of the Year“, tedy „Nákladní vozidlo roku“. V roce 1977 byl Seddon Atkinson prvním výrobcem nákladních vozidel, který tuto trofej získal. Rychle byl učiněn krok k ocenění „International Truck of the Year“ (Mezinárodní nákladní vozidlo roku), když v následujícím roce začali Kennet a Frankl hledat evropské kolegy, kteří by sdíleli jejich vizi. Porota se dnes skládá z 24 členů, kteří zastupují hlavní evropské časopisy s tématikou nákladních vozidel. V posledních letech skupina IToY dále zvýšila svou sféru vlivu jmenováním „přidružených členů“ na rozšiřujících se trzích s nákladními vozidly, jako jsou Čína, Indie, Jihoafrická republika, Austrálie, Brazílie, Japonsko a Írán.
1988, DAF 95
1998, DAF 95XF
2002, DAF LF
2007, DAF XF 105
2018, nové modely DAF CF a XF
2022, vozidla XF, XG a XG+ nové generace.
Návaznost na evropské předpisy
Podle Gianenrica Griffiniho má skutečnost, že nové modely DAF XF, XG a XG+ byly oceněny jako „International Truck of the Year 2022“, co do činění se způsobem, jakým společnost DAF promítla do výroby nové evropské předpisy v oblasti rozměrů vozidel. „V každém případě je společnost DAF prvním výrobcem nákladních vozidel, který uvádí na trh zcela novou řadu vozidel vyvinutých na základě těchto nových pokynů,“ vysvětluje. „Buďme upřímní: Také jsme očekávali, že to povede k designu nákladního vozidla s výraznějším, zaobleným nosem. Je však jasné, že taková konstrukce znamená vyšší váhu a ztížila by například průjezd kruhových objezdů nebo manévrování. Skutečnost, že se společnosti DAF podařilo zlepšit aerodynamiku o téměř 20 %, je třeba pochválit. Společně s optimalizací hnacího ústrojí a například dalším snížením hmotnosti bylo dosaženo vyšší úspory paliva a výrazného snížení emisí CO2. To jsou samozřejmě výsledky, kterých si jako porota musíme všímat.“
Nový standard v přímém výhledu
S novými nařízeními měla Evropská komise na mysli i jiné cíle než další zvyšování účinnosti a zlepšování stopy CO2. „Povolením delších kabin lze pozvednout bezpečnost silničního provozu na vyšší úroveň,“ pokračuje Griffini. „Společnost DAF to přetavila do většího skleněného povrchu, mimo jiné s vysunutým vedením okenního pásu. Pokud jde o přímý výhled, skutečně stanovuje nový standard. K bezpečnosti rovněž významně přispívají nové technologie, jako jsou digitální kamery a tzv. „corner eye“. Společnost DAF není první, kdo s těmito produkty přichází na trh, ale věnovala delší čas jejich vývoji. Je to vidět.“
Vysoká úroveň
Griffini naznačuje, že nová generace vozidel DAF přichází ve správný čas také z hlediska pohodlí řidiče. „Evropa čelí velkému nedostatku řidičů,“ říká. „Pro přepravní společnosti je velmi obtížné přilákat a udržet si dobré řidiče! Nové modely XF, XG a XG+ mohou kandidáty rozhodně přesvědčit. Působivý rozsah nastavení sedadla a volantu, sofistikovaná digitální přístrojová deska, kterou lze zcela vyladit podle preferencí řidiče, prostornost, tvarové řešení a povrchové úpravy, a nesmíme zapomenout na extrémně nízkou hladinu hluku; to vše má velmi vysoký standard. Nezapomínejme na pohodlí pro spánek, kterým je společnost DAF vyhlášená už mnoho let, a to díky lůžku širokému 80 centimetrů. To jsem je ještě nezmínil o vynikajících jízdních vlastnostech vozidel DAF“.
Připraveno na budoucnost
„Jako porota se samozřejmě díváme i do budoucnosti,“ uzavírá Griffini. „Společnost DAF velmi jasně říká, že nová generace vozidel pro dálkovou přepravu je založena na nové platformě, která je připravena na alternativní pohonné jednotky. Probíhá vývoj plně elektrické verze a jako členové poroty jsme již měli možnost řídit model XF nové generace, který jezdí na vodík. Společnost DAF zkoumá potenciál vodíku jako paliva pro spalovací motor. Z toho, co jsem stihl zažít během krátké zkušební jízdy, se tato možnost se zdá slibná. Stejně jako budoucnost vozidel DAF nové generace. Můžu je opakovat: právoplatně zvolené mezinárodní nákladní vozidlo roku 2022 – International Truck of the Year 2022“.
Děkujeme, že nám stále důvěřujete!
S velkou hrdostí představujeme to, co lze bezpečně považovat za milník v historii silniční přepravy: vozidla řady XF, XG a XG+ – „DAF nové generace“.
Vozidla byla vyvinuta v souladu s novými evropskými předpisy pro hmotnosti a rozměry vozidel, které výrobcům poskytují doslova více prostoru pro zlepšení aerodynamiky jejich nákladních vozidel. Toto všechno umožňuje stanovit nové standardy pro efektivitu, bezpečnost a pohodlí řidiče.
Porota ocenění „International Truck of the Year 2022“ byla zjevně přesvědčena o schopnosti společnosti DAF tuto výzvu zvládnout, protože výsledkem naší snahy bylo ocenění společnosti DAF nejprestižnější cenou v oboru nákladních vozidel. „Modely DAF XF, XG a XG+ jsou předzvěstí zcela nové éry,“ uvedl v závěru předseda poroty Gianenrica Griffiniho. My nemůžeme než souhlasit.
Ocenění „International Truck of the Year 2022“ nepatří pouze společnosti DAF, našim více než 12 000 hrdých zaměstnanců a naší profesionální organizaci servisních dealerů DAF. Cenu chci věnovat také vám, našim obchodním partnerům, kteří používají naše nákladní vozidla a služby jako hnací sílu vašeho vlastního úspěchu.
Chci vám poděkovat, že nám stále důvěřujete. Toho si velmi vážíme a na to jsme velmi hrdí. Vaše důvěra nás inspiruje k tomu, abychom zítra byli ještě lepší než dnes. Když už mluvíme o budoucnosti: naše inovativní vozidlo nové generace XF Innovation se spalovacím vodíkovým motorem získalo od stejné poroty ocenění „2022 Truck Innovation Award“. Další důkaz – pokud je ještě třeba –, že společnost DAF se svou novou generací nákladních vozidel skutečně vstupuje do budoucnosti už teď.
S pozdravem
Harry Wolters
Prezident společnosti DAF Trucks N.V.